God in een reageerbuisje? – over de onbegrijpelijkheid van God

26

nov

Renske Hoste

We zingen over Gods goedheid, zijn trouw, zijn genade. We praten over God de Rechter, God de Trooster, God de Beschermer, God de Vader en nog vele, vele andere namen. We lezen over de aardbeving en het briesje, de leeuw en het lam. God heeft alle macht én alle liefde, alle kracht én alle zachtmoedigheid. We proberen Hem te vangen in namen en eigenschappen, maar ons brein zal Hem nooit kunnen bevatten. Eén ding kunnen we over Hem begrijpen en dat is dat God voor ons simpelweg onbegrijpelijk is… Hoe kunnen we dan toch meer over Hem leren?

Raap je hersencellen bij elkaar en trek je labjas aan. We beginnen met een korte opfriscursus scheikunde. Waarom dit relevant is, leg ik je zo uit. Komt ‘ie: alle stoffen op aarde bestaan uit minuscule deeltjes: moleculen. Moleculen zijn op hun beurt opgebouwd uit nog minusculere deeltjes, atomen genaamd. Haarlak, koffie, de lucht die we ademen, elke cel in je lichaam, elk stofje wat je maar kunt bedenken. Alleen dat is al iets waar ik uren over door zou kunnen praten: onze wereld is geweldig! Al die atomen of ‘bouwstoffen’ staan beschreven in het periodiek systeem zoals op de foto hieronder. Alle bekende elementen staan hierin beschreven, van veelvoorkomend, naar zeldzaam, naar bijna niet bestaand.

Waarom ik je vermoei met scheikunde op de vroege ochtend? Omdat ik een vergelijking wil maken.
Stel: het periodiek systeem is God. Wij lopen allemaal door de wereld met een reageerbuisje in onze hand. In ons reageerbuisje zit een mix van elementen die voor iedereen verschillend is. Deze mix is ons beeld van God: hoe we Hem zien en ervaren, wat we over Hem weten en geleerd hebben. God proberen te ‘vangen’ met woorden en met ons brein, is alsof we aan de hand van de mix in onze hand het volledig periodiek systeem weer in elkaar proberen te puzzelen. Zo onbegrijpelijk is God!

Betekent het dat we dan maar moeten stoppen met proberen? Zeker niet! Dat is het mooie van onze relatie met Hem: we mogen steeds meer en meer van Hem leren. Het gaat net zo goed om de reis als om de eindbestemming! Ik ben hier zelf de laatste tijd mee bezig geweest en wil graag de volgende tips aan je doorgeven om meer over God te leren:

Tip #1: Kijk in elkaars reageerbuisje

Grote kans dat in jouw reageerbuisje een heel andere mix van elementen zit dan in die van je vriend/vriendin/echtgenoot/opa/moeder/… ! Jouw beeld van God is wat het is, door wat jij hebt meegemaakt en gezien en geleerd. Neem eens de tijd om daar met elkaar over te praten. Wie is God voor jou? Je kunt veel van elkaar leren!

Tip #2: Word wetenschapper!

Je zou de Bijbel kunnen zien als Gods autobiografie; nergens staat er zoveel over Hem beschreven. Zijn prachtige eigenschappen komen naar voren, maar ook kanten van Hem die de inhoud van je reageerbuisje flink door elkaar zouden kunnen schudden. Alleen al door zijn namen te zoeken en te lezen wat er over Hem wordt gezegd, kun je een hoop leren.

Ik heb standaard een paarse fineliner bij m’n Bijbel zitten. Alle namen van God die ik tegenkom, onderstreep ik. Door hier bewust naar te kijken, kom je verrassende dingen tegen!

Voorbeeldje: wat dacht je van 1 Koningen 18:37?
“(…) Dan zal dit volk beseffen dat U, Heer, God bent en dat U het bent die hen tot inkeer brengt.
(NBV)

Of de vele keren dat in Numeri ‘Ik ben heilig’ staat?

Of 2 Korinthe 1:19b?
“De Zoon van God, Jezus Christus (…) was immers ook niet iemand die ja zei en nee bedoelde. Hij belichaamt het ja.”
(NBV)

Of (en dit is een belangrijke!) Johannes 14:9?
“[Jezus zei:] (…) wie mij gezien heeft, heeft de Vader gezien.”

Dit is zomaar een greep uit de onderstreepte gedeeltes in mijn Bijbel. Er zijn er nog veel meer aan toe te voegen, de Bijbel staat er immers vol mee! Door hier naar op zoek te gaan, ga je bewust op zoek naar elementen van God om aan je reageerbuisje toe te voegen.

Tip #3 Zie uit naar de toekomst

“Nu is het nog net alsof we in een beslagen spiegel kijken en niet precies weten wat we zien. Maar straks zullen we God in de ogen kijken. Nu ken ik God nog niet echt. Maar dan zal ik God werkelijk kennen, net zoals Hij mij werkelijk kent.”
(1 Korinthe 13: 12, BasisBijbel)

Wat een prachtige belofte is dit! Nu houden we ons nog bezig met ons reageerbuisje, maar later mogen we God volledig kennen, zoals Hij ons kent. We zullen dan de atomen uit ons reageerbuisje terugzien in het periodiek systeem van God. Besef dus dat God altijd meer is dan jij denkt en let erop dat je open blijft staan voor nieuwe elementen van Hem. Je zou het zelfs zo kunnen zeggen: als je het gevoel hebt God te begrijpen, heb je Hem juist niet begrepen. Blijf zoeken, totdat Hij komt.

Aan de slag!

#1: Zoek in de komende week iemand op om mee over God te praten. Bekijk elkaars reageerbuisje en praat over wie God voor jullie beiden is.

#2: Als je een bepaald bijbelstuk hebt gelezen, vraag jezelf eens af: welke kant van God vind ik hier terug? Wat leer ik in dit stuk over Hem? Als je durft, pak een pen erbij en onderstreep de namen van God die er voor jou uitspringen.

#3: Bid dat je Hem elke dag beter mag leren kennen, totdat Hij komt.

Deel deze overdenking

  1. Kim schreef:

    Wat prachtig! :’)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap