Het is niet altijd zonneschijn! Emoties in de Psalmen (deel 1)

22

sep

Marije Brandwijk

Het leven is heel divers, vind je niet? Het zit vol met hoge bergtoppen, maar ook met diepe dalen. Daar waar ik het heel makkelijk vind om mijn vreugde over dingen bij God neer te leggen en Hem daarvoor te danken, vind ik het wat lastiger om andere emoties kenbaar te maken bij de Heer. Misschien wel herkenbaar? Ik wil je meenemen naar de Psalmen, waar zeker meer emoties voorkomen dan alleen vreugde. Vandaag deel 1 hierover.

Er zijn natuurlijk heel veel emoties en gevoelens te benoemen die ook zeker in de Bijbel voorkomen. Het is goed om daar ook eens naar opzoek te gaan, als je een bepaalde emotie voelt. Het kan je helpen om te zien dat in de Bijbel ook verschillende mensen waren, zoals David of Job, die deze gevoelens hadden en ze ook uitspraken tegenover God door middel van gebed.  

Van alle emoties die een mens kan voelen, zijn er de vier zogenaamde basisemoties. Dan moet je denken aan: vreugde, boosheid, angst en verdriet. Dat zijn denk ik ook de meest duidelijke, die we allemaal wel eens gevoeld hebben. Laten we kijken wat David hierover schrijft in de Psalmen! Het moge duidelijk zijn, David was ook een man met vele emoties en hij houdt ze ook niet achter voor God. Vandaag gaat het over vreugde en boosheid.

Emotie: Vreugde

U hebt mij meer blijdschap in het hart gegeven dan ten tijde dat zij hun koren en hun nieuwe wijn in overvloed hadden.
– Psalm 4:8 (HSV)

David schrijft hier hoeveel vreugde hij heeft ontvangen van God. Vreugde is een emotie die we vaak uiten in het prijzen van God, of in dankbaarheid tegenover God. Als ik voor mijzelf spreek, vind ik het gemakkelijk om mijn gevoelens van blijdschap aan God bekend te maken, het is iets wat eigenlijk vanzelf gaat. Net zoals in het ‘echte’ leven is het makkelijker om anderen te vertellen over dingen die wel goed gaan, dan de dingen die slecht gaan. Ik denk dat echte vreugde zoals we die kennen ook alleen in God te vinden is. Wanneer we die vreugde dan ervaren, is Hij het ook waard om Hem daarvoor te prijzen.

Emotie: Boosheid

Heb je wel eens je boosheid tegenover God kenbaar gemaakt? Als ik voor mijzelf spreek, vind ik dat soms best wel lastig. Het voelt soms toch een beetje ‘fout’ om boos op God te zijn, want Hij is zo heilig en groot. Laatst zat ik in de auto na een moeilijke dag in het ziekenhuis en ik merkte dat ik echt boos was, boos op wat er allemaal gebeurd was die dag en waarom God niets had voorkomen. Het voelde alsof God er helemaal niet bij was geweest. Nadat ik mijn boze emoties had geuit bij God, met ook de bijkomende tranen, merkte ik dat het gevoel van boosheid weg was. Er kwam weer ruimte om met een open blik naar de dag te kijken, want God die was er heus wel geweest. Alleen voelde het op dat moment niet zo voor mij. Je boosheid bij God uiten kan dus echt helpen!

In de Psalmen zien we David die ook zijn boosheid uit:

Mijn God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten, bent U ver van mijn verlossing, van de woorden van mijn jammerklacht?
– Psalm 22:2 (HSV)

David is hier boos op God, omdat hij zich verlaten voelt. Hij vraagt zich echt af, waar bent U nu Heer? Waar bent U nu ik dit moet ondergaan? Dit zijn ook vragen die je zeker zelf ook wel eens kunt hebben.

Ik vind het fijn om zulke dingen in de Bijbel te lezen. Dat David ook deze gevoelens had, het is bijzonder om te zien hoe hij hiermee omging. Hij houdt het niet binnen, maar deelt het met God. Een les voor ons om daar ook eerlijk in te zijn!

Aan de slag!

  • Ga eens bij jezelf na, hoe eerlijk ben je tegen God over bepaalde emoties die je voelt?
  • Schrijf eens op, wanneer was je boos op God? En wanneer was je blij?

Deel deze overdenking

  1. Catharina schreef:

    Heel herkenbaar…
    Vaak denk ik dat “negatieve ” emoties niet mogen als gelovige, maar als je het deelt met God wordt het anders.
    Dan wordt het negatieve toch positief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap