Gerust vermoeid

16

jan

Alina van Rijn

Ik ben moe. Zo moe. Uitgeput en uitgeteld. De lege batterij, je kent het wel. Al dagen hop ik van mijn bed naar de bank en weer terug. Ik doe wat ik moet doen. Ik werk en ik zorg. Daarna plof ik weer uitgeput op de bank of op bed. ‘Kom tot Mij, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven.’ Het spookt door mijn hoofd. Onophoudelijk als een soort mantra. Maar ik kan er niets mee. Beter gezegd, mijn hart wil er niet aan. Want Heer, ik wil geen rust. Ik rust al zo veel, maar ik ben en blijf zo moe. Tot op het bot toe moe. Ik wil geen rust! Ik wil energie.

Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven.
– Mattheüs 11:28 (HSV)

Misschien is Mattheüs 11:28 wel één van de meest bekende verzen uit de Bijbel. Te pas en misschien soms te onpas wordt dit vers gebruikt in allerlei situaties. Het is een prachtig en liefdevolle uitnodiging van Jezus nadat Hij in de verzen hiervoor (vers 20 tot 24) nog dreigende en vermanende woorden uitsprak. Hij spreekt hierin de steden toe die de meeste wonderen en tekenen van Jezus hadden mogen zien. Maar ondanks dat bleef bekering uit. En dan in vers 28 zo liefdevol en uitnodigend: ‘Kom tot mij, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven.’ Echte rust die alleen Jezus kan schenken.

Vermoeid en belast

Wie zijn dan die vermoeiden en belaste mensen waar Jezus over spreekt? Met het oog op de verzen hierna lijkt het te gaan over vermoeidheid door alle regeltjes en wetten die het volk werd opgelegd door de farizeeën en Schriftgeleerden. Naast de Thora, de Tien Geboden, waren er wel meer dan zeshonderd zogeheten ‘goddelijke voorschriften’ waar men zich strikt aan moest houden. De farizeeën voegden voortdurend nieuwe wetten toe aan de reinheids- en sabbatswetten. In de tijd van Jezus beleefden veel Joden de Thora en al de extra voorschriften als een soort van contract. ‘Als ik me aan de regels houd, kan ik op Gods heil rekenen.’ Jezus is hier kritisch tegenover. Zo zegt Hij in Mattheus 23:4 (HSV):

Want zij binden lasten samen die zwaar zijn en moeilijk om te dragen, en zij leggen ze op de schouders van de mensen; maar zij willen die zelf met geen vinger verroeren.

Het gaat hier om godsdienstige vermoeidheid, zou je wel kunnen zeggen. En dat is niet zo gek als je niet beter weet dan dat je heil afhangt van het volgen van honderden regeltjes zonder de essentie van God daarin. De farizeeën legden zo een niet te tillen juk op het volk. Jezus nodigt deze mensen uit om bij Hem te komen en Zijn juk te dragen. Want in tegenstelling tot de zware lasten die de godsdienstige leiders het volk opleggen, is het juk van Jezus zacht en zijn last is licht. Niet omdat Jezus minder vraagt, maar omdat Hij meer geeft; rust en vrede van het Koninkrijk van God.

Rust

Mijn geestelijke en lichamelijke vermoeidheid dwingt mij om te rusten, terwijl ik liever meer energie wil om weer normaal te kunnen functioneren. Maar Jezus wil rust geven. Rust. Nee, geen energie om maar weer door te denderen in opgelegde regels, in je werk, sociale leven en alles waar vaak onze energie aan opgaat. Geen energie, maar rust.

Uitrusten bij Jezus. Op adem komen bij de Allerhoogste.

Misschien zelfs wel berusting. Aanvaarden dat de rust die Jezus ons wil bieden hetgeen is wat nodig is. Ware rust. Rust die alle vermoeidheid en belasting het zwijgen kan opleggen. Dat wil ik. Dat heb ik nodig. Dat hebben wij allemaal nodig. Om gerust vermoeid te zijn in Hem.

Ik wil bidden, smeken, misschien wel schreeuwen om deze rust. Maar mijn stem is zwak en mijn handen hebben amper de kracht om ze te vouwen. Maar toch moet het klinken. Vanuit die stoel, die bank of dat bed: ‘Jezus, hier ben ik. Gekomen tot U. Vermoeid en belast. Geef mij alstublieft rust.’

´Take this fainted heart
Take these tainted hands
Wash me in Your love
Come like grace again´

´Take this mountain weight
Take these ocean tears
Hold me through the trial
Come like hope again´

Even when it hurts | Hillsong United

Aan de slag!

Luister het lied: Worn | Tenth Avenue North.

Wil je gebruik kunnen blijven maken van onze gratis overdenkingen? Steun ons werk dan met een eenmalige gift! Onze dank is groot.

[paytium name=”Zij Lacht” description=”Donatie” button_label=”Yes, ik steun Zij Lacht!”]
[paytium_field type=”dropdown” label=”Bedrag” options=”5/10/15/20/50/100″ options_are_amounts=”true” /]
[paytium_total /]
[/paytium]

Deel deze overdenking

  1. Anoniem M schreef:

    Prachtig en als ik dat jaren geleden had gedaan was ik nu misschien gezond en gelukkig

    Ervaren jullie die rust

  2. A. M. schreef:

    Dankjewel voor je mooie woorden. Ik merk het ook aan mezelf. Geen werk, studie alleen thuis en vrienden die het druk hebben. 7 dagen in de week thuiszitten. Maar God steunt ons, altijd!

  3. E. schreef:

    Heel herkenbaar en mooi stukje. Ik zit ook 7 dagen in de week thuis, om die reden. Lichaam en geest zijn uitgeput. Wat lastig om de rust bij Hem te vinden, terwijl dat juist zo belangrijk is…Heer, help ons hierbij…Ik wil jullie allemaal heel veel sterkte wensen en Gods zegen. We zijn niet alleen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap