Gods redding: de grootste schat op aarde!

17

aug

Gastblogger

‘Er zijn van die mensen die geloven dat God bestaat. Ja, serieus, ook in deze tijd nog. Ze denken dat er een hoger wezen is dat deze aarde gemaakt heeft. En die God zou zo met deze wereld bezig zijn, dat wij zijn redding nodig hebben. Maar die mensen moet je maar niet te serieus nemen.’ Regelmatig voel ik me zo als christen. Dom. Naïef. Een fanatiekeling. Een beetje anders dan de ‘weldenkende’ wereld. Soms vraag ik me daardoor af waarom ik eigenlijk geloof. En of ik inderdaad niet een beetje raar ben. Herken jij je hier ook in?

De verborgen schat in de akker

In de tijd dat Jezus rondliep op aarde, vertelde Hij regelmatig voorbeeldverhalen. Zo wilde Hij aan Zijn luisteraars op een laagdrempelige manier Zijn boodschap duidelijk maken. In één van die verhalen had Jezus het tegen Zijn discipelen over een nogal bijzonder figuur. Een man die nogal naïef overkomt. Een echte fanatiekeling. Jezus gebruikt hem als voorbeeld: 

Het Koninkrijk der hemelen is ook gelijk aan een schat, in de akker verborgen, die iemand vond en verborg; en van blijdschap daarover gaat hij heen en verkoopt alles wat hij heeft, en koopt die akker.
– Matteüs 13:44 (HSV) 

Meteen daarna vertelt Jezus nog zo’n verhaal: 

Ook is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een koopman die mooie parels zoekt. Toen hij één parel van grote waarde gevonden had, ging hij heen en verkocht alles wat hij had, en hij kocht hem.
– Matteus 13:45-46 (HSV) 

Jezus is op dat moment bezig met de ene na de andere gelijkenis te vertellen. Allemaal gaan ze over het Koninkrijk van God. Jezus probeert, door middel van voorbeelden uit het dagelijks leven, zo goed mogelijk uit te leggen wat dat Koninkrijk is. 

Dat probeert Hij ook te doen in deze twee gelijkenissen. Het lijken allebei dezelfde bijzondere type mannen. Beiden vinden ze iets dat van zoveel waarde is, dat ze alles verkopen wat ze hebben. Alles. Zodat ze die ene schat en die ene parel kunnen kopen. 

Wel een beetje bijzonder, vind je ook niet? Het is niet erg verstandig om alles te verkopen wat je hebt. Want ja, dan heb je dus die schat of die parel, en dan? Dan heb je dus verder niets meer. Daar lijkt niet heel diep over nagedacht te zijn. Aan zo iemand wil je toch niet graag een voorbeeld nemen? 

De grootste schat op aarde

Toch gebruikt Jezus juist deze mannen als voorbeeld. Blijkbaar vindt Jezus deze mannen allesbehalve naïef: ze hebben precies door wat er gaande is. Zij hebben ontdekt wat voor grote waarde de schat heeft die ze hebben ontdekt. Die blijkt zo waardevol te zijn, dat het het waard is om er álles voor op te geven. Ze zijn niet dom, maar slim. Ze hebben door wat er in het leven het waard is om alles voor op te geven. 

Zo is het ook met het Koninkrijk van God, legt Jezus vervolgens uit. Als je dat Koninkrijk ontdekt, heb je de grootste schat op aarde gevonden. Als je de redding van God voor jou ontdekt, dan is dat het kostbaarste dat je kunt vinden. Dan zul je er alles voor over hebben om het te ontvangen. Hoe naïef of dom anderen je ook zullen vinden. Hoe fanatiek het ook overkomt. Het ontvangen van dat Koninkrijk is alles wat je hebt waard. 

Zo onderwees Jezus Zijn leerlingen. Hij droeg hen op om als die mannen te zijn. Als die fanatiekelingen. Zo gaf Hij ook zelf het voorbeeld, door alles wat Hij had op te geven. Om de redding, die voor dat Koninkrijk nodig was, te kunnen geven aan jou en aan mij. 

Zo ben ik het leven als christen gaan zien. Als een schat in de akker. Als het meest waardevolle dat ik hier op aarde kan ontdekken. Misschien kom ik naïef over, heb ik denkbeelden die achterhaald lijken of vinden mensen me dom. Maar zelf zie ik dat niet meer zo. Want ik heb zoiets waardevols gevonden, dat ik het niet kan laten om mij daar helemaal aan te geven. Om dat Koninkrijk te ontvangen. Net zoals Jezus dat deed. 

Aan de slag!

En nu jij! Denk eens na over de volgende vragen: 

  • Jezus vergelijkt de redding die Gods Koninkrijk brengt met de meest kostbare schat. Wat vind je van deze vergelijking? Welke waarde heeft Gods redding in jouw leven? Benoem heel concreet welk verschil het in jouw leven maakt. 
  • Jezus roept ons op om net als die mannen te handelen. Om alles op te geven om Gods redding te ontvangen. Wat is jouw antwoord op Jezus’ oproep? 

Deze overdenking verscheen eerder op Zij Lacht en is geschreven door oud-schrijfster Hasassa.

Deel deze overdenking

  1. Dirma schreef:

    Mooi! Met elke keuze die we mogen maken die SCHAT voor ogen houden, kan soms pijn doen als ik dingen achter me laat, maar God geeft er steeds onvoorstelbaar veel voor terug! Hij is niet op waarde te schatten, Hij is zo mooi , zo lieflijk, zo bijzonder, zo alles (waard!) en dat voor eeuwig!

  2. Anne schreef:

    Mooie overdenking.
    Pas hoorde ik een preek over deze gelijkenis. Deze dominee kwam met een hele andere uitleg. Wat mij verbaasde en ook inspireerde. Daarom deel ik het hier.
    Die schat in de aarde dat ben jij, ik, de mens. Degene die hem vond dat is Jezus. Hij gaf ALLES op om ons, de schat, te redden. Wij hoeven niks te doen want Jezus heeft het al voor ons gedaan❣️
    Je bent Zijn geliefde schat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap