‘Doe je wapenrusting aan!’ | Check jij vandaag ook je geestelijke wapenrusting?

04

apr

Christa Noteboom

In stilte echode de aanwijzing van de Heer door mijn gedachten. De avond ervoor had ik mijn pakketje voor Hem neergelegd. ‘Heer, zo gaat het niet langer.’ Het was weer eens zo’n periode waarin ik mij liet overspoelen door alles wat gedaan moest worden, waardoor ik mijn Heer vergat en zijn rust langzaamaan uit mijn hart wegsijpelde. Vrede maakte plaats voor gevoelens van angst en eenzaamheid. Wat nu, als de Heer mij aan de kant zet als het erop aan komt? Wat, als ik mijzelf voor de gek gehouden heb en niet écht bij Jezus hoor? Als Hij op De Grote Dag niet zegt ‘Goed gedaan, mijn dochter’, maar ‘Ga weg van mij, Ik heb je nooit gekend’? 

Toen ik ’s morgens wakker werd, stond de dagtekst van de avond ervoor op mijn mobiel: 

“Trek de wapenrusting van God aan om stand te kunnen houden tegen de listen van de duivel.”
(Efeze 6:11, NBV) 

Als vanzelf begon er een liedje van Elly en Rikkert door mijn hoofd te zingen: ‘Doedoediewap, doe doe je wapens aan. Dat doe je om de vijand te verslaan. Tot-ie ervandoor zal gaan – doe je wapens aan!’ Even later zag ik een verdwaalde verjaardagskaart liggen. Mijn oog viel op één van de teksten op de kaart. En jawel, weer Efeze 6 en opnieuw de zachte stem van mijn Heer, die mij zonder verwijt een duwtje gaf in de goede richting. ‘Chris, doe je wapenrusting aan.’ Het drong tot mij door dat ik de afgelopen periode stukje bij beetje mijn wapenrusting aan de kant had gelegd. Onopvallend, onbewust… maar ineens stond ik daar in mijn dagelijkse plunje. Netjes gekleed, dat wel, maar onbeschermd tegen de aanvallen van de tegenstander.  

Bij de pakken neerzitten 

Misschien herken je er iets van. In periodes dat we fysiek, emotioneel, psychisch of geestelijk kwetsbaar zijn, zijn we extra vatbaar voor aanvallen van onze tegenstander. Negatieve gedachten, angst en tegenslagen kunnen ons naar beneden halen. Maar ook als we genieten van het goede leven en druk zijn om onze planning rond te krijgen, zal satan proberen een wig tussen ons en onze Heer in te drijven, totdat we uiteindelijk bij de overblijfselen van onze geestelijke wapenrusting neerzakken. In het voorbeeld uit de inleiding besteedde God geen tijd aan verwijten, maar gaf Hij een liefdevol inzichtelijk duwtje om overeind te komen en de wapenrusting weer aan te trekken. 

Doe je wapenrusting aan!  

Maar hoe doe je zoiets? Waar begin je? Ik heb voor mijzelf (en voor jou) op een rijtje gezet wat Paulus in Efeze 6 zegt: 

  1. Zoek je kracht in de Heer, in de sterkte van zijn macht (niet de jouwe) 
  2. Erken dat het leven een geestelijke strijd is, waarin satan alles in het werk zal stellen om jou bij God vandaan te houden.  
  3. Doe de riem van de waarheid om: Jezus is de Weg, de Waarheid en het Leven. Gods Woord is de waarheid. Lees de waarheid van God en geloof dat die ook waarheid is voor jou. 
  4. Bescherm je hart met het borstharnas van de gerechtigheid. Niet jouw gerechtigheid, maar de gerechtigheid die God jou door Jezus’ gerechtigheid geeft.  
  5. Draag de schoenen van de inzet voor het Evangelie van de vrede. Onze inzet om Jezus’ goede boodschap door te geven is een onmisbaar onderdeel van onze uitrusting. 
  6. Hou het schild van het geloof stevig vast (Hebr.11:1). Je hebt het nodig om de brandende pijlen van satan uit te kunnen doven.  
  7. Bescherm je gedachten met de helm van de verlossing door Jezus. Je bént verlost als je je leven aan Jezus gegeven hebt. Daar hoef je niet aan te twijfelen. 
  8. Hou het zwaard van de Geest stevig vast. Lees Gods Woord, herlees het, leer het uit je hoofd en gebruik het om alle leugens, laster en negatieve gedachten te weerleggen.  
  9. Laat je bij je gebed leiden door de Heilige Geest; wees waakzaam en bid voortdurend voor alle gelovigen en in het bijzonder voor je voorganger.

Kijk eens in de spiegel 

Nadat ik de Heer mijn geestelijke nalatigheid beleden had, kon ik Hem danken voor zijn inzicht en samen met Hem op zoek gaan naar de uitrustingsstukken die ik her en der had laten liggen.   

Ik wil jou vandaag uitdagen om ook eens in de figuurlijke passpiegel te kijken voor een geestelijke uitrustingscheck. Misschien zie je dan een scheefgezakte helm, een bungelende waarheid of een brandplek ter hoogte van je hart. Pijnlijk om te zien, maar geweldig om te merken dat God graag helpt om de helm weer recht te zetten, de waarheid stevig te bevestigen en je hart te beschermen tegen alles wat erop af komt. Ik zou zeggen: give it a try… want God is goed! 

Aan de slag!

Lees Efeze 6: 10-20 nog eens door.  

Verdeel een A4 in twee kolommen.  

  • Schrijf in de linker kolom puntsgewijs de onderdelen van de wapenrusting op.
  • Schrijf in de rechter kolom het tegenovergestelde van wat er in de linker kolom staat (bijv.: riem van de waarheid  |  onwaarheid / leugen) 

Wat valt je op?  

  • Welke onderdelen zitten goed op zijn plek? 
  • Welk uitrustingsstuk kun je nog aantrekken of aanpassen, zodat hij beter past? 

Deel deze overdenking

  1. Joan schreef:

    Whoa! Fireeee! Preach girl! 😁🔥 Dankjewel! Precies wat ik nodig had.

  2. Kim schreef:

    Zoveel dank Christa! Dit had ik zo nodig :’) Gods rijke zegen and’ His shining armour’ gewenst!! <3

  3. Lea schreef:

    Ik lees het eerste stuk met een glimlach omdat ik het leuk vind te lezen hoe God werkt, tekst, liedje, kaart..en dan word ik met een serieus gevoel bepaald bij laat het nu even echt binnenkomen…en ooo die wapenuitrusting! Jep..ik moet ook weer even gaan opruimen en rechttrekken voor die spiegel😊 bedankt! En genieten he dat God zo liefdevol je duwt, bewust maakt en helpt..steeds weer.

  4. Christa Noteboom schreef:

    Lieve Joan, Kim en Lea,

    Wat een mooie reacties! Het is voor ons als schrijfsters (denk dat ik wel voor allemaal kan spreken) zo bemoedigend om terug te horen hoe jullie door de overdenkingen gezegend worden. Dank jullie wel daarvoor!

    Hartelijke groet en be blessed!
    Christa

  5. Jacky schreef:

    Dankjewel. Ik had dit zo nodig. Gods zegen

  6. Safanja schreef:

    Hartelijk bedankt dat u uw persoonlijke geestelijke ervaringen en de openbaringen dat God u gaf om wederom de Geestelijke wapenrusting aan te doen, met ons gedeeld hebt. Het is een bemoediging voor mij om niet bang te zijn voor de aanvallen van de vijand maar om doordrongen te zijn van Gods woord en mijn plaats in te nemen als een strijdster.
    Aan God alle eer en Glorie!
    Ik dank de Heer voor u Christa🙏.
    Moge de Here Jezus u rijkelijk zegenen in Jezus Naam.
    Amen

  7. Zo mooi stukje. Hadden we even erg nodig

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap