Gods liefdevolle karakter vieren op deze Moederdag!

12

mei

Daniëlle Geneugelijk

Vandaag is een feestelijke dag: Moederdag! Jij mag vandaag jouw eigen moeder in het zonnetje zetten – of misschien word je als moeder wel in het zonnetje gezet! Daarnaast besef ik ook dat deze dag voor sommige lezers pijnlijk kan zijn, vanwege het gemis van hun moeder of een onvervulde kinderwens. Toch wil ik je uitnodigen God te eren op deze Moederdag voor Zijn liefdevolle karakter!

Want U hebt mijn nieren geschapen, mij in de schoot van mijn moeder geweven. Ik loof U omdat ik ontzagwekkend wonderlijk gemaakt ben; wonderlijk zijn Uw wegen, mijn ziel weet dat zeer goed.
– Psalm 139:13-14 (HSV).

Uit jouw moeder, maar dóór God

God heeft man en vrouw zo geschapen dat de vrouw in staat is kinderen te dragen en te baren. God heeft het lichaam van de vrouw vruchtbaar gemaakt, en het vermogen gegeven om van een heel klein bevrucht celletje uit te groeien tot een complete baby. Zo wonderlijk mooi! En hoewel wij als mensen natuurlijk geboren worden uit onze moeder, is het God Die ons in de schoot van onze moeder geweven heeft. Hij is Degene die al vanaf ons kleinste begin betrokken is bij ons leven en ons zorgvuldig gemaakt heeft. Als we denken aan de liefde van een moeder voor haar kind, is die vaak zo oneindig groot. Dan moet je eens proberen te bedenken dat God ons met nóg meer van die liefde en zorgvuldigheid gevormd heeft – dat vind ik echt wonderlijk!

Gods liefdevolle karakter

In de Bijbel wordt God omschreven als onze Vader in de Hemel. Het wonderlijke aan Zijn karakter is dat Hij eigenschappen bezit die zowel vrouwen als mannen kenmerken. God schiep man en vrouw naar Zijn evenbeeld. Kenmerken die wij hedendaags vaak aan een vrouw toeschrijven, zoals zachtmoedigheid en liefde, zijn gemaakt naar Gods evenbeeld. Dit zijn in de eerste plaats kenmerken die Gods karakter typeren. 

Kan een vrouw haar zuigeling vergeten, zich niet ontfermen over het kind van haar schoot? Zelfs al zouden die het vergeten. Ik zal u niet vergeten.
– Jesaja 49: 15 (HSV).

God vergeet jou niet!

Het Bijbelgedeelte uit Jesaja stelt eigenlijk een retorische vraag: zou een vrouw, een moeder, haar baby vergeten en zich er niet over ontfermen? “Natuurlijk niet”, zou ons eerste antwoord zijn! Ik bid en hoop dat dit ook voor iedereen geldt: dat jouw moeder je niet vergeten is, en zich over jou ontfermd heeft. Helaas weten we dat er in deze gebroken wereld ook andere verhalen zijn, en daar geeft God ook antwoord op. Hij zegt dat God jou niet zal vergeten, zelfs al zou een moeder haar kind vergeten. Zó veel liefde koestert Hij voor jou!

Gods liefdevolle karakter voor jou

Stel dat de relatie met jouw moeder anders is dan je gehoopt had, weet dan dat God Zijn liefdevolle karakter ook aan jou wil tonen. Hij heeft jou uniek gemaakt in de schoot van je moeder, en zal jou nooit vergeten! Maar misschien lees jij deze Bijbelverzen wel met een heel blij hart, want je herkent de kenmerken van een moeder in jouw moeder. Wat ontzettend mooi is dat! En naast dat je een moeder hebt die met haar hele hart van jou houdt, heb je ook nog een hemelse Vader Die met Zijn liefdevolle karakter Zich volledig over jou ontfermt. Wauw, wat een cadeau en wat een reden om op deze Moederdag zowel jouw moeder als jouw hemelse Vader met Zijn liefdevolle karakter enorm te bedanken voor hun liefde voor jou.

Aan de slag!

Naast dat je vandaag je moeder extra in het zonnetje mag zetten, wil ik je vragen om God met het volgende gebed te bedanken voor Zijn liefdevolle karakter:

Lieve God, ik wil u bedanken dat u misschien nog wel meer van mij houdt dan dat een moeder van haar kind houdt. Dank u wel dat u mij uniek gemaakt heeft, dat U Zich ontfermt over mij en mij nooit vergeet! Ook dank ik u voor alle moeders die hun kinderen met diezelfde liefde liefhebben. Amen.

Deel deze overdenking

  1. Helga van Engelenburg schreef:

    Prachtige, bemoedigende overdenking.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2024 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap