God als quick fix of reparateur?

28

apr

Sanne van Heukelum

In mijn studentenhuis zijn we dol op duct tape. Het is een goedkope manier om dingen te fixen. Op momenten dat iets los zit, plak je het vast. Als iets kapot is, dan maak je het weer met duct tape. Er was een tijd dat mijn fiets dus onder de duct tape zat. Kettingkast zat aan elkaar vast door duct tape, de bagagedrager, spatbord. Zie je het voor je? Duct tape is een goede manier om verder te fietsen, maar de fiets ziet er niet zo mooi meer uit als eerst. Ook op langer termijn bleek het niet houdbaar. Uiteindelijk verliest ook duct tape zijn kracht en laat het los. Conclusie: Duct tape is een ‘quick fix’, maar geen lange termijn oplossing.

Hoe vaak plakken wij duct tape in ons eigen leven? Er gebeurt iets, we worden pijn gedaan, we verliezen ons werk, vrienden, liefde. En we kiezen voor de quick-fix. We willen zo snel mogelijk weer door en bidden God voor een snelle oplossing.

In Ezechiël 37 lezen we dat de profeet Ezechiël door God wordt geleid naar een dal vol beenderen, botten. Niet echt een prettige plek om te zijn, lijkt me. Ezechiël was een profeet, die in zijn leven al meerdere profetieën had uitgesproken. Hij had wonderen gezien en geloofde in de kracht van God. Ik kan me voorstellen dat Ezechiël benieuwd was naar de profetie die hij dit keer zou krijgen, en wellicht enigszins ongeduldig, van ‘kom maar op’. Maar er staat geschreven dat hij er aan alle kanten omheen moest lopen.

In het Engels staat er ‘back and forth’. Hij moest heen en weer, lopen door de botten. Hij moest door het verleden lopen, hij zag de botten die waren uitgedroogd. Stuk voor stuk mensen geweest, overleden door ziekte, misschien vermoord, misschien ouderdom. God had meteen Ezechiël kunnen laten uitspreken dat de doden weer levend zouden worden. Maar God is geen quick-fix. God is een reparateur.

In het nieuwe testament krijgt Jezus te horen dat Lazarus, een goede vriend, ziek is. In plaats van direct te komen, blijft hij nog 2 dagen op de plek waar hij is, voordat hij gaat. Ik geloof dat Jezus alles weet. Hij wist dat Lazarus zou overlijden en hoeveel pijn Martha, Maria en iedereen om hen heen zouden hebben. Hij wist de verwijten, hij wist de twijfels, de angsten die zij zouden hebben. Jezus, die veel van Martha en Maria hield, wist de pijn die het hen zou doen. Maar Hij wist ook dit: Jezus was niet gekomen als een quick-fix. Hij was er niet om even langs te komen, het te regelen, en weer door te gaan.

Hij is gekomen zodat mensen God’s grootheid zouden zien.

En Hij liet uiteindelijk Gods grootheid zien. Wie het verhaal kent, weet dat Lazarus overleed, maar dat Jezus hem weer tot leven wekte. Jezus kon Gods grootheid laten zien, juist omdat Hij niet meteen kwam, maar omdat Hij wachtte tot het juiste moment.

Soms willen wij in ons leven meteen de profetie horen. We bidden God om genezing, om oplossingen en we plakken duct tape op wonden en gaan door. We willen een quick-fix. Maar God wil zijn grootheid laten zien, door jou heen. God vraagt je om stil te staan, om naar het verleden te kijken. Kijk naar je botten, naar de wonden. Plak ze niet af, maar praat erover met God. En geloof dat God door jouw wonden zijn grootheid heen zal laten zien. Hij zal de pijnlijke gebeurtenissen, de keren dat je gekwetst bent, liefde verloren hebt, ruzie met vrienden, gebruiken om zijn goedheid te laten zien.

Het kost meer tijd om je fiets naar de fietsenmaker te brengen. Meestal ben je je fiets zelfs even kwijt en kan je nergens heen. Maar uiteindelijk heb je een beter resultaat dan als je het met duct tape beplakt. De fietsenmaker kan zorgen dat je fiets weer zo goed als nieuw is. God wil ook jou zo goed als nieuw maken. Hij laat zijn goedheid zien en zal zijn genezing over jou uitspreken.

Aan de slag!

God wil je reparateur zijn, geen quick-fix. Neem jij de tijd om stil te staan? Denk eens na over een van jouw verwondingen vandaag. Sta eens stil bij de gebeurtenis, wat er gebeurde, en wat dit met jou heeft gedaan, alsof je “back and forth” er over nadenkt. Vraag daarna God om leven uit te spreken en genezing. Vraag God ook om geduld, zodat je geduldig kan afwachten tot God zijn grootheid kan laten zien in jouw situatie.

Naar: Back & Forth | Jamie Coyle | Hillsong Church Online.

Deel deze overdenking

  1. Clarinda schreef:

    Lieve schrijfsters, ik lees elke morgen de blog. De ene keer raakt het mij meer als de andere keer maar ze bemoedigen mij altijd. Ik wil jullie heel veel wijsheid en zegen toe wensen voor deze dagelijkse blog.

  2. Renee schreef:

    Prachtig Sanne, een mooie blog!
    Quick fix of reparateur! Één om over na te denken !
    Beide kunnen heilzaam zijn, maar op de lange duur is reparateur het beste! Dat geeft bevrijding🙌🏻
    Bedankt voor deze eye opener.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap