De weg van bitterheid naar vrede – Mara wordt Shalom

08

dec

Alina van Rijn

Waarom heeft het leven soms zo’n bittere bijsmaak? Waarom moet ik door dit diepe dal? En waarom lijken sommige situaties soms zo uitzichtloos? Wat is het doel hiervan? Ik wil je vandaag aan iemand voorstellen die ook met deze vragen liep. Iemand die ook bitterheid kende. Maar ook iemand die de bitterheid van zijn ziel te boven kwam. Iemand die kon terugkijken op zijn lijden en kon concluderen dat dit alles tot vrede was. Lees je mee?

Zie, tot vrede is de bitterheid voor mij bitter geweest, want Ú hebt mijn ziel lieflijk omhelsd, van het graf van de ontbinding vandaan gehaald. Want U hebt al mijn zonden achter Uw rug geworpen.

– Jesaja 38:17 (HSV)

Slecht nieuws voor Hizkia

Koning Hizkia wordt ziek. En niet zomaar ziek: doodziek. De profeet Jesaja moet hem namens God zeggen dat hij afscheid moet gaan nemen van het leven, omdat hij gaat sterven. Direct gaat Hizkia in gebed en smeekt God of het niet anders kan. Een intens gebed waar Hizkia’s tranen rijkelijk vloeiden (Jesaja 38:3). Hizkia weet dat alleen God het tij voor hem kan keren. 2 verzen later lezen we dat God zijn tranen zag en zijn woorden heeft gehoord. Jesaja mag tegen Hizkia vertellen dat hij nog 15 jaar zal leven. En nadat hij genezen wordt van zijn ziekte klinkt er een lied uit de mond van Hizkia.

Bitterheid

Zie, tot vrede is de bitterheid voor mij bitter geweest.
– Jesaja 38:17a (HSV)

Hizkia spreekt hier over bitterheid. Zelfs over een dubbele bitterheid. ‘De bitterheid die mij zeer bitter is.‘ Dit geeft de ernst van zijn toestand weer. Voor het woord ‘bitterheid’ staat in de grondtekst het woordje mâr. Oftewel: Mara. De naam die Naomi zichzelf gaf toen zij terugkwam uit Moab. Bitterheid. Alles was ze kwijt. Haar man en haar kinderen. Haar leven werd één grote teleurstelling. En ook als Hizkia terugkijkt ziet hij ‘Mara’, ‘bitterheid’.

Vrede

Waarom moest deze bitterheid hem overkomen? Wat was hier het doel van?

Tot vrede? Ja, tot vrede! Zijn lijden heeft hem iets opgeleverd. Namelijk vrede. Vrede – shalom – was het doel. Vanaf het allereerste begin. Kun jij dat ook geloven? Wil jij dat geloven? Dat alle Mara’s in je leven tot shalom zijn? Wil je die weg gaan? De weg tot vrede?
God kan de bitterheid in je leven gebruiken om je beter te maken. Om je weer heel te maken. Het lijden bracht Hizkia heelheid omdat het hem bracht tot inkeer en gebed. Het lijden zorgde ervoor dat Hizkia terugging naar zijn God. Dat was eigenlijk al de eerste stap die hem heling bracht. Ook al was zijn situatie nog niet veranderd.

Vrede was het doel, vanaf het allereerste begin.

Genezing van ziekten en zonden

Hizkia werd genezen van zijn ziekte. Hizkia ontving leven. Maar niet alleen leven in de zin van ‘genezing van zijn ziekte en verlenging van zijn leven’. Nee, het gaat zelfs nog dieper. Hizkia ontving eeuwig leven. Namelijk: vergeving van zijn zonden. Geen dubbele bitterheid meer, maar dubbele verlossing wanneer Hizkia beseft dat hij blijft leven én gered is van zijn zonden. Zijn zonden zijn vergeven en daardoor kán hij leven en loven. En uiteindelijk is het de vergeving van zonden die boven alle bitterheid in je leven uitstijgt en je reden geeft om te leven en te loven.

Lieflijke omhelzing

‘Want Ú hebt mijn ziel lieflijk omhelsd, van het graf van de ontbinding vandaan gehaald. Want U hebt al mijn zonden achter Uw rug geworpen.’ (Jesaja38:17b, HSV)
Is er soms geen bitterheid nodig om die lieflijke omhelzing te ervaren? God pakt de oorzaak van onze van onze Mara’s aan. Hij pakt onze berg aan zonden op en werpt die achter zijn rug om er daarna nooit meer naar om te kijken. Hoe kan dit? Hoe is dat mogelijk? Omdat een ander die berg aan schuld op zich wilde nemen. Jezus Christus. Hij die onze Mara’s als geen ander kent. Hij die voor onze bitterheid wilde sterven. Je kunt de Mara’s in je leven niet los zien van het kruis.

De levende zal U loven

Wat kan Hizkia nu nog zeggen? Hij heeft het gedaan! Dankzij God is hij zijn bitterheid, zijn Mara, te boven gekomen. En nu mag hij zijn verdere jaren gerust verdergaan (Jesaja 38: 15).

De levende, de levende, die zal U loven, zoals ik vandaag.
– Jesaja 38:19a (HSV)

Hizkia looft God omdat Hij hem verloste van zijn ziekte en zonden. Wat een prachtig getuigenis!

Misschien zit jij wel middenin die bitterheid of ken je iemand wiens leven getekend wordt door Mara’s en is vrede iets wat je totaal nog niet kunt zien. Dan mag je vandaag troost vinden in de woorden van Hizkia. Jouw lijden, jouw bitterheid is niets voor niets en zal uiteindelijk tot vrede, tot shalom, zijn. Laat je maar troosten door de wetenschap dat God jouw ziel lieflijk wil omhelzen en al jouw zonden achter zich wil werpen. En dan kun je niet anders dan zijn naam loven. Vandaag en al de dagen daarna.

Aan de slag!

In Jesaja 38:19 staat: ‘De levende, de levende, die zal U loven.’
Vul hier eens je eigen naam in op de plek van: ‘de levende.’ Zeg het eens hardop.

Deel deze overdenking

  1. Carola schreef:

    Wat een prachtige overdenking!
    Dank je wel🥰
    Shalom shalom, lieve groet Carola

  2. anoniem schreef:

    Absoluut zo waar! Alle tegenslagen zal God gebruiken ten goede. Ik heb ook iemand kunnen bemoedigen met juist een periode uit mijn leven waar ik het heel zwaar heb gehad! En dan kan ik ook dankbaar zijn voor die enorm zware tijd, ook al zou ik dat niet nog eens willen mee maken.

  3. Truus schreef:

    Wat mooi geschreven , tranen rollen er van over me wangen is zo waar .
    Liefs Truus

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap