Date night // Het is het wachten waard

19

apr

Gastblogger

In je relatie of huwelijk maak je plannen en heb je dromen voor de toekomst. Ze helpen je koers te houden en ergens voor te gaan. Maar wat als het leven die dromen niet waarmaakt op de door jouw bedachte tijd? Wat als je moet loslaten en wachten? Het overkwam mij en Jafeth toen we niet 1-2-3 zwanger konden worden.

Komende september zijn Jafeth en ik zes jaar getrouwd. De eerste jaren van ons huwelijk verliepen aardig volgens het boekje. Huisje, boompje, maar geen beestje. Ik had in het perfecte plaatje altijd de droom om voor mijn 30e moeder te worden. En zolang de meeste dingen in je leven gaan zoals gepland, dan denk je dat dit ook wel zal lukken. Totdat je erachter komt dat zwanger worden niet vanzelfsprekend is. Dan moet je wachten…

Wij mensen houden niet zo van wachten. Om ons heen werd iedereen zwanger, maar wij niet. En de langgekoesterde droom om voor mijn 30e moeder te worden viel in duigen. Wat heb ik veel tranen gelaten omdat ik er niets van begreep. Maar door deze periode van wachten heen heeft God mij de mooiste levenslessen geleerd. Bij het vervagen van mijn perfecte plaatje kwam Zijn perfecte timing en Zijn perfecte plan tot uiting in het grootste wonder dat er bestaat, genade!

Er zitten hele mooie lessen in wachten. De Bijbel staat vol met personen die lang moesten wachten op Gods belofte. Abraham wachtte 25 jaar totdat de belofte dat hij een zoon zou krijgen in vervulling ging. Het duurde 15 jaar totdat David koning werd, nadat hij als herdersjongen door God was geroepen. En Jozefs droom, dat zijn broers voor hem zouden buigen, werd pas na 13 jaar werkelijkheid. Waarom belooft God iets en wacht Hij vervolgens zo lang om Zijn plan uit te voeren? Daar staat een mooi verhaal over in het Nieuwe Testament.

In Mattheüs 14 lezen we het verhaal dat Jezus zijn discipelen ‘s nachts het meer opstuurt. Zij komen daar in een storm terecht, die zo heftig is dat ze dreigen te vergaan. Het is typerend dat Jezus zo lang wacht voordat Hij hen te hulp schiet. Pas in de vierde nachtwake verschijnt Jezus aan de discipelen, toen was het gewoon al bijna ochtend! Waarom toen pas? Een aantal van de discipelen waren ervaren vissers, zij zaten er waarschijnlijk niet zo over in toen de storm begon. Ze wisten uit ervaring precies wat ze moesten doen om de storm te trotseren. Maar toen de storm heviger werd en langer aanhield dan normaal, begonnen ze wanhopig te worden, dit hadden ze niet eerder meegemaakt. Als Jezus hen tijdens de tweede nachtwake te hulp was geschoten dan waren de discipelen waarschijnlijk nog bezig om de storm met hun menselijke ervaring en kracht te bedwingen. Nu bevonden ze zich op het het randje van de dood…

Soms is het nodig dat God ons aan het einde van onze eigen kracht brengt. God wacht soms totdat de situatie menselijke hulp te boven gaat. Er gebeurt in het verhaal vervolgens een groot wonder nadat Jezus zijn discipelen te hulp komt. Petrus moet wanhopig geweest zijn in die boot, want wanneer Jezus zichzelf bekend maakt, zegt hij onmiddellijk: ‘Here, als U het bent geef mij dan het bevel om over het water naar U toe te komen.’ Petrus aarzelt geen moment, maar vertrouwt blindelings op Jezus’ woorden. Uit de grote wanhoop ontstaat een groot wonder!

Afgelopen december zijn Jafeth en ik een hele maand op vakantie geweest naar Zuid-Afrika. De afspraak was: ‘Even niet bezig zijn met zwanger worden, we gaan genieten van de vakantie en in januari gaan we er wel weer mee bezig.’
Tijdens deze reis heb ik me verdiept in de personen uit de Bijbel die moesten wachten op Gods belofte. En na al die maanden van krampachtig vasthouden aan onze dromen en plannen begon ik ze langzaam los te laten. Ik weet nog dat ik dacht: ‘hè hè, God, het kwartje is eindelijk gevallen, nu ik het loslaat, zult u ons het wonder wel geven toch?’ Ik moest diezelfde week ongesteld worden. ‘Prima’, dacht ik, ‘ik kan het aan. Op Gods tijd komt er een kindje.’ Maar ik werd niet ongesteld. En op het moment dat ik Gods bedoeling met het wachten eindelijk begreep, had Hij ons al gezegend met nieuw leven. Wat een genade, wat een liefde, wat een Wonder!

En daarom wacht de Heere, opdat Hij u genadig zal zijn. En daarom zal Hij zich verheffen om zich over U te ontfermen. Voorzeker, de Heere is een God van recht, welzalig zijn zij die Hem verwachten. (Jes. 30:18, HSV)

Aan de slag!

Er zullen situaties in jullie relatie of huwelijk komen die je niet had verwacht of gepland. Hoe ga je daar samen mee om? Ik heb er in eerdere blogs al over geschreven: heb grote dromen, maak mooie plannen voor jullie leven samen. Daar geloof ik echt in. Maar ga ook samen in gesprek tijdens jullie date night over dit onderwerp. Waar vallen jullie op terug in moeilijke situaties in jullie leven? Wat doen jullie op momenten dat God op zich laat wachten?

In de moeilijke tijd van wachten heeft het volgende lied me zoveel houvast en kracht gegeven:

I don’t want to be afraid
Every time I face the waves

I don’t want to be afraid
I don’t want to fear the storm

Just because I hear it roar
I don’t want to fear the storm

Peace be still
Say the word and I will
Set my feet upon the sea
Till I’m dancing in the deep

Oh, peace be still
You are here so it is well
Even when my eyes can’t see
I will trust the voice that speaks

Het is mijn gebed dat de basis van jullie relatie, in moeilijke situaties, zal zijn wat dit lied zegt: Even when my eyes can’t see, I will trust the voice that speaks.

 

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Van harte gefeliciteerd met jullie blijde verwachting! 👶🏻

  2. Petra schreef:

    Wat een prachtig mooi nieuws!
    Gefeliciteerd.

    Wat mooi geschreven en wat herkenbaar.
    Dat vertrouwen op Hem, dat op Zijn tijd….
    Aan de ene kant een veiligheid om op terug te vallen. Aan de andere kant zo lastig voor ons als mens. Want de menselijke kant is er ook, altijd.

    Bij ons heeft David bijna 3 jaar op zich laten wachten en zijn zusje Tamar ook weer langer dan wij wilden. Maar het vertrouwen en de liefde voor elkaar was er altijd. Zo’n fijne basis.

    Ik had als tekst vaak in mn hoofd:
    ‘Zoek niet naar een antwoord, kijk omhoog houdt je vast aan Mij.’

    Geniet! ❤
    Liefs Petra

  3. Barda Verhagen schreef:

    Wat een prachtige wijsheid heb je met ons gedeeld! Is echt een eyeopener voor mij! Dankjewel en nogmaals Van ❤❤Gefeliciteerd !!

  4. Annet schreef:

    Wat een prachtig verhaal van hoe God werkt en hoe wij mogen vertrouwen op zijn hand in ons leven. Soms willen we zo veel, maar God heeft letterlijk voor alles een tijd. Daar vertrouw ok op! Hoe lastig soms ook! Sifra, nogmaals gefeliciteerd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap