Er staat iemand voor de deur en Hij klopt

29

mrt

Yael Juch

Hij hoort misschien wel in het rijtje van bekendste bijbelverzen: Openbaring 3:20. Maar wat betekent het nu dat God voor de deur staat en klopt? En wat heeft dit te maken met zelf een deur dichtdoen en een nieuwe openen?

Ik sta aan de deur en Ik klop

Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Als iemand Mijn stem hoort en de deur opent, zal Ik bij hem binnenkomen en de maaltijd met hem gebruiken, en hij met Mij.
– Openbaring 3:20 (HSV)

Dit vers volgt na een oproep op bekering (vers 19). God is een God van relatie. Hij verlangt ernaar om in je hart Zijn woning te nemen. Jou te ontmoeten te midden van de puinhoop, samen met je de troep op te ruimen, te verbouwen en nieuwe meubels neer te zetten. Maar Hij wacht eerst op jouw reactie op Zijn roep. Hij is niet die Romeinse ambtenaar die in de tijd van Jezus overal hun onderdak mochten afdwingen. Hij klopt, Hij wacht en Hij spreekt tot je hart. Hoe staat het met jouw deur? Heb je hem misschien op een kiertje gezet, door angst voor het onbekende? Of heb je de deur naar God dichtgegooid, door teleurstelling of verdriet? Zit je deur misschien nog op slot achter stapels met dozen vol schaamte voor de troep vanbinnen? Toch hoor je vandaag dat kinderliedje: Zit je deur nog op slot? Zit je deur nog op slot? Van je krrrrrkrrrkkrrrr, doe hem open voor God.

Want de Heer wil bij je wonen en dan ben je nooit alleen

Jezus antwoordde en zei tegen hem: Als iemand Mij liefheeft, zal hij Mijn woord in acht nemen; en Mijn Vader zal hem liefhebben, en Wij zullen naar hem toe komen en bij hem intrek nemen.
– Johannes 14:23 (HSV)

Als je van iemand houdt, dan wil je niets liever dan bij de ander in de buurt zijn. De ander gelukkig maken door hem of haar jouw liefde te geven. Gods liefde reikt nog veel dieper, verder, hoger dan menselijke liefde. Niets kan ons scheiden van deze liefde (zie Romeinen 8:38-39). God verlangt ernaar om Zich met jou te verbinden en met jou de maaltijd te delen. Misschien is dit wel het avondmaal, waar Zijn vergeving je opnieuw raakt. Misschien is dit wel een maaltijd waar Zijn woord je raakt en de antwoorden geeft waar je naar zocht. Of is het een maaltijd waar je te midden van Zijn aanwezigheid de vrede mag vinden die je zo hard nodig hebt.

De uitnodiging is er voor jou; aan jou de keuze om je te bekeren. Dit is letterlijk in plaats van weglopen bij de deur, je omkeren om naar de deur toe te lopen en hem open te zetten. Niet omdat je het zo op orde hebt, maar omdat je Gods liefdesroep hoort en het niet meer alleen wilt doen. Je gelooft in Zijn liefde, Zijn offer en Zijn vergeving en niets liever wil dan samen met Hem de dagen tegemoet te zien.

‘Op zoek naar het hart van mensen en het hart van God en gedreven om deze samen te brengen’

Dit is wat ik 4 jaar geleden opschreef, toen ik voor de deur stond van het Zij Lacht avontuur. Ik heb met veel plezier deze deur geopend, maar nu is het tijd om nieuwe deuren te openen en afscheid te nemen van Zij Lacht. Als ik terugkijk hebben de blogs die ik mocht schrijven in de eerste plaats mijn eigen hart gevuld vol bewondering voor Gods liefde. Heeft God mij verrast met alles wat ik uit Zijn woord mocht leren. Heb ik geleerd dat wanneer ik mijn hart opende voor Hem, Hij er àltijd was. Hij kwam altijd met een idee voor een nieuwe blog. Ik heb het nooit alleen hoeven te doen. Wat ben ik mijn Vader dankbaar voor deze reis die ik met Hem mocht maken bij Zij Lacht.

Dankjewel lieve lezeres voor de tijd die je nam om mijn blogs te lezen en tot je te nemen. Ik hoop dat ze je hebben aangemoedigd om je hart open te stellen voor God. En dat God tegelijk jouw hart wist te raken met Zijn liefde.

Aan de slag!

  • Hoe staat de deur van jouw hart erbij? Wil je er vandaag opnieuw voor kiezen om het open te zetten voor God?

Deel deze overdenking

  1. Judith schreef:

    Bedankt voor deze mooie blog ✨ wat heerlijk om te weten dat Hij altijd bij ons wilt intrekken! En dat niets ons kan scheiden van Zijn liefde. Dankjewel voor al je blogs Zij Lacht. Blessings! 🤍

  2. Rinus van der Sluis schreef:

    Hartelijk dank voor deze blog! Hij stelt nooit teleur als je Hem toelaat in je leven, dat heb ik ook ervaren.

    Ik volg Zij Lacht sinds kort, maar heb genoten van je bijdrages. Succes met de nieuwe dingen op je weg.

    Een man.

  3. Pieternella schreef:

    Goedemorgen Yael. Een herkenbare en bemoedigende overdenking. De Heere klopt en wacht maar als we Zijn klop moedwillig weigeren gaat Hij weg. Hij zal het zeker nog eens proberen en heeft verdriet als wij Zijn klop weigeren te horen. Denk maar over Jeruzalem waar Hij van zegt; Ik heb u bij een willen vergaderen en gij hebt NIET GEWILD.
    Yael dank voor je overdenking en Gods zegen bij wat je nu ga doen.
    Pieternella

  4. Caroline schreef:

    Yael,
    Dankjewel voor de vele bemoedigingen die je schreef, waarmee ik de nieuwe dag weer mocht beginnen. We mogen weten dat we met Gods zegen verder kunnen, Hij draagt ons dag aan dag. Het gaat je goed!

  5. José schreef:

    Dank je wel, Yael, voor je mooie blogs en bemoedigende woorden.
    Gods zegen over je toekomst🌈

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap