De wereld veranderen

01

feb

Alies

Paulus, moeder Theresa, Max Lucado, C.S. Lewis, paus Franciscus… Mensen die de wereld hebben veranderd door hun schrijfsels, of door de dingen die ze deden. Ze hebben veel betekend voor het Christelijke wereldje. Soms slaat bij mij de twijfel toe: wie ben ik nu eigenlijk? Ik ben maar zo’n klein schepseltje van God. Ik doe zo vaak verkeerde dingen, ik spreek niet altijd de juiste woorden en ik stel anderen vaak teleur. Hoe past dat in Gods plan met mijn leven?

In Spreuken 3:3-6 staat het volgende:

3 Wees altijd trouw en liefdevol. Zorg dat je dat nooit loslaat, maar bewaar het in je hart. 4 Zorg ervoor dat God en mensen blij met je zijn. 5 Vertrouw met je hele hart op de Heer, en vertrouw niet op je eigen wijsheid. 6 Overleg al je plannen met Hem. Dan zal Hij je leven leiden.

Ik vind het een enorm mooie tekst, maar het is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ben lang niet altijd trouw en liefdevol. Ik vertrouw niet altijd op God. Ik ben veel te vaak op mezelf gericht en ik overleg niet altijd al mijn plannen met God, zoals in vers 6 staat. Ik streef er naar, maar ik faal zo vaak. Hoe past dat nou in Gods plaatje? En toch mogen we weten dat God, ondanks dat we falen, van ons houdt. Onvoorwaardelijk, onbegrijpelijk, onvoorstelbaar.

Laatst luisterde ik een liedje van Sidewalk Prophets. Het refrein gaat zo:

Be strong in the Lord and
never give up hope.
You’re gonna do great things,
I already know.
God’s got his hand on you so
don’t live life in fear.
Forgive and forget,
but don’t forget why you’re here.
Take your time and pray,
these are the words I would say

Het liedje kwam voor mij echt op het juiste moment, zo bemoedigend vind ik dat. In Christus mogen we kracht vinden. Wij hoeven geen grote dingen te doen: dat doet Hij. Wij mogen grote dingen doen, maar wel dóór Hem en vóór Hem. We moeten niet vergeten waarom we hier op deze wereld zijn.

In Romeinen 12 staat daar een hele mooie tekst over:

1 God is liefdevol en goed. Daarom moedig ik jullie aan, broeders en zusters, om jezelf aan God te geven. Geef jezelf als een levend en heilig offer waar God blij mee is. Het is goed om God op die manier te dienen. 2 Jullie moeten niet meer op dezelfde manier leven als de ongelovige mensen. Maar leef als nieuwe mensen, doordat jullie op een nieuwe manier gaan denken, namelijk op Gods manier. Dan zullen jullie ook anders gaan leven. Dan zullen jullie weten wat Gods wil is. En alles wat Hij wil is goed, mooi en volmaakt.

De tekst spreekt voor zich, denk ik. Ik daag je uit om hem uit je hoofd te leren (ja, hij is een beetje lang en nee, ik ken hem ook nog niet uit mijn hoofd). Maar in deze tekst staat een mooi doel, iets om naar te streven. God dienen en leven voor Hem, is dat niet uiteindelijk ons allerbelangrijkste doel? En of we dat nu doen zoals moeder Theresa of helemaal op onze eigen manier, of we het nu groots aanpakken of klein: God houdt van jou! (Dat zongen we vroeger toch altijd? Ben je groot, of ben je klein, of ergens tussenin, God houdt van jou!)

Jij hebt jouw eigen gaven en talenten gekregen. Je bent een prachtige vrouw die veel kan. Ik geef de tekst van het lied van Sidewalk Prophets aan je door: jij gaat grote dingen doen, dat weet ik zeker! Voel je nooit te klein, God wil iedereen gebruiken in Zijn Koninkrijk. Jij doet er toe! Verlies de moed niet, want God is erbij en Hij zal je helpen. Elke dag mogen we meer groeien in vertrouwen, elke dag mogen we weer proberen om meer op Jezus te gaan lijken en elke dag mogen we weer proberen om te leven zoals God het wil. We hoeven de wereld niet te veranderen; dat heeft Jezus al gedaan. Wat wij moeten doen, is proberen om te leven zoals God dat graag wil. Leef dicht bij Hem, dan zal Hij je leiden!

Aan de slag!
Probeer Romeinen 12 vers 1 en 2 uit je hoofd te leren. Schrijf de tekst op een memoblaadje en hang hem op een plek waar je vaak langs loopt of waar je vaak bent.

Deel deze overdenking

  1. Truus schreef:

    Dag Alies,
    Wat heb je mooi geschreven!
    Weet je ik ben heeel veel jaartjes ouder dan jij en daarom kijk ik vaak terug en wat zie je dan……….?
    Ondanks twijfels,ongeloof,hoogten en diepten was God er ALTIJD,als een schaduw(ps.121)
    Dat wens ik iedereen toe!

  2. Alie schreef:

    Sinds kort heb ik geen werk meer, dat was best moeilijk te accepteren. Het geeft me nu ook een stukje rust.
    Op dit moment ben ik op zoek naar wat ik wil met mijn toekomst, ik probeer me daarbij te laten lijden door te ontdekken wat God wil wat ik ga doen en ik heb er alle vertrouwen in dat hij me dat duidelijk gaat maken. Ik mag nu eerst tot rust komen, afgelopen jaar was nl. een erg hectisch jaar; ondanks alles voel ik me een bevoorrecht mens.

  3. Truus schreef:

    Dag Alies,
    Ik wens je heel veel sterkte toe en bid ook voor jou.Mijn opa schreef héél lang geleden in mijn poezie album:
    “Neem Heer haar handen beide en leidt Uw kind”.
    En dat doet Hij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap