Drie dingen die je van Daniël kunt leren over vasthouden aan je geloof

23

aug

Irene Poot

In mijn christelijke opvoeding heb ik verschillende normen en waarden meegekregen. Maar helaas ben ik niet zo vasthoudend aan deze waarden. Want ook al vloekt er iemand in mijn omgeving en vind ik dat vervelend, toch kom ik niet voor mijn waarden op. Als anderen roddelen, negeer ik het soms maar. Als mensen opscheppen over hun wilde feestleven is het maar al te makkelijk om daarin mee te praten. Herken je dit? Wat leert Daniël ons over vasthouden aan je geloof?

Daniël en zijn vrienden zijn in ballingschap weggevoerd naar het hof van Nebukadnezar, de koning van Babel. Het hof van Babel is iets heel anders dan Daniël gewend is, met hele andere voeding, gewoonten en normen. Gelijk na aankomst krijgt Daniël ook een nieuwe naam, Beltsazar, vernoemd naar de god Belt. Zelfs z’n naam herinnert niet meer aan zijn afkomst en zijn eigen normen en waarden.

Daniël nu nam zich in zijn hart voor zich niet te besmetten met de gerechten van de koning of met de wijn die hij dronk. Daarom verzocht hij het hoofd van de hovelingen of hij zich niet zou hoeven te verontreinigen. God gaf Daniël genade en barmhartigheid bij het hoofd van de hovelingen. Want het hoofd van de hovelingen zei tegen Daniël: Ik ben bevreesd voor mijn heer de koning, die uw eten en uw drinken heeft vastgesteld. Want waarom zou hij zien dat uw gezichten er slechter uitzien dan die van de andere jongemannen van uw groep? U zou bij de koning mijn hoofd met schuld beladen.

Toen zei Daniël tegen de kamerheer die het hoofd van de hovelingen had aangesteld over Daniël, Hananja, Misaël en Azarja: Stel uw dienaren toch tien dagen op de proef, en laat men ons plantaardig voedsel geven, zodat wij dat eten, en water, zodat we dat drinken. En laat dan in uw tegenwoordigheid ons uiterlijk en het uiterlijk van de andere jongemannen, die de gerechten van de koning eten, bezien worden, en doe dan met uw dienaren naar wat u ziet.

Hij luisterde naar hen in deze zaak. Tien dagen stelde hij hen op de proef. Aan het einde van die tien dagen zag men dat hun uiterlijk knapper was, en zagen zij er gezonder uit dan al de jongemannen die van de gerechten van de koning aten. Toen gebeurde het dat de kamerheer hun gerechten, en de wijn die zij moesten drinken, wegnam en dat hij hun plantaardig voedsel gaf.
– Daniël 1: 8-16 (HSV)

Standvastig

Voor hetzelfde geld was de koning woedend geworden dat Daniël zijn voedselvoorschriften tegensprak. Daniël had veel te verliezen: z’n leven, vrijheid of positie aan het hof. Toch besluit hij vast te houden aan zijn geloof en standvastig te zijn. Blijf jij ook standvastig in je geloof, ook al kost het je misschien wel je status, je populariteit of je vriendschappen?

Uit deze tekst kunnen we drie dingen halen die je kunnen helpen vasthouden aan je geloof: Het is goed om trouw te blijven aan God, God staat je bij én soms doen daden meer dan woorden.

1. Trouw blijven aan God

Daniël weigert om het hof voedsel te eten, omdat hij van de Joodse wet andere regels had geleerd over hoe je moest leven. Hij komt voor zichzelf op, iets wat je in de tijd niet zomaar deed, want wat de koning wilde was wet. Daniël gehoorzaamt hierin God en blijft trouw aan Hem. Uiteindelijk, na de steekproef van tien dagen op het Joodse ‘dieet’, blijken de principes van Daniël en zijn vrienden gezonder te zijn dan die van de andere jongelingen. Doordat Daniël trouw blijft God, is hij uiteindelijk gezonder. De principes die God aan ons geeft, kunnen kennelijk gezonder en beter voor je zijn dan sommige andere principes. Het heeft dus duidelijk zin om te leren vasthouden aan je geloof en trouw te blijven aan God.

2. God staat je bij

Natuurlijk kost het soms veel moed om voor jezelf en je geloof op te komen. Ik kan me voorstellen dat Daniël ook niet even fluitend naar de hoveling liep om hem eens even te vertellen dat hij sla verkoos boven vlees en lekkernijen.

Het mooie is dat er in de Bijbeltekst staat dat God Daniël bijstond. God gaf hem genade en barmhartigheid bij de hoveling, waardoor uiteindelijk Daniël zijn eigen voedsel mocht eten. En diezelfde God wil jou ook bijstaan en helpen om standvastig te zijn in je daden. God wil jou ook zegenen met genade en barmhartigheid bij de mensen die jij soms moet trotseren. Je hoeft het dus niet alleen te doen!

3. Geen woorden maar daden

Als laatste valt het op dat Daniël niet in discussie gaat met de hoveling om zijn gelijk te bewijzen. In plaats daarvan stelt hij een kort onderzoek voor om te laten zien dat hij en zijn vrienden gerust alleen plantaardig voedsel kunnen eten, zonder dat de koning boos zal worden. Door middel van zijn daden laat Daniël dus zien dat zijn normen en waarden goed zijn. Hij probeert ze niet in een debat te overtuigen of zich op te dringen aan anderen, maar laat het gewoon zien.

Zo mogen wij ook onze normen en waarden uitstralen naar anderen in onze daden. Je hoeft geen groot spreker of debatheld te zijn of je geloof aan anderen op dringen. Houd je vast aan waar jij je prettig bij voelt en wie weet inspireert dat anderen om hetzelfde te doen of simpelweg gewoon rekening met je te houden.

Vasthouden aan je geloof

Het is niet altijd makkelijk om vast te houden aan je geloof. Weet dat God je bijstaat en je standvastigheid en moed hiervoor wil geven. Jouw normen en waarden zijn het waard om voor op te komen!

Als Daniël een machtige Babelse koning kon trotseren, kan jij die ene collega/buurvrouw/vriendin ook ‘trotseren’!

Aan de slag!

Merk jij dat je het soms moeilijk vindt om voor je geloof op te komen? Let deze week eens op of er zo’n situatie zich voordoet en bid God om kracht of Hij je wil bijstaan hierin. Wat gebeurt er?

Deel deze overdenking

  1. Lea schreef:

    Bedankt!

  2. Kim schreef:

    Dankjewel voor dezelfde mooie en inspirerende overdenking! God is goed 🙏❤️✨

  3. Mcra schreef:

    Wat een mooi stuk. Ik heb altijd het idee dat ik niet goed genoeg te ‘zien’ ben als christen maar dat ik gemakkelijk onder de rest van de wereld geschaard kan worden. Aan de buitenkant ziet men niet dat ik christen ben, al zou ik dat wel willen. Hierdoor probeer ik mezelf te pushen om christelijke posts online te plaatsen, want dan ben ik toch nog een beetje goed bezig. Ik vergeet alleen dat ik niet goed bezig ben of moet zijn maar dat Hij goed bezig is door mij en door simpelweg te zijn wie ik moet zijn. Wat een rust is dat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2024 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap