Gods doel met je leven – over het benutten van mogelijkheden die God geeft

24

mei

Renske Tijhof

Naast mijn bureau staat een kalender met citaten van Beth Moore. Zo één die je telkens om kan slaan, zodat er weer een nieuwe tekst tevoorschijn komt. Vaak staat er dezelfde tekst op, heel af en toe sla ik hem eens om. Met omslaan bedoel ik dat ik net zover blader, tot ik een tekst tegenkom die me op dat moment aanspreekt. De blog van vandaag gaat over de huidige tekst, die er eigenlijk alweer maanden opstaat: “Vandaag opnieuw heeft God een doel met je leven, heeft Christus een woord voor je leven en heeft de Heilige Geest een weg voor je leven. Niets is onmogelijk.” Ik wil het met jullie hebben over de mogelijkheden die God ons geeft en hoe wij die benutten.  

“Iets wordt pas onmogelijk als je zelf alle mogelijkheden uitsluit.” Tsja, daar zit zeker een kern van waarheid in. Je hoort ‘m vast al aankomen: een ‘maar’. Het lijkt te kloppen, máár… God geeft ons mogelijkheden terwijl we zelf alle mogelijkheden al uitgesloten hebben. Dat geeft hoop. De uitspraak van Beth Moore deed me dat – opnieuw – beseffen.  

God heeft een doel met je leven 

De eerste blog die ik schreef voor Zij Lacht ging over Gods plan met ons leven, staat dat plan vast? Nee, stelde ik. Natuurlijk heeft God een plan voor ons leven, weet Hij waar we terecht komen. De Heer bepaalt onze richting, wij de weg. God is geen TomTom die precies zegt welke kant we op moeten, maar dat betekent niet dat Hij geen doel voor ons heeft.  

Zo’n doel kan soms heel duidelijk zijn. Je zult niet de eerste zijn die persoonlijke leiding van God ervaart. Niet de eerste die bepaald (vrijwilligers)werk als roeping ziet. Mooi! Dat is alleen niet altijd het geval en dan is het lastig om te zien welk doel God met jou heeft.  

Ik denk dat het sowieso niet de bedoeling is om te blijven wachten totdat er een ‘stem uit de hemel’ komt. Kijk welke mogelijkheden je hebt in bepaalde omstandigheden. Mogelijkheden om te leven in liefde, om iets te doen voor Gods koninkrijk. Dat is nooit verkeerd! 

Christus heeft een woord voor je leven 

Om erachter te komen welke mogelijkheden God jou geeft, welk doel Hij heeft met jou, is het woord van God belangrijk. Een ‘life-essential’ zelfs, zegt Jezus als de duivel hem verzoekt in de woestijn.  

“Maar Jezus antwoordde: “In de Boeken staat: ‘Je kan niet alleen van brood leven. Alles wat God zegt, heb je óók nodig om te leven.’ “ 
(Matteüs 4:4, BasisBijbel) 

Als we het hebben over het doel met ons leven, de taak die voor ons is weggelegd, staat er in Timoteüs een bijzonder stuk.  

“Door de Boeken kun je wijs en verstandig worden. Ze leren je hoe je door het geloof in Jezus Christus kan worden gered. Alles wat God daarin heeft laten opschrijven, is nuttig. Het kan de mensen iets leren, hen beschermen tegen verkeerd onderwijs over het geloof en hen opvoeden tot een leven zoals God het wil. Zo kunnen de mensen hun geloof ontwikkelen tot een volwassen geloof. Dan zullen ze geschikt zijn voor elke taak.” 
(2 Timoteüs 3: 15-17, BasisBijbel) 

‘Dan zullen ze geschikt zijn voor elke taak.’ Het maakt niet precies uit, wat wij doen voor God. In sommige gevallen geeft Hij ons een specifieke taak. Zeker. Maar als we – door de Bijbel te lezen – ons geloof ontwikkelen, kunnen we alles aan wat God van ons vraagt.  

De Heilige Geest heeft een weg voor je leven 

Huh, maar je zei toch net dat wij de weg bepalen en God de richting? Zeker, zo denk ik er nog steeds over. En toch geloof ik ook dat de Heilige Geest een weg voor ons leven heeft.  

“Bewaar goed wat God je heeft gegeven. En dat kun je ook, met de hulp van de Heilige Geest die in ons woont.” 
(2 Timoteüs 1: 14, BasisBijbel) 

God heeft ons veel gegeven, waaronder gaven, talenten. God heeft ons eigenschappen gegeven die Hij gebruikt om anderen te zegenen. We hebben misschien niet altijd zin om ze in te zetten, maar als de Geest in ons hart woont, helpt Hij ons daarmee. Door Gods Heilige Geest kiezen wij de juiste weg.  

Aan de slag!

God heeft een doel met ons leven. Hij geeft ons de mogelijkheden om ons daarvoor in te zetten. Toch blijft het soms lastig om te ontdekken wat dit doel is. Welke stappen kun je daarvoor nemen? 

  1. Breng tijd met God door – je gaat merken welke onderdelen van zijn Koninkrijk je aanspreken. 
  2. Kijk naar de mogelijkheden die God je heeft gegeven – hoe kun je ze inzetten?
  3. Zorg voor concrete doelstellingen – wat wil jij doen voor God?
  4. Bid – maar bovenal: luister.
  5. Kijk welke stappen je moet zetten – kom in actie!

Naar: ‘Jouw dagmoment‘ – Beth Moore.

Deel deze overdenking

  1. Annemiek van Munster schreef:

    Mooi geschreven Renske!!!

  2. Rachel schreef:

    Heel mooi, precies wat ik even nodig had!

  3. Aletta schreef:

    Duidelijk beschreven, wat spreekt dit me aan, kom in actie, dankjewel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap