God is soms stil. Geef jij Hem ruimte om te spreken?

21

nov

Mandy

Hoor jij God wel eens spreken? Echt spreken, zoals de Bijbelse profeten van vroeger, of juist via een Bijbeltekst of gesprek met een vriendin. Of vind je God, op wat voor manier dan ook, (te) stil? En kan Zijn stil zijn te maken hebben met de ruimte die Hij wel of niet krijgt in je leven?

Pas hoorde ik een mooie preek over Samuël, door ds. Bas van Zuijlekom. Zo fijn, als je verzen waar je altijd een beetje overheen hebt gelezen opeens op een andere manier bekijkt omdat het belang ervan wordt aangeduid. In dit geval ging het over 1 Samuël 3, het Bijbelgedeelte waarin God Samuël roept. Het was me nooit eerder echt opgevallen, maar in het eerste vers van dat hoofdstuk staat er dit:

In die tijd kwam er maar zelden een woord van de Heer. De Heer liet ook zelden iets in dromen zien.
– 1 Samuël 3:1 (BasisBijbel)

Zelden een woord van de Heer

Blijkbaar vinden wij God soms niet alleen stil, maar ís Hij het ook. Maar de vraag die dan bij mij naar boven komt, is ‘aan wie ligt dat?’ Een (menselijke) gedachte is dat de bal bij God ligt. Als God niet tegen ons spreekt, dan kunnen wij daar toch niks aan veranderen?

Maar ik vraag me af of dat in alle gevallen opgaat. Wat nu als het soms wél het geval is dat wij daar (ook) iets in te zeggen hebben? Dat God reageert op de (spreek)ruimte die wij Hem geven, de momenten dat we met Hem gaan zitten? Zoals dat ook in een relatie van mens tot mens gaat, waarin jij en je vrienden tijd voor elkaar nemen, omdat jullie van elkaar houden en graag een goed gesprek hebben.

Waarom God soms stil voelt

Zo ervaar ik dat God ook reageert op hoe wij ons naar Hem toe gedragen. Op hoeveel tijd we voor Hem nemen, hoeveel ruimte we Hem in ons leven geven. Maar als die ruimte minimaal is, dan kan het zijn dat er ‘maar zelden een woord van de Heer’ doorbreekt. Net zoals de communicatie tussen vrienden verslechtert wanneer ze de tijd niet meer nemen om elkaar te zien of te spreken. Of als één van de twee de vriendschap niet meer de moeite waard vind. Het moet van twee kanten komen! En zo was het denk ik ook in de tijd van Samuël. De priester Eli en zijn zonen, dégenen die zich goed op God zouden moeten richten, waren niet echt het toonbeeld van goede luisteraars, net als de rest van het volk. God werd niet gehoord. En zelfs áls Hij dan iets zegt, komt het niet door.

Hoe je Hem kunt horen

Nu begrijp ik dat de meesten – waaronder ik – God waarschijnlijk niet zo duidelijk horen spreken als de profeten van vroeger. Maar, in mijn ervaring laat Hij op meer manieren van zich horen. Over wat voor manieren heb ik het dan? Bijvoorbeeld een Bijbeltekst die je iets doet als je hem leest. Herken je je erin dat de Bijbel je soms gewoon niet zoveel meer zegt wanneer je heel weinig in de Bijbel leest en omgekeerd, als je dat wél doet? Of de manier waarop je God hoort in andermans woorden. Of de gedachten die in je opkomen, en die door Hem geleid zijn. Ken je dat, zo’n gedachte die zó ineens naar boven komt dat het niet anders dan van Hem kan zijn? Dát zijn de manieren die ik bedoel (misschien komen er nu nog wel meer manieren in je op!) en waardoor Hij – denk ik – nu nog steeds van Zich laat horen.

Neem jij de tijd voor Hem?

Maar tegelijkertijd kan Hij ook op díe manieren stil worden. Doordat je bijvoorbeeld weinig in de Bijbel leest of met Hem praat in gebed. Doordat je niet meer echt met Hem gaat zitten. Dan kan het wel zijn dat Hij probeert te spreken, maar dat je niet op Zijn frequentie bent afgesteld. Natuurlijk, soms vraag je Hem zo vaak iets van Zich te laten horen en lijkt het niks uit te halen. Net zoals in bovenstaande Bijbeltekst kan Hij ervoor kiezen niks te zeggen. Dat kan ontzettend pijnlijk en moeilijk zijn! Maar soms is het ook omgekeerd, en schenken wij Hem geen luisterend oor. Herken jij je hierin?

Aan de slag!

Kijk eens naar de profeten uit Bijbelse tijden. God sprak machtige woorden en deed grootse daden door hen, omdat ze Hem de ruimte gaven! Bedenk eens wat er zou kunnen gebeuren als je God meer (spreek)ruimte zou geven. Welke woorden van de Heer zouden er in jouw leven door kunnen komen? Welke daden zou Hij door je tot stand kunnen brengen?

Benieuwd naar de preek die ik hoorde? Die is hier (vanaf 21:25 minuten) te beluisteren.

Deel deze overdenking

  1. J. Marije schreef:

    Ha Mandy, wat een inspirerend stuk heb je geschreven. Ik zou graag de preek terug luisteren maar het linkje werkt niet, klopt dat?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap