Beproevingen & verzoekingen – deel 1

30

mei

Sabine Nobbe

Terwijl ik deze overdenking schrijf, ben ik een aantal weken op weg met het lezen van de Bijbel in één jaar. Het schema springt door de Bijbel en na Genesis, Matteüs en Job, lees ik nu Exodus. Het lijken willekeurige boeken, maar tijdens het lezen pakten twee terugkerende onderwerpen steeds mijn aandacht: beproevingen en verzoekingen. En ik vroeg me af: wat is nou eigenlijk het verschil?

De woorden ‘beproeving’ en ‘verzoeking’ lijken erg op elkaar, maar blijken toch heel verschillend. Als je synoniemen opzoekt, krijg je voor ‘beproeving’ woorden als ‘testen’ en ‘toetsing’. Zoek je synoniemen op van ‘verzoeking’, dan krijg je ‘verleiding’ en ‘aanvechting’. Merk je al verschil? 

Jakobus 1:13 zegt: ‘Wie in verleiding komt, moet niet beweren: ‘Die verleiding komt van God.’ Want God stelt niemand aan verleiding bloot…’ (NBV21) 

Er is in de Bijbel dus een opvallend verschil: God beproeft, maar verzoekt niet. 

Beproevingen in de Bijbel 

Beproevingen komen veel voor in de Bijbel. In Genesis lees je hoe God Abraham beproeft wanneer Hij hem vraagt zijn zoon Izak te offeren. Pas als Abraham het slachtmes in handen heeft, houdt God hem tegen. 
In Exodus wordt het volk Israël beproeft in de woestijn. Keer op keer test God of het volk al klaar is hun vertrouwen op Hem te stellen. En het verhaal van Job is misschien wel het bekendste voorbeeld van beproeven. Job verliest werkelijk álles… behalve zijn geloof.

Beproevingen van God 

God beproeft mensen, ook jou en mij. Hij staat het soms toe dat je te maken hebt met moeilijke omstandigheden. Dat betekent niet dat álle moeilijkheden in je leven afkomstig zijn van God – maar daarover morgen meer. Ook zijn beproevingen geen straf; ze zijn bedoeld om je te leren om op God te vertrouwen. Ze hebben het doel jouw relatie met Hem te versterken en jouw geloof te laten groeien.  

Wanneer je op de proef gesteld wordt en uit je comfortzone komt, blijkt hoe het met je geloof gesteld is. Ongemak en angst brengen jouw diepste gevoelens naar boven. Blijkt jouw geloof zwak of sterk? Vertrouw je God alleen maar als het goed gaat? Of durf je werkelijk álles in Zijn hand te leggen? God weet natuurlijk al lang wat jouw status is. Een beproeving zorgt voor jouw bewustwording ervan. 

Stevig geloof 

Jakobus 1:2-3 zegt: ‘Het moet u tot grote blijdschap stemmen, broeders en zusters, als u allerlei beproevingen ondergaat. Want u weet: wanneer uw geloof op de proef wordt gesteld, leidt dat tot standvastigheid. Als die standvastigheid ook daadwerkelijk blijkt, zult u volmaakt en volkomen zijn, zonder enige tekortkoming.’ (NBV21) 

Beproevingen zijn bedoeld om de wortels van jouw geloof dieper te laten groeien, want diepe wortels geven standvastigheid. Je kunt dan tegen een stootje wanneer er moeilijkheden uit de wereld op je afkomen. Maar misschien beproeft God je ook wel om je voor te bereiden op werk dat je voor Hem mag doen, zoals Abraham. Door hem zou de hele wereld gezegend worden: een flinke opdracht! Maar God moest Abraham hier eerst op voorbereiden. Door beproevingen werd zijn geloof en vertrouwen in God opgebouwd, en zo geldt dat ook voor ons. Beproevingen van God werken altijd ten goede en helpen je om steeds een beetje volmaakter te worden, zoals Jakobus zegt. 

Omgaan met beproevingen 

Toen Abraham de opdracht kreeg Izak te offeren, ging hij niet tegen God in. Hij stelde geen vragen en werd niet boos. In eerdere beproevingen lezen we dat Abraham wél tegen God ingaat. Maar inmiddels heeft hij geleerd op God te vertrouwen. Hij zal het misschien niet logisch hebben gevonden; hoe kon God hem vragen zijn geliefde zoon te offeren als hij een groot volk moest worden? Maar hij gehoorzaamde wel. Net als Abraham mogen wij God met heel ons hart vertrouwen, ook als we het spannend vinden. 

Misschien vraagt God jou iets te doen dat onmogelijk lijkt; geloof is dan aan de slag gaan, zonder de uitkomst te weten. Misschien vraagt God je jouw leven volledig om te gooien; geloof is dan Gods leiding volgen, zonder te weten waarheen. Misschien wacht je op verhoring van een gebed; geloof is dan wachten op Gods tijd, zonder te weten wanneer die komt. Misschien heb je te maken met een probleem waarvan je de oplossing niet ziet; geloof is dan het verwachten van een wonder, zonder te weten hoe. Misschien word je geconfronteerd met een verlies dat zinloos lijkt; geloof is dan God vertrouwen zonder het ‘waarom’ te weten. Geloof is volharden door pijn, zonder te weten hoelang nog. 

God is keer op keer genadig wanneer Abraham, maar ook Zijn volk en Job, klagen tijdens hun beproevingen. Ook daar is ruimte voor. God weet dat het groeiproces soms pijnlijk is. Maar als je op Hem vertrouwt krijg je er zegeningen voor terug! Je mag vertrouwen op Zijn goede en liefdevolle karakter. Je bent veilig bij Hem!

Aan de slag! 

Kijk eens terug op jouw leven: welke beproevingen heb jij doorstaan die je dichter bij God hebben gebracht? Dank God voor die groei!

Bron: www.theologie.nl/beproeving-verzoeking/ 

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Dankjewel Sabine, wat een mooie overdenking!
    God leren vertrouwen door alles heen🙏🏻

  2. Sophie schreef:

    🙏 dank je wel

  3. Marysha schreef:

    Ik ben zo blij met deze overdenkingen. Even stilstaan bij om Wie het allemaal draait. Kostbaar. Dank je wel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2024 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap