De beste wensen voor jou! 4 wensen voor 2021

01

jan

Marije Brandwijk

Een nieuw jaar is weer begonnen, de champagne weer geopend. Jij als lezer van de blogs van Zij Lacht bent er in 2021 ook, wat mooi! Ondanks dat we elkaar geen handen mogen geven, is het tijdens oud & nieuw een soort van een traditie om elkaar de ´beste wensen´ toe te wensen. We weten niet wat het jaar ons zal gaan brengen, wat voor verrassingen er zullen zijn. Misschien kijk je wel uit naar bepaalde dingen dit jaar! Maar hoe mooi is het dan om iemand iets toe te wensen, wat soms wat verder gaat dan de ´beste wensen´.  In deze blog wil ik jou ook dingen toe wensen, de Bijbel staat namelijk ook vol met verschillende wensen.

 Ik wens je gezondheid

Geliefde, ik wens dat het u in alles goed gaat en dat u gezond bent, zoals het uw ziel goed gaat.           

3 Johannes 1:2 (HSV)

Deze wens komt van de apostel Johannes en is gericht aan Gajus. We weten verder niets over hem. Wel is de brief in 3 Johannes wat persoonlijker dan de hoofdstukken hiervoor, dus Johannes heeft Gajus denk ik wel goed gekend, aangezien hij hem ook met ´geliefde´ aanspreekt. Het woord dat hier voor wensen gebruikt wordt is in het Grieks het woord echomai. Dit wordt in andere gedeeltes ook wel eens vertaald met bidden. Want je kunt iemand ook iets toe bidden, niet alleen wensen. Niet alleen woorden, maar ook daden (gebed), is soms misschien nog wel krachtiger!

In de Bijbel gaat het ook wel vaker over de combinatie lichaam & ziel, niet gek dus dat Johannes het hier ook iemand toewenst. Hij wenst hem niet alleen lichamelijke gezondheid toe, maar ook geestelijke gezondheid. Hoe nodig is het ook niet dat wij op elk vlak gezond zijn, lichaam en ziel? Mooi dus om iemand dit toe te wensen!

Ik wens je vreugde en vrede

 Moge God, die ons hoop geeft, u in het geloof geheel en al vervullen met vreugde en vrede, zodat uw hoop overvloedig zal zijn door de kracht van de heilige Geest. Romeinen 15:13 (NBV)

Toen ik nadacht over wensen in de Bijbel moest ik meteen ook denken aan de tekst die ik meekreeg toen ik zelf een paar jaar geleden belijdenis deed in de kerk. Wat een bijzonder moment was dat en wat een mooie tekst kreeg ik mee. Een wens waarin het over vreugde en vrede in het geloof gaat.

Als we vreugde en vrede in het geloof hebben, dan mogen we ook hoop hebben.

Als we op God vertrouwen, volgen ook die vreugde en vrede die we nodig hebben. Soms kan dit vertrouwen even weg zijn, zie je het allemaal niet zo zitten. Bijzonder vind je niet, dat deze tekst dan in de Bijbel staat? Dat God ons weer die vreugde en vrede wil schenken! Dan mag je ook weer hoop hebben. Hoop voor de toekomst, voor als het wat minder gaat. Een hoop geworteld in God, die niemand ons meer af kan pakken.         

Ik wens je de vrucht van de Geest

Vroeger toen ik jonger was leerde ik op school een liedje van Elly en Rikkert waarin je ook iemand iets toewenste. De woorden uit Galaten 5:22. Waarin het gaat over de vruchten van de Heilige Geest. Hebben we die vruchten nu niet heel veel nodig, om rustig te blijven, naar elkaar om te zien, om onszelf soms op de tweede plek te zetten? Dat we ons laten leiden door de Heilige Geest?

Ik wens je liefde blijdschap vrede
En een heleboel geduld
Vriendelijkheid goedheid
Trouw en tederheid
Dat jij jezelf beheersen zult
Dat is de vrucht van de Heilige Geest
Die ons eeuwig leven geeft
Vrucht van de Heilige Geest
Die ons eeuwig leven geeft

Ik wens je Gods zegen

De HEERE zegene u en behoede u!  De HEERE doe Zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig!  De HEERE verheffe Zijn aangezicht over u en geve u vrede! Numeri 6:2426 (HSV)

Deze tekst is je misschien niet totaal onbekend. Bij mij in de kerk wordt deze zegen vaak aan het einde van de dienst door de dominee meegegeven aan de gemeente. In de naam van God geeft hij deze woorden door. Wij mogen deze woorden ook doorgeven en aan andere mensen toewensen. Want hebben we niet allemaal Gods zegen nodig? Dat Hij als een zonneschijn over ons leven schijnt? De vrede die God iemand kan geven? Als je het jaar begint met die zegen, met de wetenschap dat God bij je is, dan kan het zomaar een heel ander jaar voor je gaan worden.

Aan de slag!

  • Bedenk eens welke van deze wensen je vandaag eens naar iemand toe zou kunnen sturen, via een kaartje of berichtje.
  • Ga eens op zoek naar nog meer wensen die in de Bijbel te vinden zijn!

Deel deze overdenking

  1. Joan schreef:

    Supermooi! Dankjewel. 🥳❤️

  2. Christie schreef:

    Wat mooi…om met deze wensen van God of mensen uit de Bijbel dit nieuwe jaar te beginnen. Hij is de God die toen en nu dezelfde is en blijft!!

  3. Dagmar schreef:

    Tof!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap