God van de restjes – welke offers breng jij?

27

nov

Annika

Ik kom thuis van een lange dag op de universiteit. Snel even wat eten, m’n duikspullen klaarzetten en dan met mijn vriend samen nog even een duikje maken in een zoetwaterplas dichtbij huis. Een leuke duik, mooie dingen gezien. Als we na de duik thuiskomen, spoelen we snel onze spullen schoon, pakken nog even wat te eten en ploffen op de bank voor de TV. Niet veel later, als we in bed liggen, besef ik opeens dat ik nog helemaal niet met God heb gesproken vandaag, nog maar even doen dan. En terwijl ik aan het bidden ben val ik in slaap…

Het is zo makkelijk. Een valkuil waar ik regelmatig in stap. Alle andere dingen die ik op een dag doe -zowel verplichtingen als leuke dingen- krijgen prioriteit en voor ik het weet is er weer een dag voorbij zonder dat ik bewust tijd heb doorgebracht met God. Natuurlijk, Hij is altijd bij me, maar dat is heel wat anders dan bewust de rust opzoeken en je op God richten. Het is eigenlijk niet wat ik wil. God is de allerhoogste, allergrootste Koning die er is, en Hij vindt mij belangrijk genoeg om me zijn dochter te noemen. En wat doe ik? Ik vergeet om tijd door te brengen met mijn hemelse Vader..

Maar het is meer dan dat. God is niet alleen onze Vader, Hij is heilig, hoog verheven boven alles wat leeft. En die heilige God verdient het allerbeste. Een mooi voorbeeld daarvan vinden we in Leviticus, waar de regels voor het brengen van offers voor de Israëlieten staan opgeschreven.

De HEER riep Mozes en zei vanuit de ontmoetingstent tegen hem: ‘Zeg tegen de Israëlieten: “Als iemand van jullie de HEER een offer uit de veestapel wil aanbieden, moet dat een rund, een schaap of een geit zijn. Wie een brandoffer wil aanbieden en daarvoor een rund neemt, moet een mannelijk dier nemen zonder enig gebrek. Hij moet het naar de ingang van de ontmoetingstent brengen, waar de HEER het zal aanvaarden. (Lev. 1:1-3, NBV)

In dit deel van de bijbel geeft God hele specifieke richtlijnen aan zijn volk voor het brengen van offers. Het moet een rund, schaap of geit zijn, en als het een rund is, moet het een mannelijk dier zijn zonder gebreken. Ditzelfde geldt ook voor een schaap of een geit, lezen we later in vers 10. Verderop in Leviticus 3 worden vergelijkbare eisen gesteld voor dankoffers. Kenmerkend voor alle offers die in Leviticus worden beschreven, is dat de offerdieren reine dieren moeten zijn, zonder gebrek. Er wordt vervolgens uitgebreid beschreven wat er allemaal moet gebeuren met het offerdier, voordat het geofferd mag worden. En, staat er tot slot in Leviticus 1, als je al deze handelingen hebt gedaan:

Zo is het geschikt als brandoffer, een geurige gave die de Heer behaagt (Leviticus 1:17, NBV)

Je gaf God in die tijd dus het allerbeste, een offerdier wat zo dicht mogelijk bij het perfecte kwam. Als je een kreupel dier zou offeren, werd dat gezien als een belediging voor God. Want je gaf God dan niet wat Hem toekwam, namelijk het beste van het beste!

Het offeren van dieren is in deze tijd niet meer nodig, dankzij het offer van Jezus. God gaf ons toen ook het beste wat Hij had, ondanks het feit dat wij mensen het niet verdienen. Maar omdat Gods liefde voor ons zo groot was, gaf Hij ons zijn eigen Zoon. En nu ik dit schrijf schiet me een kinderliedje te binnen wat ik vroeger vaak zong: ‘Als je veel van iemand houdt’ van Elly en Rikkert te binnen:

“Als je veel van iemand houdt
Geef je ‘t mooiste wat je hebt
Da’s heel gewoon
Omdat God van mensen houdt
Gaf Hij ‘t mooiste wat Hij had
Zijn eigen Zoon”

God heeft mij het allermooiste gegeven, het perfecte offer. Een volmaakte gave, voor jou, voor mij, omdat Hij zoveel van ons houdt.

En wat doe ik? Ik geef God de laatste restjes van mijn tijd en mijn aandacht, in plaats van het beste deel voor Hem te reserveren. Ik noem het ‘God van de restjes’, want dat is hoe ik er soms mee omga. Door Hem het laatste beetje van mijn tijd te geven en dan tijdens het bidden in slaap te vallen, omdat ik eigenlijk gewoon veel te moe ben. Omdat ik alles wat ik die dag heb gedaan prioriteit heb gegeven, alles behalve God.

Om eerlijk te zijn, lukt het me nog steeds niet zoals ik zou willen. Ik zou wat graag opschrijven dat dit achter me ligt, dat mijn offers aan God nu het beste van het beste zijn, maar ik ga het niet mooier maken dan het is. Gelukkig mogen we weten dat we steeds weer naar God terug mogen gaan, dat Hij ons vol liefde blijft omarmen en ons aanmoedigt: ’Probeer het nog een keer, ik geloof in je!’

Aan de slag!

Wat voor offers breng jij aan God? Geef jij God ‘het beste van het beste’, of moet God het bij jou ook vaak met de restjes doen?

Ik vraag vandaag aan God: ‘Wilt u me helpen om mijn leven een offer te laten zijn voor U?’ Bid je mee?

Download de dagtekst en deel ‘m op social media. Gebruik de hashtag #zijlacht, vinden we leuk!

 

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Beste Annika, wat een mooie en eerlijke blog!
    Ik denk dat we hier allemaal mee te maken hebben en inderdaad Gods is liefdevol en moedigt ons steeds weer aan om opnieuw weer voor Hem te gaan!
    Vandaag is weer zo’n startmoment! Wat mij helpt is om een vast moment te kiezen elke dag! Èn prioriteiten stellen?Gods Hulp en Zegen daarbij voor ons allemaal!

  2. M schreef:

    Herkenbaar wat je schrijft Annika. Maar ja, hoe doe je dat dan previes; overdag meer prioriteit aan God geven? Ook bij mij komt t in veel gevallen neer op de ochtend en de avond. Mss is het leuk een overdenking te wijden aan hoe je dat nu kunt doen. Wat zijn alternatieven voor de offers die men vroeger bracht? 🙂

  3. Esther van Voorst schreef:

    Zo bijzonder…ik heb net met m’n jongens uit de samenlees bijbel gelezen over de offers.die Salomo bracht..en in de vragen erbij stond wat Voor offers breng jij? ..en nu deze collum van jou! Een extra aanwijzing van God is dit om Hem meer te eren en meer tijd aan Hem te besteden!

  4. Trijnet schreef:

    Deze overdenking past mooi bij de dienst van gisteren: Soultime.

  5. Bep schreef:

    Je schrijft over een heel herkenbaar iets. Ook ik heb hier al een levenlang last van. Daarom probeer ik allemaal hulpmiddelen te gebruiken. Oa elke ochtend te beginnen met de blog van Zijlacht. En de tekst van de dag via de app van Youversion (prachtige psalm vandaag). Mijn gebed vaak verstoord door andere dingen , telefoon oid. Vaak ook ‘vergeten’ voor iets te bidden. En dan in jullie blog lezen over ‘focus in je gebedsleven’. Elke dag aandacht voor een bepaald onderwerp. Wat een prima hulpmiddel. Ik ben dankbaar voor de flyer van jullie website op het prikbord van de kerk. Gezegende dag allemaal meyt tijd voor onze geweldige Vader.

  6. Aki schreef:

    “Het offeren van dieren is in deze tijd niet meer nodig, dankzij het offer van Jezus” waar in de Bijbel staat dit beschreven? Ben benieuwd naar uw antwoord. Bedankt alvast

  7. Dank voor deze blok,.. zelf zat ik er ook heel erg mee. Mijn beste tijd, 3 tot 4 uurtjes in de vroege morgen zijn voor God, 3 x per dag gaat mijn wekker om echt te bidden, waar ik ook ben, dat is tijd voor God. Kerk bezoek gaat minder door ziektes, Tiende ging altijd naar de kerk, maar, heb deze nu nodig om “hulp in te kopen”. (Huishouden, boodschappen, enz.) Na het lezen van dit, weet ik zeker dat God mij vertellen wil dat het “Goed” is. Prijs de Heer, hallelujah

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap