Wat is de hoeksteen van jouw geloof?

05

apr

Eline

Juiste antwoord: Jezus. Eerlijk antwoord: ehh…  Er gebeurt zoveel in deze wereld, zowel binnen als buiten de kerk, dat het soms echt niet zo makkelijk is om Jezus centraal te houden. Iedere dag wordt een beetje routine. Wakker worden, werken of naar school, thuis komen, naar bed, en de volgende dag opnieuw. Met de uitzondering van zondagochtend, wanneer je achteroverleunt terwijl de voorganger iets vertelt over God. Maar is de preek die je op zondag aanhoort genoeg om Jezus tot hoeksteen van jouw geloof te maken? Of is er iets anders dat de plek van hoeksteen inneemt in jouw leven?   

De gemeenschap van een kerk is ontzettend belangrijk, en de waarde van het wekelijks bezoeken van een kerk moet niet worden onderschat. Maar het is niet de bedoeling dat de kerk, of zelfs alleen de zondagse preek, de hoeksteen van jouw geloof wordt. De enige die die rol kan en moet vervullen is Jezus.  

“In de schrift staat immers: ‘In Sion leg ik een hoeksteen die ik heb uitgekozen om zijn kostbaarheid; wie daarop vertrouwt komt niet bedrogen uit’. Kostbaar is hij voor u, die erop vertrouwen. Voor wie er niet op vertrouwen, geldt echter: ‘De steen die de bouwers afkeurden is de hoeksteen geworden’. En: ‘Het is een steen waarover men struikelt, een rotsblok waaraan men zich stoot.’ Zij struikelen omdat ze Gods woord niet gehoorzamen, daartoe zijn ze bestemd.”
(1 Petrus 2: 6-8, NBV) 

Petrus zegt hier zelf dat we moeten vertrouwen op Jezus als hoeksteen en dat we dan niet bedrogen uitkomen. Maar hij zegt ook dat deze hoeksteen iets is waarover men struikelt. Hoewel hij hierna zegt dat wij als Gods volk anders zijn, maar ik weet dat niet zo zeker. Als ik voor mezelf spreek, gehoorzaam ik God echt niet 100% van de tijd, ook al weet ik beter. En ik struikel vaak genoeg over die hoeksteen die ons in al zijn kostbaarheid is gegeven.   

Het is helemaal niet gek dat we af en toe wat afhankelijk worden van de preek. In de huidige maatschappij ligt zo veel focus op presteren dat we nauwelijks tijd hebben om rust te nemen en focus op Jezus te leggen. Vaak lijkt het dat we gedwongen worden werk of school hoeksteen van ons leven te maken. Ook binnen mijn christelijke studentenvereniging zie ik genoeg mensen die zo veel druk voelen dat zij Jezus per ongeluk of soms zelfs expres naar de achtergrond duwen. Ikzelf ben daar zeker ook af en toe schuldig aan. Maar hoe meer ik iets anders hoeksteen maak, hoe meer ik merk dat mijn leven om me heen afbrokkelt. School, werk, prestaties – het zijn geen sterke hoekstenen. Op prestaties kan je geen huis bouwen, laat staan een leven.  

“Zo bent u dus geen vreemdelingen of gasten meer, maar burgers, net als de heiligen, en huisgenoten van God, gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, met Christus Jezus zelf als de hoeksteen. Vanuit hem groeit het hele gebouw, steen voor steen, uit tot een tempel die gewijd is aan hem, de Heer, in wie ook u samen opgebouwd wordt tot een plaats waar God woont door zijn Geest.”
(Efeze 2: 19-22, NBV) 

Verwacht niet van jezelf dat je meteen elke dag Jezus als hoeksteen ziet in je leven. Het is een groeiproces. Uiteraard is het doel om Jezus elke dag, de hele dag, als hoeksteen te zien. Maar wordt niet boos op jezelf als dit niet direct lukt. Doe in plaats daarvan je best door hulp te vragen van je huisgenoot, van God. En dank hem voor iedere keer dat het lukt je focus op Jezus te houden! Hoe vaker je je best doet om je focus op Jezus te houden, hoe vaker het lukt.  

Hoe dan?  

De preek en de kerk moeten niet de hoeksteen van je geloof zijn, het moeten middelen zijn om Jezus de hoeksteen van jouw geloof te maken. Om iedere dag je focus op Jezus te houden is moeilijk. Preken, muziek en je omgeving kunnen daarbij helpen. Maar als het erop aan komt, wat is dan datgene wat jou overeind houdt? Wie zorgt er voor je? Wie is er altijd bij je? De preek is er alleen op zondag, maar Jezus is er elke dag! Stel je vertrouwen op Hem. Bid ’s ochtends om Gods hulp. Vraag Hem of Hij je focus vast wil houden. Bid het nog eens tijdens de lunch, en nog eens bij het avondeten. Denk aan het welbekende: WWJD? What would Jesus do? Bij alle keuzes die je moet maken. Luister naar tips in de preek over hoe je Jezus in je dagelijks leven goed vast kan houden.  

Aan de slag! 

Is er iets in jouw leven dat vaak de plek van hoeksteen in lijkt te nemen? Luister eens naar het lied Cornerstone van Hillsong. Herinner jezelf aan het feit dat Jezus jouw hoeksteen is, en dat Hij de enige is waarmee je een stevig huis kan bouwen.
Als je het nummer hebt geluisterd, schrijf dan in het kort op waarom Jezus jouw hoeksteen is op een papiertje dat je in je agenda plakt, of in een notitie op je telefoon. Zorg dat het makkelijk te vinden is, zodra je voelt dat iets anders dan Jezus probeert jouw hoeksteen te worden.   

Deel deze overdenking

  1. Kim schreef:

    Amen! Dankjewel!! :’)

  2. Henriëtte schreef:

    Mooi geschreven, zo herkenbaar, we duwen Jezus vaak naar de achtergrond, en zoeken iets anders als hoeksteen zoals sociaal media of i ets dergelijks. Maar als we juist meer ons focussen op Jezus en Hem volgen in alles dan konen we nooit bedrogen uit. Dat gaat heus niet 123 maar daar mogen we om bidden of Hij ons daarbij wilt helpen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap