De belangrijkste keuze in je leven

22

jan

Marie Tulin van Ekeren

Elke dag staan we voor vele keuzes, klein of groot. Van alledaagse keuzes zoals het indelen van onze planning of het kopen van kleding, tot aan de grotere levenskeuzes die daadwerkelijk kruispunten in ons leven kunnen zijn. ‘’Welke baan past bij mij? Zal ik verhuizen? Is dit de goede tijd om een nieuwe relatie aan te gaan?’’ Het zijn belangrijke vragen. Maar weet je wat nu de belangrijkste keuze van je leven is? Dat je God betrekt in alle keuzes die je maakt. Dat Hij het in jouw leven voor het zeggen heeft!

Laatst begon het bij mij te kriebelen… Dat zo bekende gevoel van ‘’wat nu?’’ borrelde op. Altijd als ik aan het begin van iets nieuws sta, dan kunnen mijn gedachten alle kanten op gaan. Zo ook nu, in de maand januari wanneer ik officieel afstudeer! Al voor de feestvreugde aanvangt, vraag ik me alweer het volgende af: ‘’Welke weg moet ik nu inslaan? Wat is de volgende stap? Hoe zal het allemaal gaan in de toekomst?’’ Het is niet verwonderlijk dat deze vragen opkomen wanneer je vaarwel zegt tegen een bekende en vertrouwde manier van leven en op zoek moet gaan naar nieuwe en onbekende wegen.

Herken jij dat ook? Dat je (opnieuw) een richting in je leven moet kiezen? Misschien sta je net als ik voor een nieuwe periode in je studie of werk, misschien is je relatie recent verbroken, of ben je juist pas verloofd of getrouwd! Misschien twijfel je of je wilt stoppen met vrijwilligerswerk, of wil je nieuwe gewoontes in je leven aanbrengen en is het tijd voor een nieuw plan van aanpak. 

Het kan moeilijk zijn om een keuze te maken of om prioriteiten te stellen. Maar je hoeft het niet alleen te doen! Hoe jouw situatie er ook uitziet; God wil graag dat je Hem betrekt in alle keuzes die je maakt.

Kies ervoor om God te betrekken in je leven

In Spreuken 3 vers 5 tot en met 7 lezen we een prachtige, en duidelijke richtlijn voor het maken van keuzes in ons leven. Er staat het volgende: 

“Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet. Ken Hem in al je wegen, dan zal Hij je paden recht maken. Wees niet wijs in je eigen ogen: Vrees de Heere en keer je af van het kwade.’’
– Spreuken 3:5-7 (HSV)

Vertrouwen op de HEERE in alle keuzes die je maakt, dát is werkelijk de belangrijkste keuze van je leven! Dat betekent dat we niet alleen bij onszelf te rade gaan, maar dat we ons leven toetsen aan Gods Woord. Is jouw keuze of verlangen in overeenstemming met Gods Woord? Probeer jij je leven in te richten op een manier die tot eer van God is? En, ook heel belangrijk: Leg jij je keuzes voor aan God in gebed? Of heb je al een beslissing genomen voordat je ermee tot God gegaan bent?  

Vertrouwen op de HEERE

De Bijbel is duidelijk: We mogen niet alleen op ons eigen inzicht vertrouwen. Vaak denk ik dat ik zelf wel weet wat goed voor mij is. Maar helaas is mijn hart toch vaak ingenomen door egoïstische beweegredenen. ‘’Want uit het hart komen voort kwaadaardige overwegingen, alle moord, overspel, ontucht, diefstal, valse getuigenissen, lasteringen’’, zei Jezus eens (Mattheüs 15:19, HSV). Dat is een pijnlijke waarheid. Daarnaast zijn we ook als mens beperkt. We weten niet wat er morgen zal gebeuren. Een ‘’perfecte’’ keuze maken is wat ons betreft onmogelijk.

Gelukkig hoeven we daarom die ‘’perfecte’’ keuze niet te maken. Wat we wel moeten doen is vertrouwen op onze God. Wanneer we Hem dienen, en ons leven inrichten naar Zijn wil, dan zal Hij ons leven zegenen. Het vrezen van God houdt volgens onze tekst ook in dat we ons ‘’afwijken’’ van het kwade. Laat de keuze die jij maakt je afwijken van het kwaad? Brengt de keuze die jij maakt je dichter bij God?

Zegt God altijd wat wij moeten kiezen?

Dan nog een belangrijke vraag: Zegt God altijd duidelijk en hoorbaar welke keuze we dan moeten maken? Dat denk ik niet. Hoewel het zeker mogelijk is dat God jouw keuze bevestigt, een deur voor je dichtdoet, of juist heel duidelijk een deur voor je opent, zal dat niet in elk geval zo zijn. Er zijn Bijbelse voorbeelden genoeg van mensen die soms lang moesten wachten op een antwoord van God. Wat dacht je van Abraham, Jozef of David?

Twee dingen hierover. Allereerst blijft de waarheid in onze tekst staan: Als we God betrekken in ons leven, dan zál Hij dat zegenen. Blijf daarom bidden. En blijf het goede zoeken. Blijf je verdiepen in Gods Woord en in Zijn wil voor jouw leven als mens hier op aarde. Als tweede; het is niet altijd zo dat de ene keuze beter is dan de andere. Welke opleiding jij gaat volgen is bijvoorbeeld niet altijd een kwestie van goed of fout. In die gevallen geloof ik dat God hoe dan ook een weg voor ons zal maken en onze keuze zal laten meewerken ten goede.

Hoe het nu precies verder gaat na mijn studie, dat weet ik nu nog niet. Maar ik zal mijn keuze aan God voorleggen in gebed. Ik nodig je vandaag uit om hetzelfde te doen. Laten we samen de belangrijkste keuze maken: God vrezen én vertrouwen!

Aan de slag!

  • Voor welke keuzes sta jij vandaag? Leg ze eens aan God voor in gebed! Kleine of grote keuzes, God geeft om elk detail in jouw leven! En vergeet niet om de belangrijkste keuze te maken: Hem betrekken bij je situatie!
  • Luistertip: De podcast ‘’The Next Right Thing’’ door Emily P. Freeman over het maken van keuzes en het zetten van een eerste kleine stap in de goede richting.

Wil je gebruik kunnen blijven maken van onze gratis overdenkingen? Steun ons werk dan met een eenmalige gift! Onze dank is groot.

[paytium name=”Zij Lacht” description=”Donatie” button_label=”Yes, ik steun Zij Lacht!”]
[paytium_field type=”dropdown” label=”Bedrag” options=”5/10/15/20/50/100″ options_are_amounts=”true” /]
[paytium_total /]
[/paytium]

Deel deze overdenking

  1. Anoniem M schreef:

    Allereerst gefeliciteerd met je diploma en succes met wat je gaat doen.

    Keuzes, het lijkt bij mij vaan een aaneenschakeling van verkeerde keuzes en daarmee heb ik veel verloren en gemist.

    Nu bid ik al jaren om richting en herstel en ga alleen maar achteruit….

    Bedankt voor de overdenking

    Hartelijke groet M

    • Henrike schreef:

      Hoi M,
      Ik zie vaker een reactie van je staan waaruit blijkt dat je het moeilijk hebt. En een gevecht alleen is moeilijk. Ik weet dat uit ervaring en ook dat het lijkt alsof God er niet bij is en er geen vooruitgang is. De vooruitgang is soms heeel klein. En alleen lukt soms niet, ik ben nu blij met hulp. Ik hoop dat jij ook hulp hebt zodat je door anderen heen Gods hand in je leven (weer) gaat zien.
      Groetjes van Henrike

  2. Cobie schreef:

    Hallo M en Hallo Henrike.
    Nog een paar min en dan ga ik werken en ik lees jullie reacties.
    Soms maken we keuzes in ons leven, die achteraf niet verstandig zijn.
    Ik heb een donkere periode in mijn leven meegemaakt.
    Ik kon niks waarnemen. Zelfs God leek ver weg.. En toch heeft God mij gedragen . En juist op die momenten , voelde ik God heel dichtbij. Soms verlang ik naar die tijd.
    God ontmoeten in de Woestijn.. is een boek.
    Zonder mijn God was ik reddeloos verloren.
    Groet Cobie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap