God is groter dan elke andere god

21

okt

Lianne Bakker

Het is een verhaal dat ons met de paplepel wordt ingegoten. Van kleins af aan werd het minimaal 1x per jaar verteld op de zondagsschool. En anders hoorde je het thuis wel uit de Kinderbijbel. Ik heb het over het verhaal van de 10 plagen in Egypte. Een machtig mooi verhaal vond ik het altijd, vooral omdat God liet zien dat Hij zorgt voor de mensen van wie Hij houdt. En (in mijn kinderogen) als een soort grote broer redt Hij ze niet alleen; Hij geeft de pestkoppen ook nog een pak slaag. Volledige gerechtigheid en een krachtig verhaal op zichzelf. En toch zit er, zoals wel vaker bij God, een diepere laag in dit verhaal. En die diepere laag vinden we in de plagen. Kijk mee hoe God in Egypte niet alleen zijn volk bevrijdde, maar in het proces de goden van Egypte volledig onbetrouwbaar maakte.

Aan al de goden…

Want Ik zal in deze nacht door het land Egypte trekken en alle eerstgeborenen in het land Egypte treffen, van de mensen tot het vee. En Ik zal aan al de goden van de Egyptenaren strafgerichten voltrekken, Ik, de HEERE.
– Exodus 12:12 (HSV)

Is het je ooit opgevallen dat God in zijn samenvatting van de plagen niet alleen praat over wat Hij Egypte aan heeft gedaan en gaat doen in die laatste nacht, maar ook wat Hij gaat doen met de goden van Egypte? Hij zegt hier: al de goden van de Egyptenaren krijgen straf. Toen ik uit ging zoeken wat dat betekende, kwam ik erachter dat de plagen lieten zien hoe geen god onze God kon verslaan.

1 … Nijlgoden

De goden van de Nijl waren Khnum, die zorgde voor een vruchtbare Nijldelta; Hapi, die de geest van de Nijl was; en Osiris die verantwoordelijk was voor de overstromingen van de Nijl. De Egyptenaren aanbaden de Nijl-goden, zodat deze ervoor zouden zorgen dat hun levensbron goed zou blijven. Op het moment dat God het water in bloed veranderde, liet Hij zien dat de mensen niet op hun goden konden vertrouwen voor hun levenskracht.

2 … kikkergodin

De godin Heket werd altijd afgebeeld met een kikkerhoofd of als een kikker. Heket was verantwoordelijk voor rustige, veilige zwangerschappen en geboortes. De overdaad aan Heket zorgde juist voor iets anders: de kikkers brachten geen leven, maar dood en onrust.

3&4 … insectengoden

Voor bescherming tegen wilde dieren, slangen en insecten baden de Egyptenaren tot de god Besu. Met de luizen en steekvliegen liet God zien: ik bepaal of insecten wel of niet komen, in heb de controle, niet Besu.

5 … veegoden

Vee was belangrijk in Egypte en veel van hun goden (zoals Hathor, Apis en Merwer) werden afgebeeld als runderen. Door het vee, waaronder de runderen te doden, liet God zien dat ook zij zijn schepping waren en dat de Egyptenaren hun Schepper moesten eren in plaats van de schepping.

6 … goden van geneeskunde

Voor alle ziekten en problemen baden de Egyptenaren tot Imhotep, de godin van geneeskunde, of tot Sechmet, die artsen beschermde. Bidden tot hen hielp de Egyptenaren echter niet van de zweren af, alleen Mozes’ gebed tot God kon dat.

7&8 … goden van de hemel en de oogst

Voor een goede oogst ging je naar Seth en Nepri. Voor goed weer, bad je tot de god Nut en voor controle over insecten tot Besu. God versloeg al deze goden toen Hij de hagel en de sprinkhanen stuurde. Het weer vernietigde bijna de volledige oogst en de rest werd opgegeten door de sprinkhanen. Zelfs de goden gecombineerd, waren niet sterk genoeg om de echte God tegen te houden.

9 … zonnegoden

De goden Ra, Atom, Atum en Horus waren goden die ervoor zorgden dat de zon bleef schijnen en er licht, en daarmee leven was. Door de duisternis, nam God de kracht van de zon weg en liet Hij zien dat de zon alleen zou schijnen, wanneer Hij dat toeliet.

10 … levensgoden

Isis was de godin van het leven, Osiris was de god specifiek voor het leven van de Farao. Bidden tot Isis en Osiris kon niet voorkomen dat het leven uit zoveel mensen werd gehaald. God is de bron van Leven en dat liet Hij hier zien.

Wat betekent dit voor jou en mij?

Net als de Egyptenaren die hun goden hadden als een soort bescherming, en daar hun volledige vertrouwen op legden, leggen wij ons volledige vertrouwen heel vaak op onze verzekeringen en vangnetten. Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat we nu opeens allemaal onverzekerd en onvoorbereid ons leven moeten voortzetten, zeker niet, maar ik denk dat jij en ik een veel sterker en completer leven krijgen, wanneer we vertrouwen op Degene die alles bestuurt en regelt. God is degene die alles in zijn Hand houdt en voor ons zorgt. Natuurlijk kun je gebruik maken van alle regelingen waar we mee gezegend zijn in dit land, maar ik wil je uitdagen om je rust te vinden in God. Want Hij is de God die groter is dan alle andere goden, verzekeringen of vangnetten.

Aan de slag!

– Is één van deze vangnetten een soort god geworden waar jij op vertrouwt?

– Wat zou er gebeuren als God aan één van onze goden een strafgericht zou voltrekken en zou laten zien dat dat niet hetgeen is waar wij op moeten hopen?

– Dank God voor zijn goedheid en volledigheid en dat Hij degene is op wie we altijd kunnen vertrouwen, ook als andere vangnetten wegvallen.

Deel deze overdenking

  1. Gerry schreef:

    Mooie uitleg en wat hebben wij, als christenen, toch een Machtige GOD.

  2. Augusta schreef:

    Goede overdenking om de dag mee te beginnen! Dit zien we in deze tijd toch ook? God stuurt een virus en kijk eens wat er gebeurt met de gezondheidszorg en economie. Twee zaken waarvan we dachten dat ze onwankelbaar waren. En toch… wat een troost… De Heere is er bij, er gebeurt niets zonder Zijn wil!

  3. Karin schreef:

    We hebben een machtige en genadige God. Met alle respect maar ik geloof niet dat God Covid-19 heeft uitgestort op de aarde.

  4. Yvonne schreef:

    Ik weet dat onze God een God van leven is en niet van onheil God zendt geen virussen God geneest ook vandaag !!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2024 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap