De omgekeerde wereld van Jezus

01

dec

Gastblogger

Toen ik, net voor de herfst begon, bij de kapper zat om mijn lok (waar ik de gehele zomer al voor aan het sparen was) af te knippen en koos voor een korte coupe zei mijn kapster: ”Bij jou is het altijd een omgekeerde wereld, in de zomer je lok proberen lang te laten groeien en nu het kouder wordt ineens een korte coupe.” Ik moest grinniken, hoe vaak zou Jezus dat wel niet gehoord kunnen hebben: “Rabbi, bij U is het altijd de omgekeerde wereld.” Wat zou Jezus geantwoord hebben als ze dat zo tegen Hem gezegd zouden hebben? Wellicht: ”Ja, zo was het al bij mijn geboorte en zo zal het zijn tot na mijn dood.”

// Leestip: Mattheüs 27: 57-59, Marcus 15: 46, Jesaja 53: 9 //

Het leven van Jezus was vanaf zijn geboorte tot zelfs na zijn dood een aaneenschakeling van een wereld die totaal omgekeerd was. Hij, die aangekondigd werd om als Koning te heersen, werd geboren in een stal. Jezus legde zijn heerlijkheid af en daalde neer vanuit de hemel om te wonen te midden van de gewone mens. Wat een omgekeerde wereld is dat!

Jezus, die net als wij in deze wereld bloot stond aan tal van verleidingen en verzoekingen, maar elke verleiding kon weerstaan en geen enkele misstap maakte, werd veroordeeld en te midden van twee misdadigers gekruisigd. Jezus was onschuldig. Hij is nooit ongehoorzaam geweest aan God (2 Korinthe 5:21), maar werd toch veroordeeld. Dat is oprecht een omgekeerde wereld!

God keert in het leven van Jezus alles om, hierdoor was de begrafenis van Jezus ook anders dan wat de mensen zouden verwachten.

De mensen dachten dat Hij bij de misdadigers begraven zou worden. [Maar] Hij kreeg een graf bij de rijken.
– Jesaja 53: 9 (BasisBijbel)

In die tijd werden de gekruisigde misdadigers ‘begraven’ in het dal van Hinnom. Nou ja, eigenlijk werden ze in het dal geworpen en waren hun dode lichamen als prooi voor gieren en andere wilde beesten. Er was weinig respect voor de dode lichamen van misdadigers, de lichamen werden als het ware als afval weggegooid. Dit stond Jezus als terdoodveroordeelde aan het kruis ook te wachten.

Maar dan is daar Jozef van Arimathea. Jozef was een rijk man en lid van het Sanhedrin. Hij was een goed mens, die leefde zoals God het wilde. Hij was in het geheim discipel van Jezus, omdat hij bang was voor de Joden. Jozef ging naar Pilatus om te vragen of hij het dode lichaam van Jezus van het kruis mocht nemen om te begraven. Pilatus stond dit toe en zo werd het lichaam van Jezus in het graf gelegd van de rijke Jozef van Arimathea. Nicodémus, ook een discipel in het geheim, kwam met een mengsel van mirre en aloë, ongeveer honderd pond. Samen namen zij het lichaam van Jezus en bonden het in linnen doeken met de specerijen, zoals de Joden gewend waren om de doden te begraven.

Jozef en Nicodemus, die in eerste instantie bang waren om er openlijk voor uit te komen dat zij discipelen van Jezus waren, stonden nu moedig op en lieten zo de profetie van Jesaja in vervulling gaan. Dat is ook de kracht van het kruis. Het kruis zorgt voor een omkeer in het leven van mensen, in het leven van jou en mij! Zo werden Jozef en Nicodemus, die eerst bang waren om voor Jezus uit te komen, moedig en stonden ze op om hun Meester eer te brengen. En zo kreeg Jezus, die onschuldig als een misdadiger gekruisigd werd, waardoor de mensen dachten dat zijn lichaam bij de misdadigers begraven zou worden, een graf bij de rijken.

Aan de slag!

Wij mogen laten zien aan de mensen om ons heen dat Gods Koninkrijk een omgekeerde wereld is. Bid er eens voor of jij licht mag brengen waar het duister is, rust waar er onrust is, warmte waar het koud en kil is. Waar mag jij Gods liefde brengen waar haat lijkt te heersen? Laat zien dat je een discipel van Jezus bent. Sta op, wees moedig (net als Jozef en Nicodemus) en schitter!

Misschien zit je zelf wel in een situatie die een ommekeer kan gebruiken? Het volbrachte werk van Jezus aan het kruis kan daar voor zorgen. Kniel neer bij het kruis, leg je last en je zorgen daar neer. Dan zal de vrede van God, die wij met geen mogelijkheid kunnen begrijpen, je hart en je gedachten beschermen in Jezus Christus. (Filemon4:7, BasisBijbel)

Luister ook nog dit prachtige lied!

Deel deze overdenking

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap