God heeft je liever dan lief!

18

nov

Gastblogger

Ik wil je vertellen dat God je lief heeft. Je denkt nu misschien: ‘Dat weet ik nu wel, kom maar met wat meer diepgaande stof.’ Maar weet je werkelijk hoe lief God je heeft? Weet jij je geliefd, bemind en aanvaard? Ik schrok toen ik las dat één op de vijf mensen zich niet geliefd voelt, dat die personen soms geen of nauwelijks liefde ervaren in een periode van hun leven (The Guardian, 2014). Hoe zit dat onder christenen? Het raakt mij, het is één van de vele leugens die Satan ons wil laten geloven, dat we niet geliefd zijn. Ik geloof dat als wij niet ten diepste weten hoe geliefd we zijn door onze hemelse Vader, dit gevolgen heeft voor onze groei en ontwikkeling en we hierdoor niet tot bloei komen zoals God ons bedoeld heeft. Lees vandaag opnieuw hoeveel liefde God voor jou heeft!

Wat is liefde?

Voordat je verder gaat lezen denk voor jezelf eens na: Wat is liefde voor mij? Hoe ervaar ik Gods liefde en op welke momenten zie ik dit terug mijn dagelijks leven? Wat doet Gods liefde met mij als persoon?

God is liefde en kan niets anders dan jou lief hebben. Maar wat is liefde nu eigenlijk? Wikipedia omschrijft liefde als de diepe genegenheid voor, welgezindheid tot of toewijding voor een ander of eventueel zichzelf*. Vaak komt deze genegenheid voort uit een (seksuele) aantrekkingskracht, we voelen ons tot mensen aangetrokken of ze geven ons een goed gevoel.

Als we in de wereld om ons heen kijken, lijkt liefde wel wat voorwaarden te hebben. Zo houden we vaak van iemand, omdat diegene aan de voorwaarden voldoet die wij stellen om van iemand te houden. We houden bijvoorbeeld van iemand, omdat diegene zo ontzettend lief voor ons is, of goed voor ons zorgt.

Naast het feit dat liefde zich lijkt te kenmerken door allerlei voorwaarden, is het ook nog eens onvoorspelbaar, omdat onze liefde voor elkaar vaak gebaseerd is op onze emoties en gevoelens.

De liefde die God voor ons heeft is niet voorwaardelijk of afhankelijk van zijn emoties of gevoel. God houdt niet van ons omdat wij altijd zo lief en gehoorzaam zijn of dat wij Hem een goed gevoel bezorgen. God houdt van ons omdat Hij van ons houdt, omdat Hij gewoon niet anders kan. Omdat Hij liefde is. Hij heeft ons geschapen om in een liefdevolle relatie met Hem te leven, zodat Hij ons kan overladen met zijn liefde.

God is liefde!

Dat God liefde is kunnen we lezen in 1 Johannes 4:8. Het woord dat Johannes hier gebruikt voor liefde is agape. Agape is de hoogste vorm van liefde. Het is een onzelfzuchtige, opofferende en dienende liefde (lees ook eens 1 Korinthe 13).

De bekendste tekst uit de Bijbel over de liefde van God is, denk ik, wel Johannes 3:16:

“Want God houdt zoveel van de mensen, dat Hij zijn enige zoon aan hen heeft gegeven. Iedereen die in Hem gelooft, zal niet verloren gaan, maar zal het eeuwige leven hebben.”
(BasisBijbel)

God gaf in zijn liefde het mooiste wat Hij had, zijn eigen Zoon, om de kloof die er tussen God en de mensen was ontstaan door de zondeval voor eens en altijd te overbruggen. Niet omdat wij zo goed voor hem waren. Het is pure genade! Jezus, die een weerspiegeling is van de Vader, laat ons zien wat agape is. Hij was onzelfzuchtig, Hij offerde zichzelf voor ons op en diende de mensen hier op aarde, zonder er ook maar enkele voorwaarden aan te stellen.

Dat Gods liefde onvoorwaardelijk is blijkt ook uit het feit dat Hij al van ons hield zelfs toen wij nog vijanden van Hem waren.

“Maar Christus heeft zijn leven gegeven toen we nog sléchte mensen waren. Daarmee bewijst God hoeveel Hij van ons houdt. Door Jezus’ dood heeft Hij ons bevrijd van onze schuld. Als Hij dát al gedaan heeft, dan is het ook zéker dat Hij ons zal redden van Gods straf. Toen we nog vijanden van God waren, heeft God ervoor gezorgd dat we vrede met Hem konden sluiten. Namelijk door de dood van zijn Zoon.”
(Romeinen 5: 8-10a, BasisBijbel)

Is dit niet geweldig?! Zo ontzettend veel wordt er van jou gehouden, al vanaf het eerste moment dat jij in het verborgene werd gemaakt, keek God er al naar uit: het moment dat jij zijn liefde zou omarmen.

Zijn liefde is dieper dan diep en hoger dan hoog

Ken je dat kinderliedje? Diep diep diep als de zee, hoog hoog hoog als de lucht, wijd, wijd, wijd als het water blauw is Jezus’ liefde voor jou en mij (sorry, nu zit het vast de hele dag in je hoofd ;-)).
Dit kinderliedje heeft de afgelopen zomer vaak in mijn hoofd gezeten. Afgelopen zomer hebben mijn man, dochter en ik veel gevaren. Op de boot hebben we een dieptemeter, zo kunnen we zien hoe diep het is op de plekken waar we varen. Soms voeren we op plekken waar het ruim 60 meter diep is. Als ik zag op de dieptemeter hoe diep de zee was, keek ik gelijk omhoog naar de lucht. Mijn hart vulde zich met dankbaarheid, maar vaak kon ik niet beseffen hoe groot nu werkelijk Gods liefde is.

Ik denk dat het ons een eeuwigheid kost om het mysterie van Gods diepe liefde voor ons ten volle te bevatten. Maar wat een voorrecht dat we Hem mogen leren kennen, en zijn grote liefde waarmee Hij ons liefgehad heeft (gedeelte uit Efeze 2:4, HSV).

Aan de slag!

Sta nog eens stil bij de vragen die ik in het begin van de overdenking stelde:
– Heeft het je kijk op liefde en hoe lief God je heeft, veranderd? Verrijkt?
– Besef jij werkelijk hoeveel liefde God voor jou heeft?
– Wanneer en op welke manier laat God jouw zijn liefde zien in je dagelijks leven?

Denk erover na en schrijf het voor jezelf eens op. En vergeet Hem er niet voor te danken!

Vind jij het lastig om te geloven dat Gods liefde voor jou zo groot is? Durf je zijn liefde niet te omarmen omdat je te vaak teleurgesteld bent als het om liefde gaat? Gods liefde is te vertrouwen! Open je hart op dit moment voor Hem en vraag God om zijn liefde uit te laten storten in jouw hart.

Luister daarna naar dit lied van Kim Walker, How He loves us.

Wil je hierover doorpraten? Dan kun je mailen naar Stichting E-pastoraat.

Bronnen
www.theguardian.com/lifeandstyle/2014/aug/12/one-in-ten-people-have-no-close-friends-relate 

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Prachtig❣️

    Wij hebben lief omdat Hij ons eerst heeft liefgehad!
    Gods rijke Zegen voor jou Carola.

  2. Elise schreef:

    ♥️

  3. Jacobus schreef:

    Hey lieve Margareth,
    Gods rijkste liefdevolste zegen toegewenst!
    In het bijzonder na de operatie die je vandaag bent ondergaan.
    God houdt van jou❤️

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap