Geloof van kinderen als les voor volwassenen

21

jan

Mandy

Er is een vers over het geloof van kinderen dat me al een tijdje dwars zit. Het is me een raadsel wat er bedoeld wordt. Hoe ik het ook maar door m’n gedachten laat gaan, het klinkt gewoon niet logisch. Het staat daar maar en hoe vaak ik het ook lees, het laat zich niet kennen. Niet één verhelderende gedachte komt er in me op. Wil je ‘m lezen? Dan kunnen we er samen onze hersens over kraken.

Komt ‘ie:

Met de stemmen van kinderen en zuigelingen
bouwt u een macht op tegen uw vijanden
om hun wraak en verzet te breken.

Psalm 8:3 (NBV)

Wat stáát hier? Wat is dit voor logica? Hoe kunnen kinderen, van pasgeboren tot groter, iets beginnen tegen vijanden? En meer nog dan dat, hoe kunnen ze wraak en verzet breken? Bij het opbouwen van een macht denk ik aan krijgsmacht, aan training, aan grote en sterke strijders. Die opkomen voor de zwakkeren. Die kinderen beschérmen. Het is de omgekeerde wereld wanneer kinderen een macht vormen tegen een vijand.

Kinderen weten hoe ze Jezus moeten prijzen

In de voetnoot van dit vers wordt verwezen naar Mattheüs 21:16. Misschien zorgt dat voor een stukje verheldering?

Ze zeiden tegen Hem: “Hoort U wel wat die kinderen roepen?” Jezus zei tegen hen: “Ja. Hebben jullie dan nooit in de Boeken gelezen: ‘Kleine kinderen en pasgeboren baby’s weten hoe ze U moeten prijzen’?”
– Mattheüs 21:16 (BasisBijbel)

Het is wel duidelijk dat Jezus de wereld op zijn kop heeft gezet. Hij nam tijd voor degenen die buiten de samenleving stonden, koos keer op keer voor hen die niemand anders prioriteit gaf. Hij gaf vrouwen een bepaalde positie. Wees tollenaars niet af. Doet Hij hier nu iets vergelijkbaars voor kinderen?

De Schriftgeleerden staan versteld als Jezus de kinderen niet het zwijgen oplegt wanneer zij ‘Hosanna voor de Zoon van David!’ roepen. Wat zegt Hij? ‘Deze kinderen weten waar ze het over hebben. Beter dan jullie, Schriftgeleerden, beter dan welke volwassene dan ook, weten zij wie Ik ben.’

Het geloof van kinderen in de voorhoede van Gods krijgsmacht

Is dat de ‘macht’ waar Psalm 8 het over heeft? Geen fysieke krijgsmacht, maar een geestelijke macht die de waarheid over wie Jezus is kent? Een krijgsmacht waarmee het gevecht aangegaan wordt op het geestelijke strijdtoneel. Kennis van de waarheid strijdend tegen de leugens van de duivel. Met het geloof van kinderen in de voorhoede.

Dan klinkt het opeens een stuk aannemelijker, dat vers 3.

We kunnen het soms zo ingewikkeld maken hè, het geloof? Zoveel opvattingen van anderen, zelfs gedachten in ons eigen hoofd. Een beetje twijfel zaait een hoop verwarring. En dan doet Jezus dít. Hij zet kinderen voorop. Hoeveel weten kinderen nou?

Blijkbaar genoeg. Ze moeten nog zóveel leren. Hoe ze hun veters strikken en boeken lezen. Hoe ze keuzes maken en verantwoordelijkheid nemen. Maar blijkbaar weten ze genoeg. Ze durven zonder twijfel aan te nemen wie Hij is. Ze zingen onbeschaamd over de Koning van David. Wat in de ogen van de wereld zwak is, is dankzij God sterker dan welke aardse macht ook.

Is dat een les voor ons? Mag het soms wat kinderlijker? Te midden van al onze twijfels en woordenwisselingen, van alles waar we oneindig over kunnen nadenken, mogen we leren van het kinderlijke geloof dat to the point is. Weten we nog waar het écht omgaat? Ik moet zeggen dat ik wel eens vergeet wie Jezus echt is. Voor mij. Voor de wereld. En dan klinkt het weer uit Psalm 8 en Mattheüs 21. Uit de monden van kinderen: Hij is de Zoon van David! Wat we horen van hen – en van de kinderen om ons heen – mag een groot bewijs zijn van God zelf.

Aan de slag!

Psalm 8 is een prachtige psalm die vertelt over Gods grootheid en de rol van ons mensen in Zijn wereld. Die rol kunnen we alleen vervullen als we weten waar het écht omgaat. Als we dat keer op keer op ons laten inwerken. Lees de hele Psalm vandaag eens rustig door en luister dit nummer van Sela.

Wil je gebruik kunnen blijven maken van onze gratis overdenkingen? Steun ons werk dan met een eenmalige gift! Onze dank is groot.

[paytium name=”Zij Lacht” description=”Donatie” button_label=”Yes, ik steun Zij Lacht!”]
[paytium_field type=”dropdown” label=”Bedrag” options=”5/10/15/20/50/100″ options_are_amounts=”true” /]
[paytium_total /]
[/paytium]

Deel deze overdenking

  1. Monique schreef:

    Gaat voor mij ook heel erg over: zalig zijn de armen van geest…… kinderen zijn nog niet zo afgesplitst van het Goddelijke in en om hen heen. Ik merk zelf dat naarmate ik minder vertrouw op wat ik weet met mijn verstand, de nabijheid van God meer voelbaar wordt. Je zou kunnen zeggen….naarmate ik meer kind wordt….

  2. Sophia schreef:

    Hoe beschaamd, verwonderd en blij kun je worden als je kleinkind luidkeels achterop de fiets zingt dat Jezus de goede Herder is!

  3. Gretha Mol schreef:

    Laat de kinderen tot Mij komen want hunner is het Koninkrijk der hemelen.
    Worden als een kind.
    Amen.

  4. Sandra schreef:

    Ik denk indd dat kinderen, wat ik zelf zag vanavond bij mijn eigen dochter dat ze het geloof aannemen zonder twijfel, omdat ze jouw als moeder vertrouwen dat het de waarheid is wat er gezegd wordt. Kinderen twijfelen niet en dat is denk ik het sterke geloof van kinderen. Puur en echt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap