Doe jij al iets met jouw bediening? – 5 bedieningen in praktijk

21

aug

Irene Poot

De tijd van het barbecueën is weer begonnen. Vaak betekent dit dat iedereen in de groep een bepaalde taak krijgt en verantwoordelijk wordt voor bijvoorbeeld het vlees, de salades of het stokbrood. Ik ga meestal voor de stokbrood-taak, aangezien die het minste moeite kost voor mij. Maar zodra ik deze taak niet zou uitvoeren, zou heel de barbecue in het water vallen. Stokbrood is immers broodnodig bij een barbecue. Stokbrood is onmisbaar! 

Zoals bij een barbecue iedereen een taak krijgt, zo heeft ook iedereen in de gemeente van God een taak gekregen.  

En hij is het die apostelen heeft aangesteld, en profeten, evangelieverkondigers, herders en leraar, om de heiligen toe te rusten voor het werk in zijn dienst. Zo wordt het lichaam van Christus opgebouwd, totdat wij allen samen door ons geloof en door onze kennis van de Zoon van God een eenheid vormen.
– Efeze 4: 11-13 (NBV).

Elke bediening is onmisbaar voor de gemeente en daarom zou het zonde zijn als jij niet tot je recht komt in jouw bediening of je talent niet inzet. Maar hoe kun jij iets doen met jouw bediening in het dagelijks leven? Ik noem hieronder vijf voorbeelden van bedieningen.

De Apostel 

De eerste bediening die Paulus in Efeze 4 noemt, is de apostel. Apostelen zijn echte pioniers, ondernemers en avonturiers met een duidelijke visie. Ze hebben innovatieve ideeën en ontwikkelen nieuwe initiatieven, zoals het oprichten van een kerk of stichting. Hun passie is om Gods mensen naar hun bestemming te leiden. 

Voorbeelden van een praktische invulling van de apostel: 

  • Barst van de innovatieve ideeën en ontwikkelt deze (bijv. nieuwe manier van gemeente zijn)
  • Bouwt eigen onderneming, stichting of gemeenschap op en krijgt energie van nieuwe werkgebieden  
  • Enthousiasmeert en coacht anderen om actief deel te nemen in het Koninkrijk 

De Profeet 

De profeet houdt ervan om veel tijd met God door te brengen, te wachten en te luisteren. De profeet is vaak in staat om een duidelijker beeld van een situatie te krijgen door zich ervan los te maken. Zij luistert naar Gods stem en spreekt anderen toe namens God. Haar doel is dat Gods mensen naar zijn stem luisteren en er gehoor aan geven.  

Voorbeelden van een praktische invulling van de profeet: 

  • Bidt voor woorden van God en spreekt deze uit naar anderen 
  • Biedt mensen een ander perspectief door naar God te luisteren, soms tegen de algemene verwachting in 
  • Laat zich leiden door wat God zegt 

De Evangelist 

Vrouwen met deze bediening hebben het talent en de passie om overal het evangelie te verkondigen. Ze brengen graag tijd door met niet-christenen en maken zich er hard voor dat andere christenen dit ook doen. Ze zijn gepassioneerd om het geloof relevant te maken en zijn in staat openlijk over hun geloof te praten. Evangelisten zijn bezig met de vraag of er nog wel nieuwe mensen bij komen in het Koninkrijk van God. 

Voorbeelden van een praktische invulling van de evangelist: 

  • (Veel/vooral) vriendschappen met ongelovigen en praten hier openlijk over het geloof 
  • De straat op gaan en mensen aanspreken 
  • Nodigen actief anderen uit voor zaken als de Alpha-cursus of kerkdiensten 

De Herder 

In tegenstelling tot de evangelisten, richten herders zich juist op andere chrístenen. Zij hebben hart om zorg te dragen voor Gods mensen en begeleiden en zorgen voor hen. Ze hebben vaak geduld met mensen, dragen hun lasten en luisteren goed. Zij hebben talent voor zorgdragen, troosten en bemoedigen en ze proberen andere christenen verder te helpen in hun zorgen en moeilijkheden.  

Voorbeelden van een praktische invulling van de herder: 

  • Zorgdragen voor christenen in nood door te luisteren en te bemoedigen 
  • Christenen bevragen en scherp houden op hun geloofsleven en hen stimuleren om stappen in geloof te zetten 
  • Andere christenen ondersteunen in hun bediening 

De Leraar 

De vijfde bediening is die van de leraar. Leraressen worden erg enthousiast van het uitleggen en onderwijzen van waarheid en zoeken manieren om dit te doen. Ze hebben passie voor de Bijbel en halen er vreugde uit om anderen ook te helpen het de begrijpen. Deze vrouwen willen graag dat Gods mensen zich onderdompelen in zijn Woord en dat het vorm krijgt in hun leven.  

Voorbeelden van een praktische invulling van de leraar: 

  • Bijbellezen met (minder ervaren) mensen 
  • Anderen onderwijzen over de Bijbel door middel van colleges, preken of praatjes 
  • Legt vaak Bijbelgedeeltes uit 

Jij bent onmisbaar! 

Iedereen heeft een basis-bediening, ook al zal je af en toe ook kennismaken met een andere bediening. Zoals stokbrood regelen voor mij het minst moeite kost, zal jouw bediening je ook het minst moeite kosten, omdat het gewoon in je is gelegd en het iets is waar je hart, passie en talent voor hebt. 

Al deze vijf bedieningen zijn nodig in Gods Koninkrijk; ze zijn allemaal even belangrijk en bijzonder. Daarom is het belangrijk dat ook jij iets doet met je bediening en het praktisch maakt in jouw leven. Naar mijn ervaring geeft dit verdieping in je relatie met God, voldoening in je activiteiten en vertrouwen in Gods bedoeling met jou.  

Doe jij nu iets met jouw bediening of heeft het nog geen praktische vorm gekregen in jouw leven? Paulus zegt niet voor niets dat we ‘allen samen (…) een eenheid vormen.’ Iedereen is nodig en samen vormen we een eenheid voor het Koninkrijk van God. Want zonder jou, stralend in jouw bediening, zou de barbecue niet hetzelfde zijn. Jij bent onmisbaar! 

Aan de slag! 

Als je nog niet zo goed weet wat jouw bediening is, maak dan eens een lijst met de volgende vragen: 

  • Waar krijg ik energie van?  
  • Waar heb ik hart voor? 
  • Wat zijn mijn talenten? 

Bij welke van deze vijf bedieningen ervaar je herkenning? 

Als je weet wat jouw bediening is: 

  • Wat doe jij momenteel in je leven met jouw bediening? 
  • Wat houdt jou eventueel tegen om jouw bediening praktisch vorm te geven? Hoe kun je dit oplossen? 
  • Wat zou jij graag nog meer willen doen in jouw bediening?

Schrijfster
Deze inspirerende overdenking is geschreven door Irene Poot. Zij is één van onze nieuwe schrijfsters!

Deel deze overdenking

  1. Martine schreef:

    Heel verhelderend! Als we toch meer zo zouden kunnen denken en doen binnen de kerk, dan is het minder consumeren en meer zoeken naar wat de gemeente samen bindt.

  2. petra kock-smit schreef:

    Super mooi en duidelijk uitgelegd wij zijn hier in onze gemeente nu mee bezig !
    Bedankt voor de uitleg

    Groetjes Petra

  3. Wong loi sing Stella schreef:

    Heel mooi en duidelijk uitgelegd.bedankt daarvoor
    .

  4. Angie schreef:

    Dot is ontzettend gaaf. Wij ( gemeente,connectgroepen/vrouwengroep) zijn zo bezig om de 5 voudige bedieningen ook bij vrouwen te laten openbaren. Zelf openbaart aantal bedieningen de ene meer dan de ander maar het leidt mij naar mijn passie en droombaan. Ik ervaar ook steeds innerlijke rust nu ik vanuit mijn bediening Jezus eer.
    Mijn wens is dat elk vrouw Jezus aanneemt en zo ook de 5 voudige bediening als cadeautje ontvangt.

  5. Marjolein schreef:

    Duidelijk stuk, dank hiervoor!

  6. Gerrit Beltman schreef:

    Woon al 30 jaar in Florida en hier Christen geworden 18 jaar geleden.Grappig want veel woorden ben ik niet bekend mee.
    Ja een mooi geloof en wil meer weten hoe dat in Nederland zit met gelovigen.Ben nu op zoek naar iets Christelijks in de Nedrlandse taal en kom dit tegenBedankt.’ GertJan

  7. Veri Tas schreef:

    Efeze spreekt over de dagelijks leiding van de kerk.

    De apostelen zijn de leiding van de kerk en geven leiding aan de 4 bedieningen. Dat ze vaak ook overeenkomen – grofweg – met vier menstypes is logisch, want God heeft ze gemaakt, maar om ze zoals in dit stuk los te schakelen van het daadwerkelijke ambt in de kerk is niet correct.

    Verder is een apostel niet hetzelfde als iemand die pioniert of iets dergelijks. De voorwaarden van APostel zijn onder andere letterlijk door Jezus geroepen worden om Zijn Kerk leiding te geven. Niet om enthousiast één of andere quinoa start-up te beginnen.

    En als kicker; de typen zijn leuk. maar zoals ik in de comments lees is het besef dat vrouwen geen ambt kunnen vervullen in de kerk – als ze tenminste dat willen doen wat de Heer voorschrijft – ver weg gezakt.

    Helaas.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap