Het doel van Jezus’ -soms- harde woorden? Berouw!

08

apr

Mandy

‘Pas maar op, wetgeleerden! Met jullie zal het slecht aflopen.’ Eén van de gevleugelde uitspraken van Jezus. Hij staat er niet voor niets om bekend dat Hij er geen doekjes om wond. Klopt, Hij sprak vaak in gelijkenissen en beelden, maar tegelijkertijd schuwde Hij de harde waarheid niet. Vooral tegen de Schriftgeleerden, de bijbelkenners bij uitstek, kon Hij uitvaren. Uiteraard deed Hij dit niet zonder reden; Hij had het berouw van zijn toehoorders op het oog. Toch kan dit af en toe hard binnenkomen. 

Maar Hij zei: “Passen jullie ook maar op, wetgeleerden! Het zal ook met jullie slecht aflopen. Want jullie leggen de mensen allerlei moeilijke leefregels op, maar zelf hebben jullie geen zin om je daaraan te houden. Pas maar op! Het zal slecht met jullie aflopen. Want jullie bouwen prachtige grafmonumenten voor de profeten van vroeger die door jullie voorouders zijn vermoord. Zo laten jullie zelf zien dat jullie het eens zijn met wat jullie voorouders hebben gedaan. Want zíj hebben hen vermoord, en júllie bouwen de grafmonumenten! Daarom zegt God in zijn wijsheid: ‘Ik zal profeten en boodschappers naar hen toe sturen. Jullie zullen sommigen van hen doden, anderen wegjagen.’
– Lucas 11: 46-49 (BasisBijbel) 

Pas maar op, wetgeleerden! Het zal slecht met jullie aflopen. Want jullie hebben het de mensen onmogelijk gemaakt om God te leren kennen. Jullie hebben zelf God niet leren kennen, en jullie hebben mensen die Hem wel wilden leren kennen, tegengehouden!”
– Lucas 11:52 (BasisBijbel) 

Jezus is niet bang voor het eventuele antwoord van de Schriftgeleerden. Hij is vol van de waarheid en wil ze dat laten weten ook. Hij noemt ze hypocriet en hoogmoedig, trots en totaal het spoor bijster.  

Wat voel jij als je dit soorten teksten leest? Het is niet de enige of eerste keer dat Jezus zo recht voor z’n raap spreekt. Misschien voel je je, net als ik, best een beetje aangevallen. Voel je jezelf soms ook een Schriftgeleerde en is het hier alsof Jezus tegen jou praat. Weet je gevoelsmatig dat het terecht is wat Hij hier zegt.  

Jezus’ doel met Zijn woorden? Berouw en een veranderd leven 

Misschien heb je dat wel eens vaker als je in de Bijbel leest. Dat je je door Jezus aangesproken voelt over hoe je je leven leeft. know I do. En dat is verre van leuk. Maar is daarmee ook de kous af? Is dat Jezus’ doel – je een slecht gevoel over jezelf geven? Dat lijkt me niet. Laten we hieruit een les trekken: waaróm zegt Jezus dit soort dingen en hoe wil Hij dat we reageren?  

Hij heeft er namelijk een doel mee. Hij zegt het niet om zijn zegje maar gedaan te hebben en de Schriftgeleerden bij wijze van spreken voor aap te zetten. Nee, Hij hoopt hier op méér, namelijk dat zijn toehoorders berouw zullen tonen en hun levens zullen beteren. Dat ze zullen inzien dat ze trots en hoogmoedig zijn, en daarmee verder van God dan ze zich beseffen. Jezus spreekt niet om het spreken, maar om echte verandering teweeg te brengen. Harten te veranderen. Mensen tot God te brengen. En alleen door berouw kan dit tot stand komen. 

De Heilige Geest spoort ons ook nu aan tot berouw 

Ik geloof dat de Heilige Geest die taak nog steeds op zich neemt, in het hier en nu. Dat onaangename gevoel dat je bekruipt wanneer je je ergens op aangesproken voelt? Dat gevoel dat in het Engels zo mooi ‘conviction’ wordt genoemd? Ik geloof dat dat er niet alleen is om je te doen beseffen dat je iets fout doet, maar dat het méér is dan dat. Een manier om een nieuwe weg in te slaan en je te doen inzien: het moet anders. Berouw tonen is stap één. 

Het is niet leuk om op deze manier aangesproken te worden, maar soms kan het niet anders. God weet als geen ander hoe koppig wij mensen zijn. Tegelijkertijd is het Hem menens met ons! Hij heeft ons zo lief dat Hij de zonde koste wat koste uit ons leven wil bannen. Tot Zijn eer en glorie en voor ons welzijn.  

Aan de slag! 

Wat als je je precies op dat punt bevindt? Je voelt je door God aangesproken, maar hebt geen idee wat je ermee moet? Je verbergt je het liefst onder de grootste steen die je kunt vinden? Weet dat dit niet Gods doel is, maar dat Hij je liefdevol roept om berouw te tonen en je leven te beteren. Zie je zijn uitgestoken hand? Durf ‘m aan te nemen, hoe erg je hand ook bibbert. Vraag Hem of Hij je wil helpen datgene te veranderen waarvan je berouw hebt. Luister naar dit mooie nummer van Lauren Daigle en bid of God je wil helpen.  

Deel deze overdenking

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2024 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap