Engelen – zijn die er vandaag ook nog?

04

aug

Renske Tijhof

Max Lucado ken je waarschijnlijk van de vele dagboekjes die hij heeft geschreven en van de Nerflanders, met hun stippen en hun sterren. Daar kende ik hem ook van, tot ik zijn roman ‘Café Wonder’ las. Een roman over een best wel spannend onderwerp. Namelijk… engelen! Ik zeg spannend, omdat ik er eigenlijk niet zoveel over nadenk en over hoor. Bestaan engelen vandaag de dag nog steeds? En wat doen ze dan eigenlijk? Wat zegt de Bijbel eigenlijk over engelen? Allemaal vragen die bij mij opkwamen. Ik had het er eens met m’n kleuters over, maar die vonden het maar simpel: “Ik geloof gewoon in de Here God, in alle ‘engels’ en in de mensen.”

Ik wil deze overdenking beginnen met een gedeelte uit het boek van Max Lucado dat me enorm aansprak toen ik het las. De context: het boek gaat over Chelsea, die het nodige te verduren krijgt in haar leven. Ze runt een café, Café Wonder. Alles gaat mis, zowel zakelijk als privé, totdat Manny – of wel de engel Samuel – bij haar komt werken. Pas op, spoiler alert!  

Samuel zat vanaf een afstand toe te kijken, met een hart dat overliep van vreugde en ogen die straalden met de kracht van duizenden sterren bij elkaar. De hemel bood hem een heel mooi uitzicht. Schitterend, zelfs. Het landschap onder hem had in tijden niet zoveel licht gegeven. De gebeden van huis-, tuin- en keukenheiligen vormden samen torenspitsen van licht die dwars door de fluwelen nachthemel braken. Complete wijken die ooit gehuld waren in het duister glommen nu van hoop. En Chelsea? Die gaf meer licht van binnenuit.    

‘Gefeliciteerd met het slagen van je opdracht. Als Manny heb je een mooi staaltje werk geleverd.’ Gabriël voegde zich bij hem op de eerste rang. ‘Ik weet dat het niet meeviel, maar het was het waard, vind je niet?’ ‘Dat is nog zacht uitgedrukt. Ik bedoel, moet je ze eens zien! Mooier kan toch niet.’ 

Hoewel het verhaal van Max Lucado fictie is, geloof ik dat het kan. Niemand weet hoe het precies in z’n werk gaat, daar in de hemel. Dit is één van de mogelijkheden, en wel een hele mooie. Ik denk weleens dat mijn gebeden niet zoveel impact hebben, maar hier worden gebeden omschreven als torenspitsen van licht, die dwars door de fluwelen nachthemel breken. Wow! Gebed is écht wel een krachtig wapen.  

En gebed zet engelen aan het werk. Ik vind het zo mooi hoe Max Lucado in zijn boek omschrijft hoe de engel Samuel wacht tot hij als ‘Manny’ aan de slag mag in het leven van Chelsea. Hij mag nog niet, omdat Chelsea nog niet om hulp heeft gevraagd. Pas als ze erkent dat ze hulp van God nodig heeft verschijnt de reddende engel, in de gedaante van een mens.  

Engelen in de Bijbel 

Engelen komen vaak voor in de Bijbel, daarom geloof ik ook in hun bestaan. Sommige mensen in de Bijbel hebben oog in oog gestaan met engelen, zoals Maria en Zacharias. Toch werken engelen meestal onzichtbaar, net als in het boek van Max Lucado. Daarom heb ik ervoor gekozen een voorbeeld uit de Bijbel te gebruiken waarin dat ook zo is.  

Op een dag kwam de Heer naar Abraham toe bij de eikenbomen van Mamré. Abraham zat op dat moment bij de ingang van zijn tent. Het was op het heetst van de dag. Hij keek op en zag dat er drie mannen voor hem stonden. Hij stond op en liep naar hen toe. Hij boog diep en zei: “Wilt u alstublieft mijn gasten zijn? Laat mij water voor u halen, zodat u uw voeten kan wassen. En rust wat uit onder de boom hier. Ik zal u wat te eten brengen, zodat u een beetje opknapt voordat u verder reist. Want daarvoor bent u toch bij mij langsgekomen!”  
– Genesis 18: 2-5 (BasisBijbel). 

Er staat niet voor niets in de Bijbel dat we gastvrij moeten zijn voor iedereen die op ons pad komt, want het kan zomaar een engel zijn. Dat zien we hier bij Abraham ook. En hier waren het niet alleen twee engelen, maar ook de Heer zelf! We kunnen hieruit halen dat het goed is om altijd rekening te houden met de aanwezigheid van Iemand die je in eerste instantie niet verwacht. 

Een ander mooi voorbeeld, is dat van Daniël. Hij werd in de leeuwenkuil geworpen, maar er gebeurde niks met hem. ’s Nachts, terwijl de koning ontzettend bang was dat Daniël iets zou overkomen, kwam er een engel die de bek van de leeuwen dicht hield.  

Mijn God heeft Zijn engel gezonden en Hij heeft de muil van de leeuwen toegesloten. 
– Daniël 6: 23a (HSV). 

Daniël vroeg God om hulp en God stuurde zijn engel. Ik geloof dat God ons ook zijn engel wil sturen, wanneer wij erkennen dat wij Hem nodig hebben.  

Engelen in deze tijd 

Het is heel mooi dat er in de tijd van de Bijbel engelen waren, die aan mensen verschenen. Maar zijn deze engelen er in deze tijd nog steeds? Ik vind het een heel mooi idee dat ieder mens een beschermengel heeft, net als Chelsea in het boek van Max Lucado. Tsja, ik kan het wel ‘mooi’ vinden, maar is het ook zo? In het boek Psalmen staat hierover een heel mooie tekst, die heel belangrijk is als we het hebben over de vraag of engelen nog bestaan. 

Want Hij zal voor u Zijn engelen bevel geven dat zij u bewaren op al uw wegen. Zij zullen u op de handen dragen. 
– Psalm 91: 11-12 (HSV). 

Heer, U bent mijn toevlucht, schrijft David ook in deze psalm. David erkent dat hij God nodig heeft. David erkent dat God zo machtig is, dat hij zijn engelen een bevel kan geven om hem te bewaren.
Ik denk dat dit voor mij – voor ons – ook belangrijk is. Over de vraag of er vandaag de dag nog engelen aan ons verschijnen kunnen we lang discussiëren, hoewel ik denk dat het wel zo is. Het belangrijkste is dat we beseffen dat God zo machtig is, dat Hij een leger van engelen kan sturen, om ons te beschermen. Of wij als mensen allemaal een beschermengel hebben, is voor mij ook nog niet helemaal duidelijk. Maar dat is niet het belangrijkste, het gaat erom dat we weten dat God zijn engelen kan sturen, wanneer wij hulp nodig hebben.  

Aan de slag! 

Voor mij is een engel een uiting van Gods macht. Als ik iemand wil bemoedigen, koop ik weleens een klein porseleinen engeltje. Om neer te zetten, om diegene eraan te herinneren dat God groot is, dat wonderen bestaan en dat niemand alleen is. Kun jij vandaag ook iemand bemoedigen?  

Deel deze overdenking

  1. Githa schreef:

    Mooie, bemoedigende en troostvolle overdenking, dank je wel. Denk wel dat je beetje uit moet kijken met ‘porseleinen engelen’ uitdelen. Neigt naar New age en leidt af van God, Hij is het die engelen stuurt en een beeldje van een engel zoals dat verkocht wordt is vaak een poppetje met grote vleugels… Een beeld dat totaal niet bijbels is.

  2. Hannie schreef:

    De blog in fases moeten lezen door de tranen… Ook leiden God me om bepaalde muziek te luisteren tussendoor.
    Ik ben zo bemoedigd!!!!

  3. Hanneke schreef:

    Dankjewel voor deze mooie blog. Het spoort me weer aan om ogen en oren open te houden om te zien wat God allemaal wil doen voor ons. Ga meteen het boek van Max lezen, dank voor de tip! Er is ook een serie ‘Angels Walking’ van Karen Kingsbury waarin engelen een prachtige rol spelen en naar de aarde komen, zoals jij verteld over Manny in het boek van Max. Wens je veel zegen toe!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap