Gods liefde en rechtvaardigheid: twee termen die ik soms best lastig vind om samen te voegen. Ik worstel ermee hoe dat precies werkt. Hoe combineer je die twee, liefde en rechtvaardigheid? Volgens mij ben ik daarin trouwens niet de enige, en is het ook een heikel punt voor veel christenen onderling. Ik merk vaak dat […]
Gods liefde en rechtvaardigheid, hoe werkt dat tegelijkertijd?
Gods liefde en rechtvaardigheid: twee termen die ik soms best lastig vind om samen te voegen. Ik worstel ermee hoe dat precies werkt. Hoe combineer je die twee, liefde en rechtvaardigheid? Volgens mij ben ik daarin trouwens niet de enige, en is het ook een heikel punt voor veel christenen onderling. Ik merk vaak dat de ene christen de nadruk legt op de liefde, en de ander daar vervolgens tegenin gaat door de rechtvaardigheid te benadrukken. De balans is ontzettend moeilijk te vinden, omdat iedere christen die weer anders uitlegt. Niet zo gek dus, dat ik er in mβn eentje al moeite mee heb.
Maar wat laat de Bijbel over liefde en rechtvaardigheid zien? In welke verhalen zijn beide aspecten van Gods karakter zichtbaar? Ik werd hierdoor getriggerd toen ik een tekst in Jesaja las.
Ik koester mijn woede niet. Maar zou ik dorens en distels dulden? – Jesaja 27:4a, (BB)
God kan geen dorens en distels dulden
Iets in die tekst maakte dat ik over dit onderwerp na ging denken, en het hielp me om andere teksten in perspectief te plaatsen. Teksten over geweld, waarin ik het soms zo moeilijk vind om Γ³Γ³k liefde terug te zien. Jesaja laat hier iets doorschemeren van hoe God liefde en rechtvaardigheid samen bedoeld heeft. Hoe Hij het ziet en hoe ik het zou moeten zien, maar waarin ik vaak door mijn menselijke tekortkomingen word belemmerd. Natuurlijk zou Hij geen dorens en distels duldenβ¦ Hoe zou Hij dat kunnen? Hij is een heilige God! Als er iets met Zijn heiligheid in aanraking komt dat nΓet heilig is, dan kan het niet anders dan dat daar een reactie op volgt.
Maar er is nog iets. In Genesis 3:22 (BB) staat dit:
En de Heer God zei: βDe mens is nu net als Wij geworden. Want nu weet hij wat goed en wat kwaad is. Daarom mag hij nu niet meer van de boom van eeuwig leven eten. Want zo mag hij geen eeuwig leven krijgen.β
Als Adam en Eva van de boom van eeuwig leven zouden eten, zou dat betekenen dat ze voor altijd in zonde zouden leven. Voor altijd verstoten zouden zijn van de aanwezigheid van God. En dΓ‘t kan Hij niet over Zijn hart verkrijgen. Dat de mens die Hij perfect maakte nooit meer bij Hem kan zijn, dat gaat Hem veel en veel te ver. Zie je dat? Wat een liefde.
God helpt Adam en Eva in hun schaamte
Die liefde proef ik ook altijd in dit vers:
De Heer God maakte voor de mens en zijn vrouw kleren van dierenhuiden. Daarmee kleedde Hij hen aan. – Genesis 3:21 (BB)
Ik vind dat zΓ³ iets moois. De mens heeft gezondigd en God daarmee midden in Zijn hart getroffen. Ze schamen zich vervolgens voor wat Hij perfect maakte: hun lichaam. En wat doet God? Hij geeft ze kleding! Hij praat hun zonde niet goed β want ze worden uit het paradijs weggestuurd β maar helpt hen wel in waar ze, als gevolg van de zonde, mee worstelen. Dat vind ik zo teder, en schetst voor mij zoβn duidelijk beeld van wie God is. Hij had het namelijk ook niet kunnen doen, en Adam en Eva het zelf uit kunnen laten vogelen.
Kun jij nog meer voorbeelden noemen waarin Gods liefde en rechtvaardigheid beide te zien zijn? Laten we elkaar helpen meer van God te zien, en deel wat er in jou opkomt in de reacties!
3 reacties op “Gods liefde en rechtvaardigheid, hoe werkt dat tegelijkertijd?”
Wat een prachtig stuk! Zeker goed om elkaar te helpen meer van God te zien. Het gedicht over de voetstappen in het zand sluit hier mooi bij aan. Als we het het zwaarst hebben, draagt Hij ons.
In onze besloten Facebookgroep met meer dan tweeduizend leden kun je je aansluiten bij een Zij Lacht (bijbelstudie)groep, of je kunt er zelf een starten!
3 reacties op “Gods liefde en rechtvaardigheid, hoe werkt dat tegelijkertijd?”
Wat een prachtig stuk! Zeker goed om elkaar te helpen meer van God te zien. Het gedicht over de voetstappen in het zand sluit hier mooi bij aan. Als we het het zwaarst hebben, draagt Hij ons.
En, Mozes zag het beloofde land en ook nog bij de verheerlijking op de berg!
Salomons oordeel blijf ik heel bijzonder vinden…