Een nieuw hart

03

okt

Martina Fraanje

In een liefdeloos huwelijk is het moeilijk goed met elkaar om te gaan. Voor een tijdje kan iemand misschien de schijn ophouden. Mensen zijn in staat toneel te spelen, zich netjes te gedragen tegenover de ander omdat het moet. Maar het houdt een keer op als gedrag niet voortvloeit uit wat er binnenin leeft. God belooft door de profeet Ezechiel dit probleem bij de kern aan te pakken. Hij belooft een nieuw hart, dat zal kloppen voor Hem.

Het beeld van de relatie tussen een man en een vrouw wordt in de Bijbel vaak gebruikt om de relatie met God en zijn volk te vergelijken. Soms staat dan de liefde centraal die God voor zijn volk, zijn bruid, heeft. Maar er is een terugkerend probleem als het gaat om het leven met God. Telkens opnieuw keren de mensen zich af van God en zijn wet. Het hele Oude Testament laat zien hoe God aan het volk telkens opnieuw kansen geeft. Hij bevrijdt hen steeds opnieuw als ze door eigen schuld in de problemen zijn gekomen. Hij toont de mensen telkens opnieuw zijn liefde maar de mensen keren zich telkens opnieuw af. Dit werkt gewoon niet.

Dit werkt niet

Misschien heb je het zelf weleens meegemaakt dat er een man achter je aan zat die jij niet echt zag zitten. Bloemen, chocola en aardige complimentjes gaan het uiteindelijk niet redden als je niks voor hem voelt, toch. Zo lijkt het ook te zijn in de relatie tussen God en zijn volk. De liefde komt (meestal) van één kant. Hoeveel moeite God ook doet, hoeveel liefde hij ook laat zien, een positieve reactie van de kant van het volk is van korte duur. Het heeft het volk Israel in dde situatie gebracht waarin de profeet optreedt. In ballingschap, ver van huis en ver van Gods huis. En nog dienen ze afgoden, gaat hun hart uit naar allerlei dingen behalve naar God. Dit werkt gewoon niet. Er is een echte verandering nodig.

Een levend hart

Door de profeet Ezechiël belooft God een nieuwe weg. Het probleem wordt bij de wortel aangepakt. Hij zal hen een nieuw hart geven. In hoofdstuk 36 van het boek Ezechiel lezen we:

Ik zal jullie een nieuw ​hart​ en een nieuwe geest geven, ik zal je versteende ​hart​ uit je lichaam halen en je er een levend ​hart​ voor in de plaats geven. 

Ezechiël 36:26 NBV

Een hart van steen eruit halen en een nieuw levend hart erin stoppen? Het klinkt je wellicht wat vreemd in de oren. Wat wordt hiermee bedoeld? Ezechiel gebruikt de metafoor van een stenen hart in contrast met een levend hart. Het hart is ook in de Bijbel een beeld voor de plaats waar de liefde gevoeld wordt. Een stenen beeld lijkt misschien op een mens maar ermee knuffelen is weinig aantrekkelijk. Een stenen hart is koud en ongeïnteresseerd. Een hart van vlees, zoals je in de HSV leest, is een levend hart, een echt hart.

Van binnenuit

Het wordt erg plastisch beschreven in deze profetie. Het is geen pretje, deze ingreep. Toch zit er een grote belofte in het beeld. Hun kille hart zal gaan kloppen voor Hem. Vanuit de brandende liefde voor Hem zullen ze met Hem wandelen. Dan is het dienen van God geen moeten uit angst, maar een vrije keuze. Met Pinksteren zien we deze belofte van God in vervulling gaan. Mensen uit alle landen en van allerlei culturen kiezen ervoor om Gods weg te gaan, om Jezus te volgen. Ze gaan leven voor God en voor de ander uit liefde. God laat de mensen niet aanmodderen op een doodlopende weg. Hij geeft zelf de oplossing uit onze neiging tot liefdeloosheid. Mensen met een nieuw hart gaan van binnenuit God liefhebben.

Aan de slag!

In de Bijbel komen we veel mensen tegen die God bidden om een nieuw hart. Schrijf jouw gebed op voor de vernieuwing van je hart zodat je er van binnenuit naar verlangt om van God te houden en zijn weg te gaan.

Deel deze overdenking

  1. Kim schreef:

    Dankjewel voor deze mooie blog 🙏❤️ Ik wil heel graag een nieuw hart :” ‘- 🙏
    Gods zegen 🙏❤️

  2. Mario schreef:

    God goed jahwe adonai
    Blessed me blessed my bro.s
    And sisters

    Holy Lord sanctus magdalena sanctus cristo
    Sanctus et amicus deus van de schoenenreus

  3. Dhondt Carine schreef:

    Dankjewel God voor het nieuwe hart en geest in mij.Van nuaf zijt Gij in mij en leef ik in U. Wat een heerlijk gevoel is dat voor mij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap