Een depressie – Wie beurt mij op?

18

feb

Alina van Rijn

Depressie. Een kwetsbaar onderwerp. Terwijl 1 op de 5 mensen in Nederland eens in zijn of haar leven een depressie doormaakt.  En ondanks dit hoge aantal is depressie een eenzame ziekte. Ken je iemand die dit doormaakt? Misschien jijzelf wel. Misschien ga jijzelf wel gebukt onder die duisternis die boven je hangt, overal waar je gaat. Wie is er dan om je te troosten? Wie beurt je op? Vandaag wil ik degenen bemoedigen die geestelijk lijden. Voor de neerslachtige geesten, de somberen van hart.  

Iemands geestkracht zal hem in zijn ziekte steunen, maar een neerslachtige geest, wie kan die opbeuren?
– Spreuken 18:14 (HSV)

De Bijbel weet ervan. De Bijbel benoemt hen; ‘de neerslachtige geest’. Gods woord walst niet over hen heen. Sterker nog, uitgebreid worden ze benoemd. Denk aan Elia, David, Job, Saul en ga zo maar door. De Bijbel staat vol met mensen die weten wat geestelijk en/of lichamelijk lijden is. Ook dit vers uit Spreuken 18 slaat de spijker op zijn kop. ‘Een neerslachtige geest, wie kan die opbeuren?’

Wie kan mij opbeuren?

Wie kan jou opbeuren?

Ik wil nu dolgraag allerlei Bijbelse handvatten gaan uitreiken. Wijzen op Gods nabijheid. Zijn hand over jouw leven. Zijn almachtige Vaderhanden die waken over jouw terneergeslagen geest. Alles uit de kast trekken om hoop te verspreiden. Maar zo simpel ligt het niet. Want een neerslachtige geest, wie kan die opbeuren? Ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat Gods genade voor jou genoeg is. Dat zijn liefde, zijn macht, zoveel groter is dan alles waar je nu door heen moet gaan. Het is allemaal waar. Maar hoe kan dit landen in een ziel die wordt vertroebeld door duisternis? In een geest waar somberheid elk klein sprankje hoop vernietigt? Want dat is wat geestelijke ziektes met je doen. Depressie is de dief van vreugde. De dief van troost. En ja, God is machtig genoeg om daar doorheen te breken. Daar is geen twijfel over mogelijk. Maar dit doet Hij niet altijd (direct). Soms schijnt zijn zon dwars door jouw tranendal heen, maar kun je het op dat moment niet zien.

‘Soms schijnt zijn zon dwars door jouw tranendal heen, maar kun je het op dit moment niet zien’.

Ik moet denken aan Charles Spurgeon, een Engels predikant uit de 19e eeuw. Ook hij leed aan depressie. Hij sprak er vaak over in zijn preken. Hij zei: ‘Wat was er onder Elia toen hij in grote zwakte onder de jeneverbes neerviel? Ja, de eeuwige armen waren onder hem.’ Hoe diep je ook valt in depressie, de eeuwige armen zullen dieper zijn dan jij. De geest kan wegzinken, maar genade gaat dieper.

Want ‘Wie heb ik behalve U in de hemel? Naast U vind ik nergens vreugde in op de aarde. Bezwijkt mijn lichaam en mijn hart, dan is God de rots van mijn hart en voor eeuwig mijn deel.’
– Psalm 73:25-26 (HSV)

De man van smarten

Geestelijke nood kan eenzaam zijn. Het gevoel van ‘vastzitten’ in je eigen hoofd kan haast verdovend worden. Is er dan niemand die mij begrijpt? Die weet waar ik nu doorheen moet gaan? Dan denk ik altijd aan de man van smarten. Jezus. In Jesaja 53 wordt Jezus de man van smarten genoemd. En hoewel deze oudtestamentische benaming van Jezus niet de meest positieve benaming is, vind ik deze persoonlijk ontzettend troostrijk. Jezus als de man van smarten. De man die weet wat smart is. De man die weet wat lijden is.

Charles Spurgeon verwoorde het zo: ‘Wat neemt het de bitterheid toch volkomen weg uit ons lijden als we weten dat Hij dit alles al eerder leed’. Dat is geen schrale troost. Dat is onze enige troost in leven en sterven. Depressie maakt eenzaam. Ondanks dat het zo vaak voorkomt. Wat is het dan troostrijk te weten dat Jezus zelf in de schoenen van een mens heeft gestaan. Als man van smarten. Wie lijdt aan depressie heeft aan Jezus een Bondgenoot, een Vriend die verlost en die pleit voor mensen die geestelijk beschadigd zijn.

Wie kan een neerslachtige geest opbeuren?

De man van smarten.

Jezus.

Het lost misschien je problemen niet op. Ben je alles behalve opgebeurd. Misschien neem het niet gelijk je somberheid en neerslachtigheid weg, misschien ook wel. Misschien breekt heel even de zon weer door. Dat hoop ik, dat bid ik.

Aan de slag!

Luister het lied ‘Truth be told’ van Matthew West.

Wil je gebruik kunnen blijven maken van onze gratis overdenkingen? Steun ons werk dan met een eenmalige gift! Onze dank is groot.

[paytium name=”Zij Lacht” description=”Donatie” button_label=”Yes, ik steun Zij Lacht!”]
[paytium_field type=”dropdown” label=”Bedrag” options=”5/10/15/20/50/100″ options_are_amounts=”true” /]
[paytium_total /]
[/paytium]

Deel deze overdenking

  1. Monique van Osch schreef:

    En wandel.
    Wandel, ookal schreeuwt je lijf nee. Wandel door Gods schepping, vol van rechtstreekse herinneringen en vingerwijzingen naar de liefde die ís. 🙏🧡

  2. Francisca schreef:

    Ik lijd al maanden aan vreselijke pijn in mijn buik en vandaag dacht ik er voor het eerst sinds lange tijd weer aan dat het beter zou zijn als ik er niet meer zou zijn. Mijn man zou dan een gezonde vrouw kunnen zoeken en ik zou geen pijn meer hebben, maar toen zag ik mijn man en glimlachte ik. Ik houd zo vreselijk veel van hem. Maar wat voel ik me down en moe van de pijn.

    Een mooi stuk dit vooral dat Jezus weet wat ik voel….

    Liefs van mij

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap