God, U bent mijn God! – Denk je wel eens na over het feit dat God God is?

31

jul

Sara-Maria Smit

God heeft heel veel verschillende namen en verschillende rollen en titels. Zo mogen we Hem bijvoorbeeld onze Herder noemen, onze Vader en onze Koning. Hij is onze Heere en Meester. Hij is ook het Levende Water, de Waarheid en de Weg. Hij is ons Begin en Hij is ons Amen. Iemand vroeg mij eens: “Welke titel van God spreekt jou het meest aan? Dat Hij Vader is bijvoorbeeld, of onze Koning?” Ze legde uit waarom de titel ‘Koning’ haar persoonlijk zo veel aansprak. Niet dat de andere titels minder belangrijk waren, maar persoonlijk werd zij vaak geraakt door het feit dat God onze Koning is. Wat een mooie en persoonlijke vraag! Ik moest even denken voordat ik haar antwoord kon geven, maar toen wist ik het en ik zei: “Het spreekt mij denk ik het meest aan dat God mijn God is!”

U bent mijn God, daarom zal ik U loven; mijn God, ik zal U roemen.
– Psalm 118:28 (HSV)

Met deze woorden eindigt Psalm 118. De psalmist zegt dat hij God looft, om het feit dat God God is. Misschien heb je er weleens over nagedacht wat het voor jou betekent dat God je Vader of Herder is, maar heb je er wel eens bij stilgestaan wat het betekent dat God jouw God is? God is God. De Here Jezus laat zich vaak kennen door andere namen waar we wat van kunnen leren. Ze belichten een bepaald aspect van wat en wie God is, zoals bijvoorbeeld dat Hij voor ons zorgt, zoals een herder voor zijn schapen zorgt. Maar God is God. Hij is meer dan een Vader en meer dan een Koning en meer dan een Herder.

Geen woorden

Ik had er geen woorden voor, dus ik zocht in een woordenboek op wat het woord ‘God’ betekende. VanDale vertelde mij dit: ‘een bovennatuurlijk Wezen’ of ‘Opperwezen’. Natuurlijk, dacht ik… de enige manier waarop we Hem kunnen omschrijven is door te zeggen dat we Hem niet kunnen omschrijven! Hij is bovennatuurlijk, Hij staat boven onze natuur. God is niet een god, nee, Hij ís God, het Opperwezen. Hij is helemaal God. Hij is dé God, de Enige. Hij heeft ons gemaakt. Hij staat boven alle dingen. Hij is almachtig. Hij is iets wat niet te grijpen is. Hij is onvatbaar groot en… goddelijk!

Gods ‘God-zijn’ hangt ook niet af van ons. God is nog steeds net zoveel God als mensen niet in Hem geloven. Je kunt wel zeggen dat God niet bestaat, maar dat verandert niets aan het feit dat God bestaat. Wij zijn namelijk maaksels en Hij is God. Ik ben zo blij dat God ons verbood een beeltenis van Hem te maken. Hou zouden wij schepseltjes Hem ooit kunnen vangen in één beeld? Hoe kun je ooit God afbeelden met hout of metaal? En dan te bedenken dat ik nu al geen woorden kan vinden om te vertellen dat ik geen woorden kan vinden…

God met ons

Laat het eens goed tot je doordringen: Jezus is geen Supermens ofzo, nee, Hij is Mens én God. Hij is God en wandelde op aarde. Johannes de Doper wist dat ook en daarom wist hij dat hij het niet waard was de riem van Zijn sandalen los te maken (Johannes 1: 27). Als we echt beseffen dat God God is, hoeveel bijzonderder is het dan wel niet dat we God ook onze Vader mogen noemen? Als we beseffen dat Hij zo groot is, dat we het niet waard zijn om de riem van zijn sandalen los te maken, dan beseffen we ook meer wat het betekent dat Hij op Zijn knieën ging om onze voeten te wassen. Dan is er nog die andere naam: Immanuel, God met ons. David schrijft ook over hoe groot God is en hoe dichtbij tegelijk, en hij zegt:

Dit kennen – het is mij te wonderlijk, te hoog, ik kan er niet bij.
– Psalm 139: 6 (HSV)

De belofte

Net als dat je een blindgeborene moeilijk uit kunt leggen hoe kleuren er uitzien, zo kun je ons mensen moeilijk uitleggen Wie God ten volle is en wat Hij omvat. Onderzoeken hoe God God is, is God leren kennen en God meer en meer kennen is de diepste vreugde die er is! God kennen is wat God ons belooft op de nieuwe aarde. In Jesaja staat dat de nieuwe aarde vol zal zijn van de kennis van de HEERE, net zoals het water de bodem van de zee bedekt (Jesaja 9:11). Dat is de belofte waar we naar uitzien! God is zo groot, dat we de eeuwigheid nodig hebben om Hem te kennen en nóg zullen we elke dag verbaasd zijn over hoe Hij is (1 Korinthe 2:9).

Toen Mozes naar een Naam vroeg, was God ook de Enige Die een Naam aan Zichzelf kon geven. En wat voor één! God noemt Zichzelf de ‘Ik ben’ of ‘Ik zal zijn’. Alles zit in die Naam die Hij zichzelf gaf en we zijn stil… want wij kunnen het niet bevatten. Hij is wonderlijk (Richteren 13:18), Hij is God.

Wat een reden om God te loven! Samen met de psalmist zeg ik stil: U bent mijn God, daarom zal ik U loven…

Aan de slag!

  • Probeer op papier eens te omschrijven hoe God God is. Je zult je verwonderen over het feit dat dat zo moeilijk gaat.
  • Welke naam van God spreekt jou het meeste aan, en waarom?

Deel deze overdenking

  1. Francine schreef:

    Mooi! Goede dingen om over na te denken..

  2. Wietske schreef:

    Prachtig geschreven! Diepe gedachten!

  3. Gea schreef:

    Wat een mooie rijke overdenking, weer genoeg om over na te denken
    God is God Amen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap