De kracht van omdenken

12

sep

Sanne van Heukelum

Ik ben niet iemand die alle antwoorden heeft. Ik heb geen theologie gestudeerd en ik ben nog steeds bezig met het lezen van de volledige Bijbel, laat staan dat ik alles begrijp. Toch wil ik vandaag met je omdenken. Soms lijkt het alsof de wereld steeds meer vergaat, een slechtere plek wordt. We bidden tot God om in te grijpen, maar we blijven ons afvragen waar Hij blijft. Is Hij er niet, of moeten we misschien omdenken?

Klimaatverandering is ondertussen niet meer te ontkennen. Het is een groot, wereldwijd probleem, maar ons kortetermijndenken en onze wil om ons ‘luxe’ leven te behouden, houdt de oplossingen soms tegen.

Gedurende de coronaperiode kwam alles stil te liggen: het verkeer, vliegtuigen, etc. De lucht was al tijden niet meer zo schoon geweest. Hoewel de aanleiding zeer vervelend was, had het een positief effect op het klimaat.

Door het conflict met Rusland stegen de benzineprijzen en werd alles duurder. Hoewel het begrijpelijk tot kopzorgen leidde bij veel mensen, had dit een automatisch effect op de keuzes die wij maakten. We lieten wat vaker de auto staan. Soms moeten we de gevolgen letterlijk voelen, voordat we ons gedrag gaan veranderen. 

Twee voorbeelden van ongelukkige situaties, die wel voor een positief effect zorgen op een andere ongelukkige situatie. Je hoort mij niet zeggen dat God corona heeft gegeven om het klimaat te verbeteren. God spaarde de stad Sodom omdat daar tien rechtvaardigen woonde (Genesis 18). Zou God een ernstige ziekte geven, waar vele rechtvaardigen aan overleden zijn? Ik betwijfel het. Maar ik geloof wel dat God alles ten goede keert.

Wij weten nu, dat (God) alle dingen doet medewerken ten goede voor hen, die God liefhebben, die volgens zijn voornemen geroepen zijn.
– Romeinen 8:28 (NBG51)

God laat álles meewerken ten goede. Niet alleen de positieve dingen, maar ook de negatieve dingen. Hij keert de negatieve gevolgen om en maakt er iets positiefs van. Volgens de Studiebijbel verwijst ‘goede’ naar (a) de gelijkvormigheid aan Christus (vers 29), (b) het krijgen van een hechtere band met God, en (c) het dragen van goede vruchten aan het Koninkrijk en de uiteindelijke verheerlijking (vers 30). Wauw! God heeft altijd al het goede voor ons gedaan, vanaf de schepping, tot het zenden van Jezus, tot aan vandaag, tot aan de wederkomst van God.

Dit mogen we ook in onze eigen levens gaan zien. Het overlijden van mijn overgrootoma bracht mijn tante weer in contact met mijn opa & oma, bijvoorbeeld. Een vervelende situatie die tot iets moois leidde. Kan jij zo ook naar je eigen leven kijken? Zijn er negatieve situaties gebeurd, die op een andere manier iets positiefs brachten? Omdenken. Letterlijk?

Hopelijk geeft dit je rust: God heeft alles in zijn hand. Draag je steentje bij aan het klimaat, doe wat je kan, maar wees niet bang voor wat er gaat gebeuren. God zorgt voor jou, voor mij en voor de aarde.

Aan de slag!

Bedenk één concrete, negatieve situatie die tot een positief effect heeft geleid. Dank God voor het positieve effect.

Deel deze overdenking

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap