Dochter, je geloof heeft je behouden

10

sep

Marije Brandwijk

In het midden van grote pijn, moeilijkheden of ziekte je oog op God blijven houden – dat kan moeilijk zijn. Haast onmogelijk zelfs! In het gedeelte dat we vandaag lezen, zien we twee mensen voor wie het eigenlijk niet zo gebruikelijk is dat ze naar Jezus gaan. Toch laten ze zich daar niet door tegenhouden. Het geloof is groter dan de eventuele angst.  

Het gedeelte van vandaag, Markus 5:21-43, heeft eigenlijk twee bijzondere verhalen. Ze worden afgewisseld door elkaar, waardoor we meer begrijpen van het grotere verhaal.

Geloof dat Jezus kan genezen

Allereerst zien we een hoofdman van de synagoge, Jaïrus. In die tijd was hij één van de belangrijkste Joden. Hij had namelijk een belangrijke rol in de synagoge. De mannen die daarbij hoorden, maakten het leven van Jezus niet gemakkelijk. Ze trokken veel wat Hij deed in twijfel en stelden ingewikkelde vragen. Daar stonden de mannen van de synagoge ook om bekend in de samenleving. Toch laat Jaïrus zich niet tegenhouden door hoe er naar hem gekeken wordt. Zijn geloof in Jezus is té groot hij gaat naar Jezus toe.

En zie, er kwam een van de hoofden van de synagoge, wiens naam Jaïrus was; en toen hij Hem zag, wierp hij zich neer aan Zijn voeten en smeekte Hem dringend: Mijn dochtertje ligt op sterven; ik smeek U dat U komt en de handen op haar legt, zodat zij behouden wordt en zal leven.
– Markus 5:22 (HSV)

We zien hier een man, wiens dochter op sterven ligt. Hij gelooft dat Jezus haar kan genezen of zoals er staat: kan behouden. Het woord dat hier in het Grieks staat is soizō. Dit betekent: redden, verlossen, behouden. Niet alleen in het lichamelijke, maar ook in het geestelijke.

Jezus kan het leven van mensen helemaal doen omkeren, op manieren die wij niet voor mogelijk stelden. Het smeken van Jaïrus heeft gewerkt, Jezus gaat met hem mee. Maar ze moeten door een grote menigte, want het is druk. Iedereen wil Jezus zien.

Geloof, ondanks de dingen die je tegen kunnen houden

Onderweg naar het huis van Jaïrus komen we de hoofdpersoon uit het tweede verhaal tegen. Er is een vrouw die al twaalf jaar ziek is en daardoor er niet bij hoort. Volgens de wetten is ze onrein, omdat ze al al die tijd bloed vloeit. Ze mocht niet aangeraakt worden en geen andere mensen aanraken. Ook was het zo, dat ze niet in de tempel mocht komen. Ze is dus, zowel geestelijk als sociaal gezien, helemaal van de samenleving verwijderd. Ze heeft al van alles geprobeerd om beter te worden, maar niets heeft geholpen.

We lezen over haar het volgende in Markus 5:27 (HSV): ‘Deze had van Jezus gehoord en kwam van achteren de menigte in en raakte Zijn bovenkleed aan, want zij zei: Als ik maar Zijn kleren kan aanraken, zal ik gezond worden.’

Wat een radicale vrouw hè? Ondanks alle regels, waar ze bekend mee is, gaat ze naar Jezus toe. Want ze weet dat Hij haar wel kan genezen. Ze loopt dwars door de drukke menigte heen op weg naar haar doel: Jezus. De aanraking van Zijn kleed is genoeg, ze is meteen genezen! Jezus merkt dat er iets gebeurd is en kijkt om Zich heen wie Hem aangeraakt heeft. Daar, waar ze geprobeerd heeft om zo onzichtbaar mogelijk tussen de menigte te zijn, staat ze een paar momenten later volledig in de spotlight. Ze móét wel bekennen dat zij het was, die het kleed aanraakte.

Je geloof zal je behouden

Net als Jaïrus, valt ook deze vrouw aan de voeten van Jezus. Er geen boze woorden van Jezus, maar liefdevolle.

Toen zei Hij tegen haar: Dochter, uw geloof heeft u behouden; ga heen in vrede en wees genezen van uw aandoening.
– Markus 5:34 (HSV)

Waar deze vrouw te horen krijgt: ‘Dochter, uw geloof heeft u behouden’, krijgt Jaïrus meteen daarna in vers 35 te horen: ‘Uw dochter is gestorven.’ Wat een contrast! Maar het verhaal is nog niet afgelopen. Jezus is nog niet klaar. ‘Wees niet bevreesd, geloof alleen’, zegt Jezus in vers 36 tegen de hoofdman. Ze gaan naar het huis, waar vervolgens een groot wonder gebeurd. Jezus wekt het meisje op uit de dood!

We zien hier twee mensen, die ondanks alles wat hen beperkte, naar Jezus toe zijn gegaan. Ze geloofden dat Hij álles kon doen. Ik denk niet dat deze geschiedenis ons wil laten zien dat jouw situatie wel goedkomt en God doet wat wij van Hem vragen – zolang je geloof maar groot genoeg is. Maar ik denk wel dat God soms zoveel meer kan doen dan wij verwachten en dat Hij alles in Zijn handen heeft.

Deze opwekking van het dode meisje laat al íéts zien, van wat God kan doen wanneer Jezus terugkomt. Als alle doden opgewekt zullen worden, om te leven op de nieuwe aarde en in de nieuwe hemel. Want niets is onmogelijk voor God. Hij heeft alles in Zijn handen. 

Aan de slag!

Lees vandaag eens het hele bijbelgedeelte van deze geschiedenis, te vinden in Markus 5:21-43. Wat zijn dingen die jou kunnen tegenhouden om naar Jezus te gaan? Vertel het Hem!

Bronnen: HSV Studiebijbel en Online Studiebijbel

Deze maand lezen we samen het Evangelie van Markus. Heb je een overdenking gemist? Je leest hem terug in het overzicht van de Themamaand: Markus.

Deel deze overdenking

  1. Pieternella schreef:

    Dank Marije voor je bemoedigende overdenking
    Wat kan het ongeloof mij vaak in de greep hebben en blijf ik hangen in mijn pijn en verdriet. Totdat Hij tot me komt van uit Zijn Woord
    Ik ben met u al de dagen tot de voleinding van de wereld.
    Dan werkt de Heere soms op een verrassende uitkomst.
    Dan kan er gezongen worden: Hoop op Heer gij vromen is Israél in nood , Er zal verlossing komen Zijn goedheid is ZEER groot.
    Een fijne zondag

  2. sanne schreef:

    Jezus leeft NU, IN ons en heeft ons diezelfde autoriteit gegeven! We mogen weten dat, ‘wij dezelfde werken als Hem mogen doen en zelfs nog grotere want Jezus ging terug naar de Vader’ wat betekend dat “Deze opwekking van het dode meisje laat al íéts zien, van wat God kan doen wanneer Jezus terugkomt” niet iets is voor in de toekomst, maar voor NU! Halleluja

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap