God beter kennen? Niet zonder de Heilige Geest!

11

okt

Nathanja

“Of ik de Bijbel lees? Nou, daar begin ik vaak niet aan, ik snap er toch niets van…” Een veelgehoorde uitspraak onder christenen. De Bijbel is soms zo lastig te begrijpen. En als je hem dan eens openslaat, waar begin je dan? Maar gelukkig hoeven wij de Bijbel niet alleen te lezen, Jezus heeft de Heilige Geest als ‘vertaler’ gestuurd. De Heilige Geest maakt zijn thuis in ons hart, leest met ons mee en helpt ons de woorden te begrijpen. 

De Heilige Geest als vertaler

‘Want wat een mens over God kan weten is hun bekend omdat God het aan hen kenbaar heeft gemaakt.’
– Romeinen 1:19 (NBV)

Terwijl ik door Romeinen las, raakte dit vers me. Soms raak ik compleet uit het oog dat wat ik weet over God en hoe mijn relatie met Hem er nu uitziet, niet komt door mijn eigen harde werken, maar door zijn genade! Misschien herken je dat wel en struin jij ook preek na preek af op YouTube, in de hoop God beter te leren kennen. We kunnen ons soms verliezen in de bijbelstudies, overdenkingen en gesprekken over God, zonder dat we Hem erbij betrekken. Ik betrap mezelf er soms op dat ik meer óver Jezus praat dan mét Jezus! Dit vers herinnert ons eraan dat alles wat we over God weten puur komt omdat Hij zichzelf aan ons kenbaar heeft gemaakt! En ook al zijn al die bovengenoemde dingen om dichter tot God te groeien hartstikke goed, als we Hem er niet bij betrekken komen we geen stap verder.

Maar hoe maakt God zich kenbaar aan ons? Jezus spreekt in de Bijbel over de Heilige Geest als vertaler, degene die aan ons de waarheid openbaart. “De Geest van de waarheid zal jullie, wanneer Hij komt, de weg wijzen naar de volle waarheid.” (Johannes 16:13-14, NBV)
De Heilige Geest helpt ons wanneer we het woord openen. Hij vertaalt de woorden die wij lezen naar ons hart, Hij helpt ons deze woorden ook te begrijpen, Hij helpt ons om God te leren kennen. Het is dan ook zó belangrijk om de Heilige Geest te vragen om je te helpen wanneer we de Bijbel lezen, wanneer we gesprekken aangaan met mensen, maar ook wanneer we de Zij Lacht-overdenkingen erbij pakken in de ochtend. Doe jij dit al?

Is Hij onzichtbaar?

“Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Er is niets waardoor zij te verontschuldigen zijn, want hoewel ze God kennen, hebben ze hem niet de eer en de dank gebracht die hem toekomen. Hun overpeinzingen zijn volkomen zinloos en hun onverstandig hart is verduisterd.”
– Romeinen 1:20 (NBV)

En ook al hebben we net gelezen dat God zichzelf kenbaar wil maken, Hij lijkt soms zó onzichtbaar! Heb je bijvoorbeeld wel eens nagedacht over al die mensen die niet zijn opgevoed met het geloof of überhaupt nog nooit het evangelie hebben gehoord.. Hoe kunnen zij God leren kennen? In Romeinen lezen we dat ook die mensen niet zonder excuus zijn! God maakt zich kenbaar aan ons op zoveel verschillende manieren: bijvoorbeeld door de natuur (Psalm 19:1), door mensen (Genesis 1:27) of door dromen (Joël 3:1).

Maar wat wij hier vervolgens mee doen, ligt volledig in onze handen. We kunnen onze oogkleppen opzetten en doorgaan met ons leven of ons omkeren en Hem de eer en dank brengen die Hem toekomt!

Uit deze twee verzen in Romeinen kunnen we twee mooie lessen halen. We mogen ten eerste de Heilige Geest vragen om ons de waarheid te laten zien en vervolgens wanneer we deze waarheid hebben gezien God hier eer mee bewijzen.

Aan de slag!

Ik daag je uit om je Bijbel erbij te pakken en Romeinen 1 open te slaan. Neem een moment om te bidden en heel bewust de Heilige Geest als vertaler te vragen om de woorden die je leest uit te leggen en je te helpen om wat je leest ook te begrijpen en te laten landen in je hart.  

Misschien doe je dit altijd al, misschien niet. Probeer het iedere keer wanneer je een overdenking leest of de Bijbel openslaat te doen en ervaar hoe graag God zich kenbaar wil maken aan jou!

Deel deze overdenking

  1. Anoniem schreef:

    Mooie overdenking.
    Heb hier onder jullie stukjes al vaak geschreven dat ik bid om richting en herstel en maar achteruit ga, maar naast richting en herstel zou ik ook zo graag meer contact willen met Hem, Hem ervaren etc.

    Ik ga je tip meenemen

  2. Elsa schreef:

    Fijn om te lezen. Ik weet idd dat het echt werkt eerst bidden om open ogen en hart dan pas gaan lezen. Het versloft vaak weer. Ga het weer in de praktijk brengen.

  3. Anoniem schreef:

    Gedaan,…. 😶😬

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap