Christen zijn op je werk – 4 praktische tips

31

okt

Lydia Hiemstra

Toen ik terugkwam van een jaar reizen, wilde ik graag weer aan het werk. Ik solliciteerde er een eind op los, maar het duurde best lang voordat ik een baan kreeg. In die tijd was mijn gebed: ‘Heer, geef mij een plek waar U mij wilt hebben en kunt gebruiken.’ Uiteindelijk kreeg ik een baan en heb ik het er heel erg naar mijn zin. Toch vind ik het soms moeilijk wat God van mij verwacht op de werkvloer. Moet ik altijd vertellen over mijn geloof of moet ik alleen liefdevol zijn en hopen dat mijn collega’s ‘iets’ opvalt? Laten we vandaag eens kijken naar wat de Bijbel zegt over christen zijn op je werk.

Het doel van werk

Als eerste is het mooi om te bekijken hoe God werk heeft bedacht. God schiep de aarde en als laatste de mens. Hij zei:

‘Zij moeten heerschappij voeren over de vissen van de zee en de vogels van de hemel, over het vee, over de hele aarde en over alles wat daarop rondkruipt.’
– Genesis 1:26 (NBV)

Werk is niet iets wat je maar moet doen om rond te komen of om al je rekeningen te kunnen betalen. Nee! God gaf ons een doel door middel van werk. Hij gaf ons de aarde om te bevolken en om voor te zorgen. Adam kreeg daarnaast ook een taak van God. Hij moest de tuin van Eden bewerken en namen geven aan de dieren. Hierin zie je dat God Adams talenten en creativiteit gebruikt door het werk wat hij doet.

Slaven en meesters

We weten nu dat God werk heeft bedacht, maar hoe mogen we dan christen zijn op ons werk?

‘Slaven, gehoorzaam uw aardse meester in alles, niet met uiterlijk vertoon om bij de mensen in de gunst te komen, maar oprecht en met ontzag voor de Heer. Wat u ook doet, doe het van harte, alsof het voor de Heer is en niet voor de mensen, want u weet dat u van de Heer een erfenis als beloning zult ontvangen – uw meester is Christus! (…) Meesters, geef uw slaven waar ze recht op hebben en wat redelijk is, want u weet dat ook u een meester hebt in de hemel.’
– Kolossenzen 3: 22-24; 4:1 (NBV)

Wacht even! Dit stuk gaat over slaven en meesters, niet over werknemers, werkgevers en christen zijn op je werk. Tenminste, ik zie mijn werk niet als slavernij en ik denk jij ook niet. Toch kunnen we wel veel van dit stuk leren. Als slaven, die eigendom waren van hun meester en geen vrijheid kenden, al zo om moesten gaan met het werk wat ze deden, hoe veel meer is dat dan niet van toepassing op ons! Soms gaan we misschien met tegenzin naar ons werk, maar zelfs als je wel de perfecte baan hebt, mag je kijken naar het stukje hierboven.

Vier praktische tips om christen te zijn op je werk

Hoe word het nu praktisch? Ik heb vier tips voor je hoe je christen zijn op je werk in de praktijk kunt brengen:

1. Wees gehoorzaam, oprecht, eerlijk en trouw

Als slaaf moest je gehoorzaam zijn, oprecht, eerlijk en trouw. Dat zal best moeilijk zijn geweest. Slaven verlangden naar vrijheid, niet naar gehoorzaamheid aan hun meester. En wat nu als die meester helemaal geen goede meester was, dan werd het al helemaal lastig.

God verlangt ook van jou dat je eerlijk en trouw bent in je werk. Dat je niet iets achter houdt tegenover je leidinggevende, dat je niet roddelt over je collega’s en dat je tegenover klanten netjes bent. Maar het gaat nog een stapje verder. God verlangt van je dat je gehoorzaam en oprecht je werk doet. Dat betekent dat als je leidinggevende er niet is, dat je nog steeds vol overgave werkt en niet minder hard je best doet ‘omdat hij toch niet kijkt.’ Zeker als je je baan niet heel erg leuk vindt of als het oersaai is, is dat een lastige.

2. Doe je werk alsof het voor God is

Hieruit vloeit het tweede punt voort. Christen zijn op je werk betekent: je werk voor God doen! God dienen moet het hoogste doel zijn in je werk. Door het evangelie ben je veranderd en staat ook je werk in een ander perspectief. Je weet nu dat God een doel had met werk en dat Hij je talenten en creativiteit wil gebruiken in jouw vakgebied. Dat maakt dat jij anders bent dan je niet-christelijke collega’s: christen zijn op je werk betekent dan dat je een andere visie hebt. Van daaruit werk je nederig en dienend, omdat je weet dat je voor de Koning werkt.

Daarnaast weet je ook dat je een erfenis zult ontvangen, de beste loonstrook die je je kunt bedenken. Voor slaven was dat best bijzonder, want het Romeinse recht vertelde dat slaven geen erfgenaam konden zijn. Bij God kunnen ze dat wel, omdat ze vrij zijn door Christus. Zo vrij ben jij ook als je Hem kent!

3. Behandel je werknemers redelijk

De meesters, de leidinggevenden, krijgen ook een les in dit gedeelte. De meesters moesten slaven geven waar ze recht op hadden. Ze moesten ze redelijk behandelen, omdat de meesters zelf ook een Meester hadden in de hemel. Daarmee kwam de relatie tussen meesters en slaven in een heel ander perspectief te staan. De meesters waren zelf ook ‘slaven’ van God en dienden daarom hun slaven net zo te behandelen als God hen behandelde: met liefde.

Misschien ben jij wel manager of heb je je eigen bedrijf. Hoe behandel jij de werknemers of de collega’s die je aan moet sturen? Niet alle werknemers zullen christen zijn en hun werk doen ‘alsof het voor God is en niet voor de mensen’. Probeer dus je werknemers te zien als mensen, elk met hun eigen verhaal. Luister naar ze en probeer iedereen gelijk te behandelen. Probeer je werknemers te motiveren in plaats van dreigementen te uiten als ze iets niet goed doen.

4. Houd je aan de sabbat

Dit punt kan je niet direct linken aan het tekstgedeelte, maar indirect wel. Slaven kenden namelijk geen sabbat. Ze werkten elke dag, een vrije dag bestond niet. Een grote valkuil in onze tijd is dat we gaan werken als slaven: elke dag aan het werk. Je kunt een groot verschil laten zien door één dag in de week opzij te zetten voor God en voor rust. Op een werkdag laat je dan zien dat je je helemaal wilt inzetten voor God, maar in het uitrusten laat je zien dat christen zijn op je werk betekent dat werk niet op de eerste plaats komt, maar God! Zo kun je in heel je leven God op de eerste plaats zetten en kan je in deze 24-uursmaatschappij een verschil maken.

Jij bent anders!

Als laatste wil ik je meegeven dat je door de Heilige Geest anders bent:

De zalving die u van Hem ontvangen hebt is blijvend, u hebt geen leraar nodig. Zijn zalving leert u alles naar waarheid, zonder bedrog.
– 1 Johannes 2:28 (NBV)

Je beschikt door de Heilige Geest over een bepaalde wijsheid. Als jij de Heilige Geest betrekt bij je dagelijkse werk, zal Hij je wijsheid geven in beslissingen die je moet maken. Anderen zullen zien dat je anders bent, alleen al omdat je Hem in je hebt.

Aan de slag!

Ik hoop dat je nieuwe motivatie en inspiratie hebt gekregen om het christen zijn op je werk in praktijk te brengen. Wat neem jij mee van de praktische punten van deze overdenking? Let vandaag eens extra op je werkhouding op de werkvloer en maak het verschil door je geloof in uitvoering te brengen!

Deel deze overdenking

  1. Barrie Westerink schreef:

    Wat een prachtig stuk, persoonlijk komt het voor mij perfect op tijd. Ik heb een leuke baan in een hotel maar door corona is zijn er bepaalde maatregelen gekomen waardoor er wat onvrede in is geslopen. Deze baan had ik van God gekregen en dat vergeet ik soms. Door dit stuk ga ik maandag weer anders naar het werk.

    Vriendelijke groet
    Barrie Westerink

  2. Renee schreef:

    Mooie blog Lydia, doe je werk als voor de Heer! Altijd belangrijk om voor ogen te houden!
    Maar in Genesis 3:19 staat wel dat Adam en Eva door het overtreden van Gods gebod in het vervolg door hard te werken hun kost moeten verdienen😊, dus toch ook om te voorzien in hun onderhoud.

  3. Sjors Ducman schreef:

    Poetin kan de christen bijbel aanhalen om zijn doel te bereiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap