Doorgrond mij, o God, en ken mijn hart – een gevaarlijk gebed van David in Psalm 139

05

mei

Yael Juch

Verander je gebeden, verander je leven. Dit staat op de omslag van het boek: ‘Dangerous prayers’ van Craig Groeschel. Dit boek heeft mij weer even met mijn neus op de feiten gedrukt. Wat bid ik eigenlijk? Verlang jij ook naar een gebedsleven, dat je dichter bij Gods hart brengt? Lees hieronder wat jij van het gebed van David uit psalm 139 kunt leren. Maar pas op! Het is gevaarlijk, want aan je ‘veilige’ gebedsleven zal misschien wel wat geschud worden. Bid je met David mee?  

Het gevaarlijke gebed:  

Search me God 
Reveal my anxious thoughts 
See if there is any offensive way in me  
And lead me in the way everlasting 
(NIV) 

Doorgrond mij, o God, en ken mijn hart, beproef mij en ken mijn gedachten.  
Zie of er bij mij een schadelijke weg is en leid mij op de eeuwige weg.  
– Psalm 139: 23-24 (HSV)

Heer U doorgrondt en kent mij 

Ik weet nog toen ik 13 jaar oud was en net een bewuste keuze had gemaakt om Jezus uit te nodigen in mijn hart. De eerste psalm die ik daarna las, was:  

Heer, U doorgrondt en kent mij. U kent mijn zitten en mijn opstaan. U begrijpt van verre mijn gedachten en onderzoekt mijn gaan en liggen, U bent met al mijn wegen vertrouwd.  
– Psalm 139: 1-3 (HSV)

Zoals iedere puber was ik op zoek naar mijn identiteit. Het idee dat God mij door en door kende, gaf rust. Maar laatst viel mij het volgende op: waarom zegt David ‘Doorgrond mij, O God?’ (vers 23), als hij zojuist had gezegd dat God ons al doorgrondt (vers 1)?  

Doorgrond mij, O God 

Doorgronden is alles kennen. Het is God vragen om je hart bloot te leggen. Het is eigenlijk God vragen om je binnenstebuiten te keren. Ons binnenstebuiten en van binnen naar buiten. Dat is meer dan ‘God kent mijn hart’ of ‘God, ken mijn hart’. Het is een gegrond verlangen naar Gods beeld van jouw hart. God doorgrondt ons, dit is een feit. Maar willen wij zien wat Hij ziet? Willen wij horen wat Hij te zeggen heeft over ons hart?  

Ik ken mijn eigen hart 

Het hart is het meest bedrieglijke ding dat bestaat. Het is door en door slecht. Niemand kan ooit precies weten hoe slecht het is. Behalve ik, de HERE! Ik doorgrond alle harten en toets de meest verborgen gedachten, om zo ieder mens het loon te geven dat hij verdient, afhankelijk van zijn daden en levenswijze.  
– Jeremia 17: 9 en 10 (HSV) 

Mocht je net gedacht hebben: Nou ik ken mijn eigen hart wel en ga heus wel naar God als er verkeerde dingen in mijn hart zitten, dan is dit bijbelgedeelte misschien even een ‘wake-up-call’. Welkom bij de club. Dat was het voor mij ook. 

Een zuiver hart 

Gelukkig zijn de mensen met een zuiver hart, want zij zullen God zien.  
– Mattheüs 5:8 (HTB) 

In de HSV staat: de reinen van hart. Hoe kan ons hart rein (schoon/smetteloos) zijn? Jeremia zei toch juist het tegenovergestelde over ons hart? De woorden zuiver en smetteloos brengen mij bij Jezus. Alleen Hij was het die zuiver en smetteloos was en het loon kreeg dat wij verdienden. Hij legt als het ware zijn zuivere hart uit genade op ons hart, zodat wij iedere dag weer een nieuwe kans hebben om ons hart te laten zuiveren door God. 

Niet alleen bekeren maar ook transformeren 

Our own ways are not God’s ways. That’s why we need Christ. Not just to forgive us, but to transform us. To redirect us. To make us new.
(Groeschel, 2020, pag. 33) 

Ik kan mij bekeren van mijn fouten, waardoor ik door Jezus’ offer genade ontvang en niet krijg wat ik verdien. Maar alleen God kan mijn hart transformeren. Dit gaat verder dan ‘God, wilt u mij vergeven voor…, ik wil mij bekeren van…’ en vervolgens doorgaan met mijn leven. Dit is alleen ‘Heer, u doorgrondt mij en kent mij’. Maar God verlangt naar jouw oprechte gevaarlijke gebed: ‘Doorgrond mij, o God en ken mijn hart!’ Dit is vragen naar actie, naar reactie van God. Dit is vragen naar Gods perspectief.  

Beproef mij en ken mij gedachten 
Zie of er bij mij een schadelijke weg is 

Wanneer we het gebed ‘Doorgrond mij en ken mijn hart’ hebben gebeden, zou het kunnen zijn dat je in de loop van de dag opeens met je neus op de feiten wordt gedrukt. God beproeft je om te laten zien waar het mis gaat. Dit is niet leuk, dit voelt als falen en het liefst loop je er met een grote boog om heen.  

Wat je niet doorhebt, is dat je rond dezelfde vuilniszak blijft struikelen. Vraag God je te beproeven, zodat je ogen geopend worden voor wat er in je hart plaats heeft ingenomen. Hier komen vaak ook jouw gedachten en motieven in naar voren. Je kunt door angstige gedachten worden weerhouden om de vuilniszakken aan te raken, te bekijken en er iets mee te doen. Angst staat tegenover liefde. Wanneer God met zijn liefde klopt op de deur van jouw hart en je doet open. Doe je dan alle deuren open, mag hij dan in alle hoekjes kijken? Geef je hem toestemming om alles aan te wijzen, aan te raken en luister je naar zijn aanwijzingen? Weet één ding: Hij doet dit uit liefde. Wanneer we Hem vragen om ons hart te doorgronden, kan Hij ons op Gods eeuwige weg leiden.  

Aan de slag! 

Instead of simply asking God to do something for you, ask God to reveal something in you. 
(Groeschel, 2020, pag. 38) 

Lees psalm 139 in je eigen Bijbel. Bid het gevaarlijke gebed uit vers 23-24. Wees je bewust de komende dagen dat je dit gebed hebt gebeden. Hou je ogen en oren open voor wat God wil laten zien en wil zeggen.  

Kijk naar dit filmpje. Jezus wil jouw huiseigenaar worden. 

Naar: Dangerous prayers – Craig Groeschel.  

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Dankjewel Yael! Een waardevolle ,blog!
    ‘ Jezus alles geef ik U, wat ik ben en heb en wat ik ooit zal zijn’ 💖

  2. Janine schreef:

    Een hele duidelijke boodschap, dankjewel! Yael, ik vind het zo prettig lezen en fijn dat je bijbelversen aanhaalt.
    Fijne dag allemaal!

    • Yael schreef:

      Dankjewel! Fijn, dat is bemoedigend om te horen! Dit ‘gevaarlijke’ gebed heeft al zo zijn uitwerking gehad afgelopen periode in mijn leven 😉 Ik bid dat het ook voor anderen tot zegen zal zijn!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap