Een gebed voor mijn geloofszus: ‘Ik bid…’

11

apr

Tirza Rots

Het leven kent ups en downs. Uitdagingen, pijn, verdriet, teleurstelling, eenzaamheid en ziekten kruisen ons pad. Maar we beleven ook vreugdevolle momenten. Het leven als christen gaat zeker niet zonder slag of stoot. Hoe graag zouden we willen dat dit wél zo was?! Zucht… Het is zó troostvol dat we altijd op God mogen hopen. Vandaag wil ik graag een gebed voor jou bidden. Het is geschreven naar aanleiding van Hebreeën 11. Mag God je vandaag bijzonder zegenen, vertroosten en bemoedigen.

Een gebed geïnspireerd door Hebreeën 11

Grote God,

Dank U voor alle geloofshelden die ons zijn voorgegaan. Dank U voor hun getuigenis; dat zij in dit leven hier op aarde het geloof in U vast hebben gehouden. Dit is een bemoediging voor ons! Vandaag wil ik mijn lieve zus in het geloof bij Uw troon brengen. Ik bid dat zij een geloofsheld mag worden, Heer. Mag dit gebed haar hart en leven vanaf vandaag veranderen? 

Ik bid dat haar geloof in U de vaste grond onder haar leven mag zijn. (vers 1) En dat ze mag beseffen dat alle zichtbare dingen gemaakt zijn door U, de Onzichtbare. Zijzelf dus ook. (vers 3) Mag zij U behagen in haar leven, God. Doordat zij haar geloof en vertrouwen op U stelt. (vers 5-6).

Ik bid voor haar dat ze, net als Noach, ontzag voor U mag hebben en U gehoorzaam zal zijn. (vers 7) Help haar om, net als Abraham, achter U aan door het leven te gaan. Wat het haar ook mag kosten. Al is de toekomst onbekend God, U houdt haar toekomst in Uw hand. (vers 8, 17)

Ik bid dat zij verwachtingsvol uit mag zien naar het hemelse Jeruzalem (vers 9). Mag zij haar leven leiden in het vooruitzicht dat er een hemels Vaderland op haar wacht. En mag haar leven hier op aarde in het teken van die verwachting staan. (vers 16)

Ik bid dat mijn lieve geloofszus, net als Sara, mag blijven vertrouwen op Uw belofte, zelfs als die belofte (nog) geen werkelijkheid lijkt te worden in haar leven. Help haar hier alstublieft bij, God. Om te blijven hopen, te blijven verwachten en te blijven vertrouwen! (vers 11) Op deze aarde zijn we slechts voorbijgangers en vreemdelingen. Mag mijn zus zich voor altijd thuis weten bij U, Heer, dat is mijn gebed. (vers 13)

Ik bid dat zij met geloofsogen dingen mag zien die voor anderen (nog) onzichtbaar zijn. (vers 20-23) Help haar alstublieft om zich te verzetten tegen dingen die ingaan tegen U en Uw gebod. (vers 23)

Ik bid dat mijn zus standvastig mag blijven Heer, en dat zij U, de Onzichtbare, stééds voor ogen blijft houden. (vers 27) Mag zij, net als Mozes, Uw eer belangrijker vinden dan het ‘genot’ van de zonde. Mag zij, samen met U, wonderlijke paden bewandelen, muren slechten en onbevreesd op weg gaan. (vers 27-30)

Grote God, ik vraag U dat zij gerechtigheid in de praktijk mag brengen en dat zij, door haar geloof, ook in het leven op aarde overwinningen mag behalen. (vers 33) Ik weet niet waar mijn geloofszus op dit moment doorheen gaat, of wat haar in de toekomst nog gaat overkomen, Heer. Maar ik bid dat zij in haar zwakheid Uw kracht mag ontvangen. (vers 34)

Ik bid dat zij in tegenspoed en beproeving haar geloof mag vasthouden. En dat in leven én dood het haar houvast mag zijn dat níeuw leven zich zal ontvouwen ná de dood. Ik bid U met heel mijn hart dat zij ervan verzekerd mag zijn dat zij dan bij U mag opstaan in een nieuw leven, door het geloof en vertrouwen op Uw Zoon Jezus Christus. (vers 35-37)

Ik bid dat als zij zich eenzaam, alleen, bang of verlaten voelt, U haar omringt met Uw trouw en Uw liefde. En dat wat haar ook overkomt, U voor altijd haar deel mag zijn. (vers 38) Heer, ik vraag U dat er een positief getuigenis van mijn zus mag uitgaan doordat zij haar geloof vast blijft houden in alle omstandigheden van het leven. (vers 39)

Het beste deel van haar leven komt nog, God. Een leven in volmaaktheid bij U. (vers 40) Mag dit perspectief haar hoop, kracht, moed en troost geven voor vandaag. Houd U haar alstublieft vast, haar leven lang!

In de machtige naam van Jezus. Amen.

Geïnspireerd door Hebreeën 11.

Aan de slag!

Blijf volharden lieve zus! Houd vast aan je geloof, wat er ook gebeurt! Het beste deel van het leven wacht nog op jou: nieuw leven ná de dood!

Deel deze overdenking

  1. Grace schreef:

    Dank je Tirza, ik besef dat ik te weinig bijbelteksten gebruik als gebed. Het doet me beseffen of het spoort me aan om dit vaker te doen.

  2. Bert schreef:

    Zij lacht is in mijn geval een ‘Hij lacht’, en ook ik vind sinds kort inspiratie in jullie dagelijkse overdenkingen, waarbij ik regelmatig een glimlach niet kan onderdrukken. Ik ben wars van stichtelijke teksten, ik gebruik liever gewoon onbijbels Nederlands, maar als ze werkelijk gemeend zijn, kan ik ze wel respecteren! De traditionele kerk heb ik om diezelfde reden de rug toegekeerd en heb een ‘echt thuis’ gevonden in de ‘buitenkerkelijke kerk’ van Huub Oosterhuis, en waar ik de wekelijkse vieringen tot nu toe als een warm bad ervaren heb en die ook geworteld is in de joods-christelijke geloofstraditie. Huub’s bijzondere protégés waren vluchtelingen en vreemdelingen, de kwetsbaren onder ons, en hiervoor ben ik toen, eenmaal door Huub gestimuleerd in een voorloper van de Ekklesia: de Studenten Ekklesia, later als jurist met hart en ziel voor gaan werken. Dank voor jullie overdenkingen tot nu toe!

  3. Bert schreef:

    Er zijn meerdere Ekklesia in Nederland. De wekelijkse vieringen van ‘mijn’ Ekklesia Amsterdam worden gehouden in de Rode Hoed en beginnen om 11.00 uur. Er is een koor, we zingen de vele prachtige liederen van Huub Oosterhuis en enkele anderen en er is altijd wel een boeiende spreker, niet alleen voorgangers, maar ook ‘gewone’ mensen uit de maatschappij, die iets bij kunnen dragen aan onze gezamenlijke missie om mee te werken aan een andere wereld, nu, waar brood, recht, waardigheid en liefde is, voor al wat leeft!

  4. Wil ik niet schreef:

    Het voelde echt persoonlijk ik ben de geloofzus, die hiermee aangesproken werd. Dank je wel, speciaal nu op deze dag had ik dit nodig.

  5. Naomi schreef:

    Wauw wat een krachtig gebed.
    Het ontroerd mij. Dankjewel voor je gebed

  6. Marleen schreef:

    Een bemoediging om aanvast te houden in deze loodzware periode waar een gevecht gaande is . Ik bid om doorbraak !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap