God, zeg het me als ik iets verkeerds doe!  

25

nov

Neeltje

Heb jij deze woorden weleens uitgesproken: ‘God, zeg het me als ik iets verkeerds doe’? Het kan namelijk nogal wat consequenties met zich meebrengen als je dit vraagt. Durf jij het aan? Durf jij aan God te vragen of Hij jou wil corrigeren als je fout zit? Als je een weg gaat die niet is naar zijn wil? David deed het. Hij gaf zijn hart volledig aan God, en vroeg of God zijn leven wilde rechtzetten als dat nodig was.

In Psalm 139: 13-24 lezen we:

“U heeft mij gemaakt, mij in de buik van mijn moeder gevormd. Ik prijs U, want het is een wonder hoe U mij heeft gemaakt. Alles wat U heeft gemaakt, is bijzonder. Ik weet dat heel goed. U zag me al toen U mij daar in het donker vormde, waar nog niemand anders mij zag. U zag me al toen ik nog helemaal geen vorm had. Al mijn dagen stonden al in uw boek toen ik nog niet één dag daarvan had geleefd. Wat heeft U prachtige gedachten, God! En zo ontelbaar! Ze zijn zo ontelbaar als het zand. Telkens als ik wakker word, denk ik aan U. God, ik zou willen dat U alle slechte mensen doodde. Dat U alle schurken bij me vandaan hield. Want ze zeggen wel dat ze van U houden, maar dat liegen ze. Heer, ik haat de mensen die U haten. Ik heb een hekel aan de mensen die zich tegen U verzetten! Ik haat hen met mijn hele hart. Ze zijn mijn vijanden. God, ik wil dat U alles van me weet. Kijk in mijn hart, onderzoek mijn gedachten. Zeg het me als ik iets verkeerds doe, en help me om weer te leven zoals U het wil.” 
(BasisBijbel)

In Psalm 139 staat God als de Alziende centraal. God wordt geprezen om wie Hij is, alomtegenwoordig en almachtig. God kent onze gedachten, Hij weet wat er in ons hart leeft. Dat we niet kunnen ontsnappen aan God, is geen goed nieuws voor mensen die God niet gehoorzaam zijn. Voor David is dit echter goed nieuws. Voor hem is het een geruststelling dat God hem ziet en kent, en geen dreigement. Hij hoeft zich niet voor God te verschuilen. Sterker nog, hij zegt zelfs: ‘God, ik wil dat U alles van me weet. Kijk in mijn hart, onderzoek mijn gedachten.’ Wat een eerlijke uitspraak!

David schrijft deze psalm niet alleen om te vertellen wie God is. Zijn doel is om een heilig en goed leven met Hem te hebben. Daarvoor is het nodig dat hij zegt: ‘Zeg het me als ik iets verkeerds doe, en help me om weer te leven zoals U het wil.’

Bij deze woorden van David moet ik denken aan een MRI-scan. Tijdens een MRI-scan wordt je lichaam millimeter voor millimeter bekeken. Elk foutje in je lichaam wordt opgespoord. Als je ziek bent, kan een MRI-scan helpen om dit op te sporen. Op zo’n scan wordt niets achtergehouden. Op die manier kun je ook dit gebed van David zien. Hij vraagt of God zijn hele leven wil scannen, zonder iets achter te houden. David wil dat er geen hindernissen tussen hem en God in staan. Hij vraagt of God hem wil leiden op de eeuwige weg, de weg die leidt naar God. Dat betekent dat er ook een weg is die niet leidt naar God. Een weg die destructief is, en die ons verder afbrengt van God. Op die weg wil David niet gaan. Daarvoor is het nodig om eerlijk te zijn tegen God, en te zeggen: ‘God, ik wil dat U alles van me weet. Kijk in mijn hart, onderzoek mijn gedachten. Zeg het me als ik iets verkeerds doe, en help me om weer te leven zoals U het wil.’

Aan de slag!

Durf jij het aan? Durf jij alles voor God neer te leggen, en te zeggen: ‘Help me om weer te leven zoals U het wil’? Mag God alles in jouw leven zien? Of heb je dingen in je leven die je liever voor Hem verbergt?

Bid tot God en vraag Hem vandaag of Hij wil laten zien waarin jij teruggebracht moet worden op die ‘eeuwige weg’, de weg van God. Houd niets achter in je gebed, en leg ook de dingen aan Hem voor waarvoor jij je schaamt, of die je Hem liever niet vertelt.

Deel deze overdenking

  1. Kim schreef:

    Dankjewel Neeltje <3 :')

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap