Gods antwoord op jouw onzekerheid

18

jun

Corline Hoefnagel

Ze ziet me niet. Ze zegt tegen zichzelf dat ze zo lelijk schijnt te zijn. Ik zie haar kijken naar zichzelf. Keurend. Afkeurend. ‘Inderdaad’, hoor ik haar denken. ‘Lelijk ben ik. Stom.’ Ik zie hoe erg ze baalt. Het doet me pijn. Ik wil naar haar toe rennen. Haar dicht tegen me aandrukken en zeggen dat het niet waar is. Kon ik maar iets doen, kon ik die leugens maar uit haar hoofd verjagen. Ze staat daar in het klaslokaal, een meisje van mijn stageschool. Zo jong en dan al zo gebroken, gekwetst door de woorden van anderen.  

Sommige stemmen spreken woorden die jaren blijven steken. Harde, vaak verwarrende oordelen. Roddels die over je verspreid zijn. Je houdt jezelf groot en doet alsof het je niets doet. Maar diep in je hart doet het zeer. Nog steeds. Herkenbaar? 

Ik zie mezelf terug in het meisje van mijn stageschool. Ik heb de mening van anderen vaak aangetrokken. En nog steeds, als ik voor de spiegel sta of kritisch naar mijn karakter kijk, baal ik soms. Ben ik echt zo…?

Je bent Mijn kind

Maar ergens klinkt een fluistering. Dwars tegen mijn onzekerheid in. De stem van Paulus: “Je bént niet je uiterlijk of je karakter, en je bent ook niet wat anderen over je vinden. Je bent Gods kind.”

Want u bent allen kinderen van God door het geloof in Christus Jezus. – Galaten 3:26- (HSV)

Ik schrik op uit mijn gestaar naar mijzelf en kijk naar Hem. Als ik mijn ogen richt op mijn Vader weet ik het weer: het doet er niet toe wat er van me gedacht wordt. De enige om wie het draait is Jezus. Ik ben Zijn kind. Dat is mijn ‘zijn’. In Christus ligt mijn identiteit. Wat vergeet ik dat vaak!

Je bent in Mij

‘In Christus’ is een belangrijke uitdrukking in het Nieuwe Testament. Jezus zelf geeft ons de opdracht om in Hem te zijn:  “Blijf in Mij, en Ik in u.” -Johannes 15:4a- (HSV)  

Maar wat betekent dat nou eigenlijk concreet? Paulus schrijft daarover:

“Want u allen, die in Christus gedoopt bent, hebt zich met Christus bekleed. Daarbij is het niet van belang dat men Jood is of Griek; daarbij is het niet van belang dat men slaaf is of vrije; daarbij is het niet van belang dat men man is of vrouw; want allen bent u één in Christus. En als u van Christus bent, dan bent u Abrahams nageslacht en overeenkomstig de belofte erfgenamen.” – Galaten 3: 27-29- (HSV)

Als we eigendom van Hem zijn, als we onze identiteit vinden in Hem, valt er een heleboel weg wat we nu belangrijk vinden. Dan doet het er niet meer zo toe of we genoeg zijn in de ogen van anderen, of we man zijn of vrouw, hetero of lesbisch, mooi of lelijk. Het enige wat dan nog telt in je leven is Jezus. Met Hem word je bekleed.

Je bent bekleed

Christus wil niets liever dan jouw kleed zijn. Hij is het mooiste kleed dat je ooit kan dragen. Omwikkelen wil Hij je, van top tot teen inpakken en verwarmen. Kijk eens naar de kleren die je vandaag aan hebt. Zie je hoe kleding aan je huid verbonden is? Net zo zijn wij aan God verbonden.

God wil het kleed zijn dat jij elke dag het dichtst bij je draagt. Maar Hij gaat vérder. Zoals Ann Voskamp dat zo mooi schreef: ‘Er is er Een die hartstochtelijk houdt van je innerlijk, die zo wanhopig graag bij je wil zijn dat Hij in je komt wonen, onder je huid, zodat je nooit alleen bent, in je blijft, je leegte vervult, je afgewezen plekken, je verlaten plekken en die vult met verkiezing en genezing en nabijheid…”

Je bent een erfgenaam

Wie in Christus is, is ook van Christus. Dat feit bepaalt ons ‘zijn’ voor God. Je leven hoeft niet bestempeld te worden door de mening van anderen, door de maatstaf van perfectie of door je instagram account. Je leven wordt bestempeld door de titel ‘erfgenaam’. Dát ben je. Zó ziet God jou. Als een hemelmens. In de hemel denken we niet meer negatief. Daar zien we elkaars waarde, en mogen onze zielen tot bloei komen in Hem. Hoe vaak staan jij en ik daarbij stil?

Focus op Mij

Zijn wij bezig met wat we van onszelf denken, of we knap of lelijk zijn en wat anderen van ons vinden? Of zijn we bezig met wat Gód van ons denkt? Willen we zo perfect mogelijk zijn en door de wereld bewonderd worden of komen we met onze gebrokenheid en barsten en butsen naar Jezus toe? In Hem ben je niet lelijk. In Hem ben je prachtig!

Ik denk weer aan het meisje van mijn stageschool. Maar al te goed besef ik wat zij nodig heeft: knieën die zich buigen op de harde vloer. Open handen. Stemmen die een weg vinden naar boven. Gebed. Dus ik buig ze weer, mijn hoofd, mijn knieën. En ik vraag of God aan dat meisje wil laten zien om Wie het gaat. En niet aan haar alleen.

Aan de slag!

Ontdek:

Welke dingen zegt God in de Bijbel over jouw identiteit? Duik in de Bijbel en schrijf die prachtige Godsgedachten op. 

Luister:

You are better than all these things!

Doe:

Probeer vandaag eens extra veel complimenten uit te delen. Vriendelijke woorden zijn als honing voor de ziel en als medicijn voor het lichaam. –Spreuken 16:24- (HSV)

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    💖, prachtig verwoord!

  2. Karin schreef:

    Mijn eerste compliment van vandaag is voor jou: heel mooi geschreven! Dankjewel! ♥️

  3. José schreef:

    Christus wil je omwikkelen, onder je huid wonen… Wow, zo dichtbij en intiem💞Wat heb ik het nodig dit vaak te horen/lezen. Nooit meer alleen!
    Dank je wel voor het delen van deze waarheid☺️

  4. Marianne Niehof schreef:

    Ik lees jullie blogs heel graag. Maar het lettertype dat jullie gebruiken vind ik erg slecht leesbaar op mijn mobiele telefoon. Zelfs met leesbril moet ik turen voordat ik het kan ontcijferen. Erg jammer want de inhoud is heel opbouwend.

    • Jacomien van Urk schreef:

      Hoi Marianne,
      Wat fijn om te horen dat je onze blogs graag leest! Ik ga kijken wat we met je opmerking over het lettertype kunnen doen, want we vinden het natuurlijk wel belangrijk dat de blogs prettig leesbaar zijn.
      Groetjes, Jacomien

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap