Bidden lukt niet, wat nu?

01

apr

Marije Brandwijk

Misschien herken je de volgende situatie het wel. Je hoofd is momenteel zo vol, je focus is gewoon helemaal weg. Je hebt ook eigenlijk helemaal geen woorden voor wat je momenteel doormaakt of voelt. Bidden lukt je niet op zulke momenten. Wanneer je dit herkent, vind je het mogelijk ook lastig om te bidden, want wat zeg je tegen God? 

Allereerst wil ik zeggen dat je je niet schuldig hoeft te voelen wanneer dit voor jou het geval is. Ik kan het echt begrijpen, wanneer je je Bijbel even niet kunt openen omdat de woorden je momenteel niets doen. Of wanneer je niet verder komt in een gebed dan ‘Lieve Vader’, voordat je afdwaalt met je gedachten en dan denkt: ‘Ik kan maar beter gewoon stoppen, want hier komt niets van terecht.’
Ik merk dat het, terwijl ik dit schrijf, ook mijn eigen strijd is. Weet dat je hierin dus niet alleen bent.

De Heilige Geest en de Heere Jezus bidden voor ons

De Bijbel laat ons zien, dat wanneer we zelf geen woorden we hebben, we er in ieder geval niet alleen voor staan.

En evenzo komt ook de Geest onze zwakheden te hulp, want wij weten niet wat wij bidden zullen zoals het behoort. De Geest Zelf echter pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen. En Hij Die de harten doorzoekt, weet wat het denken van de Geest is, omdat Hij naar de wil van God voor de heiligen pleit.
Romeinen 8:26-27 (HSV)

Het is in deze tekst de Heilige Geest die voor ons bidt bij de Vader, Hij pleit voor ons wanneer we zelf zwak zijn en zelf geen woorden hebben.
Naast de Heilige Geest is er ook de Heere Jezus die naast de rechterhand van God de Vader zit en zo ook voor ons bidt:

Daarom kan Hij ook volkomen zalig maken wie door Hem tot God gaan, omdat Hij altijd leeft om voor hen te pleiten.
Hebreeën 7:25 (HSV)

Het is niet dat Jezus daar even mee stopt, niet zoals wij die tijdelijk geen woorden kunnen vinden. Nee, lezen we, Hij leeft altijd. Op aarde bad Jezus ook voor mensen (zie Johannes 17), maar nu doet Hij dat vanuit de hemel.

Bidden betekent: pogingen doen om met God te spreken
het lukt ook wel eens niet
dat ligt niet aan Hem
Hij is altijd bereikbaar
elk moment van de dag en van de nacht
wees niet teleurgesteld als het eens niet lukt
een volgende maal lukt het wel
en dan voel je diep in jezelf
dat Hij je hoort

en Zijn weldadige vrede vult je hart.
– Spreken met God, Toon Hermans

Wat kun je dan wel doen als bidden niet lukt?

Ik denk dat er een paar dingen zijn die je misschien kunnen helpen wanneer je er momenteel mee worstelt als bidden niet lukt:

  1. Probeer toch laagdrempelig te bidden. Het hoeft niet lang te zijn, maar gewoon dat je even weer op die manier in contact komt met God. Denk bijvoorbeeld aan een kort gebed, zoals: ‘Heer, geef mij de kracht die ik nodig heb voor deze dag’. Het hoeven ook niet de meest mooi woorden te zijn, het mogen ook woorden zijn waarin je het uitroept naar God als dat momenteel het enige is wat je kunt bedenken.
  2. Bid vaker op momenten door de dag heen. Ik heb zelf altijd dat wanneer ik er echt voor ga zitten om te bidden en er veel tijd voor uittrek, dat ik dan juist geen woorden weet te vinden. Het helpt mij om juist door de dag heen, bij korte momentjes, even een paar woorden tot God te richten.
  3. Vraag of andere mensen voor jou bidden. Ik denk dat het goed is om, wanneer je zelf geen woorden hebt, mensen te vragen die dicht om je heen staan om voor jou te bidden. Geef ze concrete gebedspunten, dingen waarmee je loopt in het leven. Vraag ze bijvoorbeeld te bidden of God jou wil helpen in je eigen gebed.

Aan de slag!

  • Het is misschien wat voor de hand liggend, maar probeer toch vandaag een gebed te richten naar God. Kort of lang, Hij wil graag weten wat er in je hart leeft.
  • Vraag, wanneer je het moeilijk vindt om te bidden, of iemand uit je omgeving vandaag misschien voor jou zou willen bidden.

Deel deze overdenking

  1. Ans van der Leun schreef:

    Ik denk dat iedereen dit wel eens heeft…geen woorden vinden.
    Toch springt HIJ als vanzelf je gedachten binnen…alsof hij je laat weten dat hij er is.
    Dat geeft toch een gevoel van rust…jij kunt nu niet..maar IK loopt naast je..
    HIJ hoeft geen bevestiging…tig keer per dag…HIJ kent je….weet wàt en hoe je bent!
    Als je hoofd weer rust heeft…dank hem dan maar een beetje extra ..

  2. G. Nap schreef:

    Je kunt altijd het “Onze Vader” bidden.
    Lijkt dan misschien te gemakkelijk, maar is wel het volmaakte gebed.
    Ik merk wel dat ik overdag idd. zomaar een
    “schietgebedje” doe. Maar heel belangrijk blijft toch op vaste momenten bidden. Is het dan wat rommelig, de Heere weet het, ook wat je wilt bidden.

  3. Pieternella schreef:

    In psalm 88 zit Heman in de donkerte. Het vertrouwen bleef in hem . Hij zegt een paar woorden: Ik zal uit zien en steunen op mijn God.. De Heere wil dat we tot Hem komen al is het met de schreeuw van de tollenaar: O God wees mij de zondaar genadig.
    Houd moed u ziel zal vrolijk leven.
    Goede zondag toegewenst

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap