Dromen en hoe je hierin soms Gods stem kunt verstaan

07

nov

Irene Poot

De Bijbel staat vol met mensen die dromen krijgen van God en op die manier leiding ontvangen. Vele daarvan zijn cryptische visioenen, zoals bij Daniël of de farao, met een boodschap voor de toekomst. Maar soms gebruikt God dromen ook om hele praktische leiding en antwoorden te geven op dilemma’s of moeilijke beslissingen. Zou God nu nog steeds door dromen spreken? Zou God ook tot jóú in dromen spreken?

Hoe God tot Jozef sprak door dromen

In de Bijbel geeft God duidelijk leiding aan Jozef, van Maria, wat hij moet doen om zo Maria en het pasgeboren kindje Jezus te beschermen. Jozef krijgt zelfs vier dromen, waar God hem door leidt.

Jozef, haar man, wilde haar onopgemerkt verlaten, omdat hij rechtvaardig was en haar niet in het openbaar te schande wilde maken. Terwijl hij deze dingen overwoog, zie, een engel van de Heere verscheen hem in een droom en zei: Jozef, zoon van David, wees niet bevreesd Maria, uw vrouw, bij u te nemen. (…) Toen Jozef uit de slaap ontwaakt was, deed hij zoals de engel van de Heere hem bevolen had, en hij nam zijn vrouw bij zich.
– Matthëus 1: 19-24 (HSV)

Hier is de ongehuwde Maria zwanger zonder dat dit van Jozef kan zijn. In die tijd was dit een grote schande en volgens de wet zou Maria hiervoor gestenigd moeten worden. Jozef weet niet goed wat hij met de situatie moet doen, totdat God hem zegt om wel met Maria te trouwen. Jozef luistert.

Als Jezus geboren is in Bethlehem spreekt God nog driemaal tot Jozef om hem en zijn gezin te beschermen en hen te leiden, waaronder in het volgende gedeelte.

Nadat zij vertrokken waren, zie, een engel van de Heere verschijnt Jozef in een droom en zegt: Sta op, en neem het Kind en Zijn moeder met u mee, en vlucht naar Egypte, en blijf daar totdat ik het u zal zeggen, want Herodes zal het Kind zoeken om Het om te brengen. Hij stond dan op, nam het Kind en Zijn moeder in de nacht met zich mee en vertrok naar Egypte.
– Matthëus 2: 13-14 (HSV)

Hoe God tot mij sprak door dromen

Een tijd geleden ging het niet echt lekker tussen mij en mijn beste vriend en overwogen we om onze vriendschap stop te zetten. Voordat we deze knoop zouden doorhakken, wilden we dit eerst individueel voorleggen aan God, omdat het toch wel voelde als een grote beslissing. Die avond toen ik tijdens mijn stille tijd dit probeerde te overleggen met God, merkte ik dat ik er eigenlijk te moe voor was. Daarom bad ik, half grappend, dat God dan maar tot mij moest spreken in mijn dromen en me daar een antwoord moest geven.

Die nacht droomde ik dat ik op de bruiloft was van die vriend. Ik kon niet zien wie de bruid was, maar ik was in ieder geval duidelijk aanwezig. Diezelfde nacht droomde die vriend over ons en dat we samen aan het dansen waren en gelukkig waren. Op basis van deze dromen hebben we toen toch besloten onze vriendschap door te zetten.

Nu 1 à 2 jaar later zijn we nog steeds de beste vrienden en zelfs verloofd met elkaar. Dus nu ben ik niet alleen aanwezig op zijn bruiloft, ik ben zelfs de bruid. En nu dansen we niet alleen gelukkig samen, maar zullen we de openingsdans doen op onze bruiloft!

Hoe God tot jou spreekt door dromen

Misschien klinkt dit allemaal maar wat vaag, aangezien dromen ook vaak vaag en ongrijpbaar zijn. Toch geloof ik dat dromen een manier kunnen zijn waardoor wij Gods stem kunnen verstaan. Je moet er natuurlijk wel voor open staan en misschien de moed vinden om erin te geloven.

Wat het mooie is aan het verhaal van Jozef, is hoe er altijd staat dat Jozef wakker werd en deed wat hem was verteld. Natuurlijk waren zijn dromen en de boodschappen ervan wel erg duidelijk, maar het punt is dat hij zijn dromen serieus neemt. Hij ziet dat God door zijn dromen heen wil spreken en zodra hem duidelijk is geworden wat God van hem vraagt, doet hij dit ook.

Vraag God om tot je te spreken door dromen

Zodra je er voor open staat dat God jouw dromen kan gebruiken om met jou te communiceren, is het handig en goed om God ook specifiek te vragen om door jouw dromen heen te werken. Dit helpt ook om zelf er meer op gefocust te zijn dat God mogelijk tot je spreekt in je dromen.

Daarnaast is het goed om niet al je dromen te gaan zien als de stem van God. Het kan gevaarlijk zijn om in elke droom je eigen uitleg te zoeken en op basis daarvan dingen te ondernemen. Soms zijn dromen namelijk ook gewoon maar dromen en is het dus niet altijd God die wat zegt. Daarom is het belangrijk om ook aan God wijsheid te vragen om onderscheid te kunnen maken tussen Gods stem en normale dromen en Gods boodschap te kunnen begrijpen.

Kortom, drie dingen zijn belangrijk: (1) Sta ervoor open dat God door dromen kan spreken, (2) vraag God of Hij tot je wil spreken in je dromen en (3) vraag om wijsheid dat je het ook mag begrijpen.

Misschien is dit juist de manier waarop God graag tot jou zou willen spreken!

Aan de slag!

Is er momenteel iets waar je mee zit of waar je graag antwoord of leiding in zou willen van God? Vraag eens aan Hem of Hij je antwoord wil geven in een droom. Vraag ook om wijsheid dat je de juiste boodschap eruit mag halen.

Deel deze overdenking

  1. Marenka van den Berg schreef:

    Prachtig stukje!

    Het gaf me zo veel moed deze ochtend. Ik heb namelijk al twee nachten deze week gedroomt met het idee dat god mij iets duidelijk wil maken.

    Toen ik vanmorgen wakker werd en dit stukje ging lezen was dat een bevestiging dat ik mijn dromeb ook serieus mag nemen als een boodschap van god.

    Mooi geschreven, heel bemoedigend!

  2. Marjetta Louwerse schreef:

    Mooi dankjewel! Merkte de laatste tijd dat dit onderwerp steeds meer in m’n hoofd ging spelen, omdat er iets in m’n leven is waar ik echt Zijn leiding in nodig heb. En elke keer komt de gedachte terug dat Hij het misschien wel door een droom wil vertellen, maar had er nog niet specifiek voor gebeden of het bij God neergelegd. Dus dat gaan we doen ✨

  3. NicoW schreef:

    Het ‘in een droom verschijnen’, is niets bijzonders.
    Dit artikel doet denken, dat dit alleen in de Bijbel voorkomt, maar dat is echt niet zo. In de Griekse mythologie is dit een heel gewoon gegeven.
    Maar als je iets doordenkt over de ware betekenis, dan zie je snel, dat je in de droom gewoon een droom beleeft.
    Het is een grote fout om te denken dat het echt is. Je slaapt namelijk, en je brein verzint een droom. Dit betekent niets anders dan dat het een soort fantasie is.
    Sorry als ik je hiermee ontnuchter.

  4. esther schreef:

    heel mooi Dankje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap