God ziet jou! – Waarom onze duisternis niet donker is voor God

19

apr

Lydia Hiemstra

Ieder van ons heeft wel eens te maken met donkere periodes in het leven. Het is immers niet altijd zomer, er zijn genoeg momenten waarop de zon niet zo fel is en het duister je opslokt. Soms heb je dat zelf in de hand, maar vaak ook niet. Vandaag wil ik je bemoedigen aan de hand van een lied en Psalm 139, en je hiermee laten zien dat God ook bij jou wil zijn in de donkerste periodes van je leven. 

Even my darkness is light to You 

Een tijd terug hoorde ik voor het eerst het lied ‘Light to You’ van Michael W. Smith: 

Even my darkness  
Is light to You 

From the deepest of depths 
To the stars up above 
There is no way 
I could escape this steadfast love 

It’s hard to believe it 
But You say that it’s true 
Even my darkness 
Is light to You

Een prachtige tekst, maar ik snapte toen niet hoe onze duisternis licht kan zijn voor God. Totdat ik bij Psalm 139 kwam. Meestal lezen we het begin van deze psalm en het stuk waarin staat dat we in de moederschoot zijn gevormd. Vers 11 en 12, daar las ik eigenlijk snel overheen. Daar staat: 

Al zei ik: ‘Laat het duister mij opslokken,  
het licht om mij heen veranderen in de nacht,’  
ook dan zou het duister voor u niet donker zijn –  
de nacht zou oplichten als de dag,  
het duister helder zijn als het licht.  
– Psalm 139: 11-12 (NBV) 

Onze duisternis is niet donker voor God 

Duisternis is de afwezigheid van licht, maar God zegt dat onze duisternis voor Hem niet donker is, maar juist licht. Huh? Hoe kan dat? 

De enige manier om het donker uit een kamer te verwijderen is om het licht aan te doen. Als jij in het duisternis ronddwaalt is de enige weg om daaruit te komen, weer naar het licht gaan. Jezus is de enige weg uit de duisternis. Hij zegt zelf in Johannes 12:46 (NBV):

Ik ben het licht dat naar de wereld is gekomen, opdat iedereen die in mij gelooft niet meer in de duisternis is.

Jezus zelf is naar de diepste duisternis gegaan toen Hij stierf aan het kruis. Hij ging naar het dodenrijk, een plek waar God niet was en waar Hij uiteindelijk de duivel versloeg door op te staan uit de dood. Hierdoor zijn al onze zonden weg gedaan en werd het duister weer licht. God ziet niet onze duisternis, Hij ziet Jezus en Jezus is het Licht. Daardoor is onze duisternis niet donker, maar juist licht geworden voor God. 

Toch kan het wel zo zijn dat we ons door het duister laten opslokken en deze duisternis kunnen ervaren in ons leven. Dat kan twee oorzaken hebben:  

1. Je zoekt zelf de duisternis op 

Als je zonde doet, word je langzaam weg getrokken van God vandaan: de duisternis in, weg van het licht. Als je zo steeds verder van God afdwaalt lijkt het soms hopeloos, maar zelfs het duisterste plekje in je hart is niet duister genoeg voor God om jou weer op te zoeken. Wat je ook verkeerd doet, God trekt je weer uit de duisternis naar Hem toe. Je bent altijd welkom bij Hem. 

2. De duisternis overvalt je 

Naast dat je ervoor kunt kiezen om de duisternis op te zoeken door verkeerde dingen te doen die je van God af trekken, kunnen er ook situaties zijn waardoor de duisternis je overvalt. Depressie, verlies, ziekte: allemaal dingen waardoor je wilt uitschreeuwen: ‘Laat het duister mij opslokken!’  

God weet alles van je en dat kan heel eng aanvoelen. In de tijd waarin we leven is het al eng dat Google zo veel van je weet, maar God weet echt alles van je. Niet alleen waar je woont, wie je man, en kinderen zijn, waar je werkt en wat je doet, maar ook je diepste gevoelens die je niet tegen iemand uit en voor je zelf houdt. Je kunt je nergens voor hem verbergen. Nergens op aarde, maar je kunt je ook nergens in jezelf terug trekken waar Hij je niet kan vinden.  

There is no way I could escape this steadfast love.

Het kan dus eng zijn dat je nergens kunt ontsnappen aan Gods alwetendheid, maar het kan juist ook een geruststelling zijn. In jouw diepste duisternis ziet Hij jou. Hij kent jouw zorgen, je pijn, je depressie, je zorgen, je ziekte, maar toch is jouw duisternis niet donker voor Hem en komt Hij naar je toe om je te steunen.  

Of je nu zelf de duisternis op hebt gezocht of dat je bent overvallen door de duisternis: Jezus wil jouw Licht zijn in de donkerste perioden van je leven. Hij wil je vergeven, je helpen, je troosten, je Vriend en Vader zijn. Ook al voel je je soms beschaamd, leeg, verdrietig of bang, je kunt niet ontsnappen aan Gods geweldige liefde voor jou. God ziet jou in jouw duisternis!  

Aan de slag! 

Luister het lied ‘Light to You’ en zing het mee als gebed. Laat het diep tot je doordringen en besef dat God in al jouw duisternis toch heel dicht bij je wil zijn.  

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Mooie bemoedigende blog Lydia, dankjewel.
    Ook in psalm 23 kun je over Gods aanwezigheid lezen in onze ‘ duisternis’.
    “ Zelfs al ga ik door een dal van diepe duisternis, ik vrees geen kwaad want U bent bij mij”.
    Er staan zoveel feiten in de Bijbel over Gods aanwezigheid in de duisternis en ook al voelt het niet zo, daar mogen we ons wel aan vastklampen! God vertrouwen op Zijn Woord.

  2. Naomi schreef:

    Heel mooi dit heeft mij geraakt. Vanmorgen luisterde ik toevallig ook de preek van mozaiek0318 van Martin koornstra over sta op en schitter toevallig had ik een glitter shirt aan vandaag en toen las ik dit erg mooi want ik voel mij vaak ook in de duisternis mooi om zo bemoedigd te worden

  3. Jannette schreef:

    Heel mooi!
    Kon er een vriendin van mij vandaag mee bemoedigen.
    En wat n prachtig lied!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2024 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap