Een stekje en haar groeiende wortels: 4 lessen over geloof

11

aug

Marije Brandwijk

Tegenwoordig zijn planten helemaal in. Heb je zelf ook een paar planten staan in je kamer of huis? Ik ben zelf een echte plantenliefhebber en in ons huis staan er ook aardig wat. Teveel planten komt niet in mijn woordenboek voor. Heerlijk om ze te verzorgen, verpotten en ze te zien groeien. Wat een bijzonder proces vind je niet? De meeste planten kun je ook ‘stekken’. Dan knip je van de ‘moederplant’ een klein gedeelte af, dat je vervolgens in water doet en wat na een poosje wortels krijgt. Heel bijzonder om te zien, al vergt het wel wat geduld voordat je het dan weer kunt planten. Toen ik op een dag naar mijn stekjes keek, ontdekte ik dat ik er veel van kan leren. Lees je mee?

1. Een stekje heeft water nodig om wortels te krijgen

Water is onmisbaar voor een stekje om te kunnen groeien. Het haalt er zijn zuurstof uit. De Bijbel spreekt ook vaak over water. Bijvoorbeeld over water dat reinigt van verkeerde dingen, het water van de doop, het Levende Water. Jezus geeft zelf een uitleg waarom we zijn water nodig hebben.

Hij zegt:
‘Maar wie drinkt van het water dat ik hem zal geven, zal in eeuwigheid geen dorst meer krijgen. Maar het water dat Ik hem zal geven, zal in hem een bron worden van water dat opwelt tot in het eeuwige leven.’
– Johannes 4:14 (HSV)

Als je dit leest, dan denk je toch: ‘dat water wil ik ook’?! Ik denk dat met het levende water de wortels echt goed kunnen groeien, van bijvoorbeeld ons geloofsleven en onze relatie met Jezus.

2. Een stekje heeft tijd nodig om te groeien

Wanneer er wortels beginnen te komen is het voor een stekje belangrijk om geduld te hebben. Heel lastig soms, maar wel nodig. Het heeft namelijk een goed fundament nodig voordat het in de aarde gezet kan worden.

WHEN THE ROOTS ARE DEEP, THERE IS NO FEAR FOR THE WIND
Afrikaans gezegde

Ik denk dat het zo ook met geloven is. Ik merkte dat je echt moet groeien in het geloof, wil je een sterk fundament hebben voor de rest van je (geloofs)leven. Als er stormen in het leven komen, dan moet je wel overeind kunnen blijven. Als de wortels dan niet goed gegroeid zijn, haalt de storm de boom naar beneden. Dat groeien gebeurt niet in één dag. Voor mij betekende het dat ik met regelmaat de Bijbel opende, Gods waarheid las en met Hem sprak. In de Bijbel lezen we:

Welzalig de man die niet wandelt in de raad van de goddelozen, die niet staat op de weg van de zondaar, die niet zit op de zetel van de spotters, maar die zijn vreugde vindt in de wet van de HEERE en Zijn wet dag en nacht overdenkt. Want hij zal zijn als een boom, geplant aan waterbeken die zijn vrucht geeft op zijn tijd, waarvan het blad niet afvalt; al wat hij doet, zal goed gelukken.’
– Psalm 1: 1-3 (HSV)

We lezen hier over iemand die Gods wet dag en nacht overdenkt. Waardoor hij wordt als een stevige boom, geplant aan water. Wat een vruchten geeft dat!

3. Het water moet ververst worden

Na een poosje is het water waar het stekje in zit niet meer zo fris. Er komen misschien wat losse delen in van wortels die toch niet verder gaan groeien. Tijd om het te verversen dus, voor fris schoon water. Dit verversen van water deed mij denken aan het weer bewust leven met Jezus. Als het even niet lekker loopt in je geloofsleven, heel herkenbaar, dat je dan weer zegt: ‘Heer, ik weet het allemaal even niet meer, maar wilt U mij weer nieuw water geven? Weer een fris geloof, dat ik U weer mag zoeken en vinden. Dat ik nog meer mag groeien in U!’

Als ik voor mijzelf spreek heb ik het elke dag weer zó nodig om ververst te worden. Om weer vergeving te krijgen van de dingen die ik verkeerd heb gedaan, om weer dingen vanuit een ander oogpunt te zien.

4. Van wortels naar de aarde

Nu komt het leukste gedeelte van alles, het plantje in de aarde zetten. Wij mogen ook geplant worden in de aarde. Letterlijk zelfs, gaan we de wereld in. Om te groeien in wie we zijn in Christus, om anderen daar wat van te laten zien. Ik denk dat als je eenmaal in de aarde bent, je dan alleen maar mooier en mooier wordt; de ene na de andere bloem komt op. De wortels worden sterker. Wie weet wordt je dan zelf wel een ‘moederplant’, die gebruikt wordt voor Gods Koninkrijk.

Zoals u dan Christus Jezus, de Heere hebt aangenomen, wandel in Hem, geworteld en opgebouwd in Hem, en bevestigd in het geloof, zoals u onderwezen bent; wees daarin overvloedig met dankzegging.
– Kolossenzen 2: 6-7 (HSV)

Aan de slag!

  • Misschien is het een goed moment om God te danken, als je overeind bent blijven staan in de stormen die in je leven zijn of waren.
  • Bedenk eens voor jezelf in welk opzicht je nog kunt groeien. Schrijf het op en praat erover met God en/of met anderen.

Deel deze overdenking

  1. Gerdien Baas schreef:

    Wat een mooie vergelijking Marije!
    Zo mogen we leren hoe we kunnen wortelen, standvastig blijven, groeien, bloeien en uiteindelijk vrucht mogen dragen in Zijn tuin.
    Dank je wel, ik leer als een wat oudere boom veel van jou als jonge boom….dat we maar veel mogen leunen op elkaar…

  2. Alinda schreef:

    Dank je wel voor deze mooie woorden, Marije.
    Zo nodig om elke keer weer fris water te ontvangen, om te groeien. En te worden zoals we bedoeld zijn.
    Anders worden we dor.
    Lieve groet, Alinda

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap