Gods opdrachten

31

jan

Eline

Tegenwoordig is iedereen druk met het dagelijks leven. Vrijwel iedere dag is volgepland met werken, studeren en leuke dingen doen. We denken hierbij vaak aan onszelf. Wij maken de beslissingen over hoe ons leven moet zijn en hoe wij moeten zijn. Wij besluiten voor onszelf of iets goed is of niet en wij besluiten of iemand goed is of niet. Dit is niet wat God voor ons wil. Hij heeft een voorbeeld voor ons gestuurd: Jezus. Het is belangrijk dat we onthouden dat wij niet degenen zijn die besluiten wat goed is en wat niet. Het is niet aan ons om over anderen te oordelen. Dat is het werk van God. Heb jij veel vooroordelen? Oordeel jij over anderen? Ga jij Gods opdrachten aan?

Door de hele Bijbel is het duidelijk dat God opdrachten voor ons heeft. Eén van die opdrachten is te doen wat God van je vraagt. Dit klinkt best simpel, maar toch is het een stuk moeilijker dan het lijkt. Het kan namelijk soms voelen alsof God hoge eisen aan ons stelt. God laat ons door Jezus zien hoe hij graag wil dat we leven, en Jezus is een hoge standaard om aan te voldoen. God heeft Jezus echter niet als voorbeeld gegeven om ons te pesten, maar omdat Hij weet wat het beste is voor ons. Jij mag komen zoals je bent, je hoeft niet perfect te zijn om Gods liefde te ontvangen.

Soms is het moeilijk om Jezus’ voorbeeld te volgen. Gelukkig mogen we naar Jezus komen als we moe zijn, of als onze problemen te zwaar zijn. Dit zegt Hij in Matteüs 11 vers 28-30:

“Kom naar Mij als je moe bent. Kom naar Mij als je gebogen gaat onder het gewicht van je problemen! Ik zal je rust geven. Doe wat Ik je zeg. Leer van Mij. Want Ik ben vriendelijk en geduldig en bescheiden. Daarom zul je bij Mij innerlijke rust vinden. Want wat Ik je te doen zal geven, is niet te moeilijk of te zwaar voor je.”

God wil veel voor ons, voor ons eigen bestwil. Zijn opdrachten staan door de hele Bijbel beschreven. Het zijn er te veel om op te noemen. Wat ik zelf een mooie opdracht vind, is de opdracht beschreven in Matteüs 7:

“Jezus zei tegen zijn leerlingen: “Oordeel niet over andere mensen. Dan zal God ook niet over jullie oordelen. Want zo streng als jullie over iemand anders oordelen, zo streng zal er ook over jullie geoordeeld worden. Met de maat waarmee jullie iemand anders meten, zullen jullie zelf ook gemeten worden. Jullie zien wél dat er een splinter zit in het oog van iemand anders. Maar jullie merken helemaal niet dat er een hele balk in je eigen oog zit!”

Aan de slag!

Niet oordelen over andere mensen is een moeilijke opdracht. Wanneer is de laatste keer dat jij een vooroordeel had over iemand om de kleding die hij of zij droeg? Om hun familie, verleden, vrienden? Ga hier vandaag mee aan de slag! Iedere keer als je merkt dat je oordeelt over een ander, let dan op je eigen gedrag en bedenk of dat het soort gedrag is dat God van jou verlangt. Vraag hierbij Gods hulp, en je zal merken dat je minder snel over anderen oordeelt!

Bid hiervoor met de volgende woorden:
Lieve Vader in de Hemel. Help mij mijn oordelen over anderen te vergeten. Help mij open te staan voor anderen en verander mijn oordelen in nieuwsgierigheid. Ik vraag uw hulp om de balk uit mijn eigen oog te halen voor ik de splinter in het oog van de ander zie. Dit alles vraag ik U in Jezus’ naam. Amen.

Deel deze overdenking

  1. Nadine schreef:

    Ja, helemaal waar! Ook best wel lastig, want hoe blijf je weg van het kwaad zoals in onderstaande teksten zonder te oordelen?

    Jullie liefde voor elkaar moet echt zijn. Blijf ver weg van alles wat slecht is, en houd vast aan alles wat goed is.
    Romeinen 12:9 | BGT

    Onderzoek alle dingen, en kijk of iets goed of slecht is. Ga dan verder met het goede, en houd je niet bezig met het slechte.
    1 Tessalonicenzen 5:21-22 | BGT

  2. Hannie schreef:

    …en verander mijn oordelen in nieuwsgierigheid. <Mooi!!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap