God is trouw – wat er ook geweest is en wat er nog zal zijn

15

okt

Anne-Saar Kunz

Het avondlicht valt in de kerk. Het valt dwars door het glas-in-loodraam op mijn gezicht. Ik doe mijn ogen dicht en ik besef: ik ben in de kerk. Aanwezig zijn in de kerk, het is voor mij niet meer gewoon. Voor corona was het mijn wekelijkse gang. Maar nu, op het moment van schrijven, beleef ik nog altijd meer diensten online dan in de kerk. Maar op die zondagavond in de kerk besefte ik het opeens. Ik keek omhoog naar eeuwenoude muren. En ik besefte: wat er ook geweest is en wat er nog zal zijn: God is getrouw. God gaat door.

Het was hartje zomer én ik was in hartje Amsterdam. Ik was in een stad die los van God lijkt te zijn. En toch, ook dáár staan gebouwen met torens die naar boven wijzen. In zo’n gebouw, in de kerk, straalde het avondlicht naar binnen. En ik mocht het horen. Van een God die trouw is en van wie de plannen niet falen. Hij kiest de zijnen uit en Hij roept ons allen. Die ’t heden kent, de toekomst overziet. Laat van zijn woorden geen ter aarde vallen. En ’t werk der eeuwen, dat zijn Geest omspant, volvoert zijn hand.

Die ’t heden kent, de toekomst overziet.

Wat een belijdenis.

Gods wegen

Het licht, de kerk, de mensen om mij heen, de gemeenschap. Het maakte indruk op me, het zette me stil. Ik dacht – en ik deel het vandaag graag met je –: Gods trouw is onuitputtelijk. Zijn plannen falen niet. Hij gaat door, ondanks ons en dwars door alles heen.
Covid-19 zette de wereld op z’n kop, maar God niet. Dwars door alles heen werkt Hij. Het maakte indruk op me, het ontroerde me. Want als er iets is wat ik het afgelopen jaar heb moeten leren, is het dat Gods wegen niet mijn wegen zijn. Maar dat God hoe dan ook doorgaat.

Bij de voorbereiding van deze overdenking las ik Jesaja 55. Het gaat daar over God, over zijn wegen en over hoe Hij werkt.

Mijn plannen zijn niet jullie plannen, en jullie wegen zijn niet mijn wegen – spreekt de HEER. Want zo hoog als de hemel is boven de aarde, zo ver gaan mijn wegen jullie wegen te boven, en mijn plannen jullie plannen. Zoals regen of sneeuw neerdaalt uit de hemel en daarheen niet terugkeert zonder eerst de aarde te doordrenken, haar te bevruchten en te laten gedijen, zodat er zaad is om te zaaien en brood om te eten – zo geldt dit ook voor het woord dat voortkomt uit mijn mond: het keert niet vruchteloos naar mij terug, niet zonder eerst te doen wat ik wil en te volbrengen wat ik gebied.
– Jesaja 55: 8-11 (HSV)

Die ’t heden, de toekomst overziet. Laat van zijn woorden geen ter aarde vallen.

Hoe kijk jij naar de toekomst? Of, laten we het dichtbij houden: hoe kijk je naar de komende week? Misschien heb je grote plannen of misschien weet je niet hoe je deze dagen door moet komen. Wat een rust mag het geven dat God de toekomst overziet én dus ook de komende dagen.

Maar wat betekent het dan concreet dat Hij de toekomst overziet? Jesaja 55 maakt het concreet – over toekomst gesproken. Jesaja roept ons op om grote dingen te verwachten van het Woord van God. Dat begint vandaag en dat werkt zich uit in de toekomst. Want Gods woord heeft kracht. Jesaja pakt er het beeld van een land bij. In het land Israël waren grote delen woestijn. Er waren droge stukken waar niets bloeide. Totdat men er ging zaaien, water ging brengen, ja, dan zelfs bloeiden er in de woestijn bloemen.
En zo, zegt Jesaja, geldt dit ook voor het woord van God. Het keert niet vruchteloos terug, nee, Gods woord is krachtig. Het opent deuren. Het brengt licht.

Toekomst

Over toekomst gesproken. Hoe kijk jij ernaar? Jesaja richt onze hoofd en hart naar boven. Want, hoewel we plannen maken – en dat hoort ook bij ons leven – zijn onze plannen niet Gods plannen.

Maar wat een troost. Gods wegen en zijn plannen zijn hoger dan die van ons.

Het gaat ons ver te boven.

Wat een toekomst. 

Nog één keer terug naar die zondagavond. Ik mocht het nog niet zingen, maar ik mocht het horen én ik mocht het belijden. Stil in mijn hart. God is getrouw, zijn plannen falen niet. Ik dacht aan al die keren dat ik zocht én niet vond. Dat ik rende én struikelde. Dat ik vrede wilde maar dat er onrust kwam. En dacht aan al die keren dat ik mijn eigen plannen maakte.
Maar op die zondagavond zei God het: Ik ken het heden, ik ken je vandaag én ik overzie de toekomst. En luister naar Mij, vertrouw erop dat Mijn wegen hoger zijn dan jouw wegen. Vertrouw erop dat Ik doorga. Hoe dan ook.

Aan de slag!

Over de toekomst gesproken. Hoe kijk jij ernaar? Ik hoop en ik bid dat je met een dankbaar hart, verwonderd over Gods trouw, en misschien met tranen, elke dag omhoog mag kijken. Naar Jezus. Want Hij is trouw, Hij gaat door. Hoeveel plannen gaan we nog maken? Hoeveel gaan we zoeken en hoeveel gaan we nog rennen? Hoeveel onrust komt er nog in ons hart?

Kom, ga naar Jezus.

Want, er is vrede ver voorbij de onrust.

Er is blijdschap dieper dan de tranen

Er is sterkte zelfs in onze zwakte

Er is trouw die ons niet zou verlaten

Er is hoop die groter dan de dood is

Er is leven sterker dan het sterven

Er is licht dat niemand ooit kan doven

Er is liefde die nooit teleur zal stellen

Onze hulp en onze verwachting is in U voor eeuwig.

En dus richten wij onze harten naar boven.

Vertrouwen wij op de God die wij loven.

Amen!

Onze schuilplaats is God – Mozaïek Worship

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Dankjewel Anne-Saar!
    Een bemoediging !
    Ik moet denken aan dat opwekkingslied, God van trouw, u verandert nooit, Eeuwige, U mijn vredevorst! Aller Heer, ik vertrouw op U.
    Heer ik roep tot U, opnieuw en opnieuw.
    U bent mijn rots wanneer ik wankel, U richt mij op wanneer ik val.
    Dwars door de storm bent U Heer, het anker, ik stel mijn hoop alleen op U! 🙌🏻

  2. Kim schreef:

    Wow :” ‘- Zoveel dank, Anne-Saar ❤️🙏 voor deze prachtige overdenking!! Ik heb’ m heel hard nodig 🙏 God zij geprezen “voor eeuwig duurt Zijn trouw” ✨❤️✨ en moge Hij jou rijkelijk zegenen. Lieve groet 💕

  3. Lisa schreef:

    Prachtige overdenking!

  4. Betsie de wilde schreef:

    Hallo Hele mooie overdenking Het raakt me. Kan ik van jullie meer lezen ???? Betsie

  5. bets de wilde schreef:

    mooi

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap