God kan en wil vergeven en vergeten!

31

okt

Irene Poot

Ik heb de sleutel gevonden om elke ruzie met mijn partner te winnen, namelijk alles wat hij fout doet onthouden en voor later bewaren. Als hij dan een keer boos op mij wordt, heb ik een hele lange lijst met slechte dingen die hij heeft gedaan, zodat niet ik, maar hij uiteindelijk de slechterik is. “Hoe bedoel je ik ruim mijn vuile was niet op?! Op maandag 9 augustus om 12.57 liet jij mijn lievelingsbeker kapotvallen en op woensdag 1 september om 08.32 heb jij de afwas in de gootsteen laten staan!” En voilà! Ik heb weer een ruzie gewonnen en bewezen dat hij slechter is dan ik. Works every time!

Waarschijnlijk zouden relatie-experts nu zeggen dat dit een hele ongezonde manier is van met anderen omgaan. De ander zal waarschijnlijk continu in angst zitten bij elke fout die hij of zij maakt, omdat dit later tegen ze gebruikt gaat worden. Gelukkig is er iemand die niet op deze manier lijstjes bijhoudt van de slechte dingen die we doen en de fouten die we maken, namelijk: God!

Jezus als verzoening

Natuurlijk weet God wat je doet, zowel de mooie als de slechte dingen. En er staat ook in de Bijbel dat God iedereen zal ‘vergelden naar zijn werken’. Maar dat betekent niet dat er dan geen hoop meer is. En dat komt doordat Jezus voor al onze zonden is gestorven.

Mijn kinderen, ik schrijf u deze dingen, opdat u niet zondigt. En als iemand gezondigd heeft: wij hebben een Voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de Rechtvaardige. Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden van de hele wereld.
– 1 Johannes 2: 1-2 (HSV)

Jezus is de verzoening voor onze zonden, oftewel Hij zorgt ervoor dat de zonden niet meer tussen ons en God hoeven in te staan. Hierdoor hoeven wij niet bang te zijn dat alle fouten die we hebben gemaakt later opeens in een zevendelige boekenserie op onze deurmat verschijnen. God wil namelijk vergeven en vergeten.

Vergeven en vergeten

Laat alle bitterheid, woede, toorn, geschreeuw en laster van u weggenomen worden, met alle slechtheid, maar wees ten opzichte van elkaar vriendelijk en barmhartig, en vergeef elkaar, zoals ook God in Christus u vergeven heeft.
– Efeze 4: 31-32 (HSV)

Hier worden wij opgeroepen om elkaar te vergeven, zoals God ons ook heeft vergeven. God heeft ons namelijk vergeven doordat Jezus voor onze zonden gestorven is. Alle fouten, ook degene waarvan je jezelf misschien nog niet hebt vergeven, wil Hij vergeven. Vergeven betekent in feite dat het je niet meer kwalijk wordt genomen.

Naast dat God alles kan vergeven, kan Hij het ook vergeten.

In Hebreeën vertelt Paulus dat God een nieuw verbond sluit met het volk van Israël. Natuurlijk had God al een verbond met Abraham gesloten, maar nadat God het volk van Israël uit Egypte had gered, raakte het volk God kwijt. Daarom besluit God een nieuw verbond te sluiten en dan zegt Hij:

Want Ik zal wat hun ongerechtigheden betreft genadig zijn en aan hun zonden en hun wetteloos gedrag beslist niet meer denken.
– Hebreeën 8: 12 (HSV)

God belooft dus dat Hij alles zal vergeten wat het volk van Israël heeft gedaan. Vergeten betekent in dat geval niet dat God ‘niet meer weet’ dat het gebeurd is, maar wel dat Hij er niet meer op terug zal komen. Alle dingen die het volk van Israël heeft gedaan vóór het nieuwe verbond, zal Hij vergeten.

Aangezien Gods genade ook voor ons geldt en Hij een verbond heeft met ons, wil Hij ook alles vergeten wat jij hebt gedaan. Hij wil het vergeven en vergeten. Het enige wat hiervoor nodig is, is dat jij gelooft dat Jezus ook echt voor jouw zonden is gestorven en dat God jou genade geeft.

Jouw zonden en fouten

Ik weet niet wat je allemaal hebt meegemaakt in je leven. Misschien kijk je wel terug op een leven waarin je veel fouten of zonden ziet. Misschien schaam je je hier ook voor en denk je dat God jou nooit zal accepteren, omdat je zoveel slechte dingen hebt gedaan. Dat God nooit van je zou kunnen houden of dat deze dingen altijd tussen jullie in zullen blijven staan.

Weet dan dat God al deze dingen wil vergeven en er niet meer op terug komt! En het mooie is dat het enige wat je hiervoor hoeft te doen, is geloven dat Jezus voor jouw zonden is gestorven, waardoor God dit wil en kan doen en vragen om vergeving van al deze dingen.

Laat deze fouten (uit je verleden) niet tussen jou en God in staan en laat je niet wijsmaken dat deze dingen te groot zijn voor God. Het maakt niet uit hoe groot het ook is of lijkt of hoe lang geleden het ook was, God kan het vergeven en vergeten. Of het nou gaat om één ongewassen kopje in de gootsteen of een vaat van twintig borden hoog.

Dus als jij nou gaat genieten van de vergeving van God, dan ga ik ondertussen even een nieuw notitieboekje kopen om alle fouten van mijn man in bij te houden…

Aan de slag!

  • Maak een lijstje van alle fouten of zonden waar jij nog mee rondloopt van nu of uit je verleden. Bid hiervoor dat God het wil vergeven en vergeten. Gooi daarna dit lijstje weg of verbrand het.
  • Staan er dingen in deze lijst waarvoor je jezelf nog moet vergeven? Vraag dan aan God of Hij je wil helpen om ook voor jezelf te vergeven en vergeten.

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Dankjewel voor deze blog Irene!
    Het is inderdaad geweldig om te weten en te beseffen dat God ons in Christus aanziet! Als God naar ons kijkt ziet Hij Jezus die voor al onze zonden is gestorven aan het kruis ! Hij heeft verzoening gebracht tussen God en mensen!
    Hem komt toe alle dank en aanbidding! In Christus ben ik vrij!

  2. Anoniem schreef:

    Wilkin van de Kamp heeft een mooi boekje geschreven over de 7 wonderen van het kruis.
    Hierin staat het enorme offer prachtig beschreven

    Ik heb veel zelfverwijt maar geloof dat ik vergeven ben.
    Het is allemaal alleen zo moeilijk want ik bid al zolang om richting en herstel en ga alleen maar achteruit

    Toch geloof ik in Zijn vergeving

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap