Wijsheden uit Spreuken 3

13

sep

Suzanne Verschoor

“Mogen liefde en trouw je nooit verlaten, wind ze om je hals, schrijf ze in je hart.” Dit is voor veel mensen een bekende zin uit de Bijbel. Deze tekst uit Spreuken 3:4 is prachtig als trouwtekst en wordt dan ook regelmatig daarvoor gebruikt. Het klinkt ook heel poëtisch.

Nog meer wijsheden

Liefde en trouw om je hals winden en in je hart schrijven is een manier om te zorgen dat je ze altijd bij je draagt. Daardoor kunnen ze je nooit verlaten. Maar Spreuken 3 heeft nog meer mooie opdrachten en beloften in petto. Spreuken 3 omschrijft wijsheden, adviezen en beloften van een vader naar zijn zoon. In onderstaand gedeelte heb ik het woord ‘zoon’ veranderd in ‘dochter’. Want deze woorden zijn ook voor jou!

Mijn dochter, vergeet mijn lessen niet, houd in je hart mijn richtlijnen vast. Ze vermeerderen de dagen van je leven, geven je vele jaren van geluk. Mogen liefde en trouw je nooit verlaten, wind ze om je hals, schrijf ze in je hart. God en de mensen zullen je genegen zijn en je zult waardering ondervinden. Vertrouw op de Heer met heel je hart, steun niet op eigen inzicht. Denk aan Hem bij alles wat je doet, dan baant Hij voor jou de weg. Wees niet eigenzinnig, maar heb ontzag voor de Heer en ga het kwaad uit de weg. Het zal je sterken als een medicijn, het verkwikt je lichaam. Eer de Heer met al je rijkdom, met het beste van de oogst. Graan zal je voorraadschuren vullen, je kuipen lopen over van wijn.

Mijn dochter, een berisping van de Heer mag je nooit terzijde schuiven, zijn bestraffing moet je zonder afschuw ondergaan, want de Heer straft wie Hij liefheeft, zoals een vader die houdt van zijn dochter.
– Spreuken 3:1-12 (HSV)

Vroom leven

Het eerste stukje gaat over het leven van een vroom leven. Leef zoals God het wil, en het zal je geluk brengen. In dit vrome leven met God zul je waardering krijgen hiervoor. Het is belangrijk om op God te vertrouwen. Soms is het verleidelijk om te leven zoals je dat zelf wilt, om op eigen inzichten te steunen. Maar het is beter om te vertrouwen op God, en dus soms keuzes te maken die we zelf misschien minder leuk vinden. Wanneer we Gods wil doen, zal Hij de weg banen. Oftewel, Hij zal je helpen, ook in moeilijkere tijden.

Je zult beloond worden

De keuze voor een vroom leven, dus een leven met God, gaat je veel brengen. Zo lezen we dat het je lichaam doet opleven (verkwikken), je waardering zult ondervinden en geluk zult kennen. Maar ook dat, wanneer je Hem eert met al je rijkdom, Hij je zal voorzien in alles (je voorraadschuren zijn gevuld en je hebt meer dan genoeg wijn).

Als een vader

Het laatste gedeelte dat we hier lezen gaat over een bestraffing. We zien dat God in de tijd van het Oude Testament het volk Israël regelmatig straft voor hun ontrouw en zondige keuzes. Wij weten dat Jezus voor ons is gestorven en dat we daardoor vergeving mogen ontvangen zodra we daarom vragen. Sommige christenen geloven wel in een nu nog straffende God, sommigen geloven in Zijn genade. Of je het nu ziet als straf of niet, een verkeerde keuze kan altijd gevolgen hebben, ook al ben je er al wel voor vergeven. Zoals een vader wilt dat zijn kind leert, zo zullen deze gevolgen jou ook vormen en nieuwe dingen leren.

Hoe je het ook wendt of keert, God houdt van jou zoals een goede vader van Zijn kind houdt, als Zijn dochter.

Liefde en trouw

Van dit korte gedeelte uit Spreuken springt de tekst waar we mee zijn gestart er voor mij toch wel uit. Dit is iets wat we elkaar mogen toewensen. Liefde en trouw zijn woorden die veelomvattend en heel betekenisvol zijn. Alles wat is omschreven als een vroom leven, kun je zien als daden vanuit liefde en trouw. Liefde voor jezelf en je medemens, maar bovenal voor God. En trouw aan elkaar en ook hierin, boven alles trouw aan God.

Ik hoop dat ieder mens dit mag ervaren, ook jij: mogen liefde en trouw jou nooit verlaten. Wind ze om je hals. Schrijf ze in je hart!

Aan de slag!

Lees Spreuken 3 helemaal en denk na over wat jou aanspreekt in dit bijbelgedeelte.

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Dankjewel Suzanne, mooie blog, een bemoediging en aanmoediging ✨❣️

  2. Anja Verschoor schreef:

    Lieve Suzanne,
    Dit is voor jezelf, maar ook voor anderen een bemoediging! Wat kunnen we veel leren uit Gods Woord! Hij heeft ons een goed voorbeeld gegeven:Hij heeft ons Zijn liefde en trouw getoond, door het zenden van Zijn Zoon en het trouw zijn aan ons, iedere dag weer! Het is een bemoediging, maar ook een les voor ons!

  3. Susan schreef:

    Dank je wel Suzanne voor de mooie bemoediging, en duidelijk uitleg, zoals straf of genade.. Zo zie ik het ook. Mooi. Groetjes allemaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap