Heb jij nog goede moed voor de tijd die komen gaat?

19

feb

Marije Brandwijk

Goede moed houden, dat is nog wel eens lastig. Zeker wanneer er moeilijkheden in je leven zijn en je het eigenlijk niet echt meer ziet zitten. Waardoor krijgt Paulus geloof en goede moed om niet bij de pakken neer te gaan zitten? Door de wetenschap dat er ooit een nieuwe hemel en nieuwe aarde zal komen, lees maar mee!

Een aardse tent en een huis in de hemel

Paulus heeft net aan het einde van 2 Korinthe 4 geschreven over het feit dat we onze ogen gericht moeten houden op de dingen die we niet zien, de dingen die eeuwig zijn (1 Korinthe 4:18).

Hij schrijft over verdrukkingen, moeilijke tijden, maar toch klinkt daar ´Maar wij verliezen de moed niet…, wij hebben dus altijd goede moed… ‘
– 2 Korinthe 4:16 & 2 Korinthe 5:6 (HSV).

Maar waarom is dat?

Wij weten immers dat, wanneer ons aardse huis, deze tent, afgebroken wordt, wij een gebouw van God hebben, een huis niet met handen gemaakt, maar eeuwig in de hemelen. Want in deze tent zuchten wij ook, en verlangen wij er vurig naar met onze woning die uit de hemel is, overkleed te worden, als wij maar bekleed en niet naakt zullen bevonden worden. Want ook wij, die in deze tent zijn, zuchten terwijl we het zwaar te verduren hebben; wij willen immers niet ontkleed, maar overkleed worden, zodat het sterfelijke door het leven wordt verslonden.
– 2 Korinthe 5:1-4 (HSV)

Paulus was tentenmaker in de tijd dat hij de brief schreef aan de gemeente van Korinthe. Ook voor de Korinthiërs, die tenten verkochten of gebruikten als huisvesting is dit gedeelte een herkenbaar beeld. De aardse tent, ons menselijk lichaam, zal een keer afgebroken worden. Maar hij weet dat hij een plekje in het huis van God heeft, eeuwig in de hemel. In de aardse tent zijn er nog moeilijkheden, ‘zuchten wij terwijl we het zwaar te verduren hebben´. Maar Paulus kijkt naar de toekomst, wanneer Jezus terugkomt.

Bekleed en onbekleed

In vers 2-4 verlangt Paulus naar de opstanding, hij spreekt over het bekleed worden en niet naakt bevonden zullen worden. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat wanneer Jezus terugkomt de mensen die in Hem geloven een nieuw, perfect lichaam zullen hebben op de nieuwe aarde zoals God dat ooit bedoeld heeft (zie 1 Thessalonicenzen 4:13-18). Stel je voor hoe dat zal zijn, wanneer wij dat ook mogen ontvangen!

Goede moed hebben!

Wij hebben dus altijd goede moed en weten dat wij, zolang wij in het lichaam inwonen, uitwonend zijn van de Heere, want wij wandelen door geloof, niet door aanschouwen. Maar wij hebben goede moed en wij hebben er meer behagen in om uit het lichaam uit te wonen en bij de Heere in te wonen. Daarom stellen wij er ook een eer in, hetzij inwonend, hetzij uitwonend, om Hem welbehaaglijk te zijn.
– 2 Korinthe 5:6-9 (HSV)

Paulus heeft het hier over goede moed hebben, in de tijd dat we nog niet bij de Heere wonen. Leven door geloof, niet door aanschouwen. Dat is leven met vertrouwen in Gods beloften voor de toekomst, zelfs al kunnen we de toekomende hemel en nieuwe aarde nog niet zien.

Wat bedoelt Paulus wanneer hij schrijft over uit wonen en in wonen (2 Korinthe 5:6 & 8)? Paulus bedoelt hier dat zijn fysieke lichaam, begraven zal worden, maar dat hij gelooft dat hij dan meteen bij Christus zal zijn, en daar blijft totdat Christus wederkomt op aarde. Hij verlangt ernaar om bij Christus te zijn, dat is waarom hij goede moed kon hebben. Hij vertrouwt erop dat de opstanding en het oordeel zullen komen. Dat de nieuwe hemel en aarde zullen komen. Hierdoor wil hij ook Christus dienen.

Wat Paulus aan ons laat zien is dat het soms op deze wereld zuchten is, dat we moeilijkheden hebben. Maar dat wanneer we in Christus geloven, de Heilige Geest ons onderpand is, we goede moed mogen hebben voor de toekomst die komen gaat. Kijk jij daarnaar uit?

Aan de slag!

  • Vraag vandaag aan God om jou goede moed te geven, wanneer het je ontbreekt.
  • Wat doet het met je om na te denken over de nieuwe hemel en nieuwe aarde? Spreek er vandaag eens met iemand over!

Wil je gebruik kunnen blijven maken van onze gratis overdenkingen? Steun ons werk dan met een eenmalige gift! Onze dank is groot.

[paytium name=”Zij Lacht” description=”Donatie” button_label=”Yes, ik steun Zij Lacht!”]
[paytium_field type=”dropdown” label=”Bedrag” options=”5/10/15/20/50/100″ options_are_amounts=”true” /]
[paytium_total /]
[/paytium]

Deel deze overdenking

  1. Reetje schreef:

    Super mooi! Kan er alleen maar amen op zeggen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap