Haast zit ernaast! Over onthaasten met Jezus

31

mrt

Arjannàh Azodi Deylami

Ben jij weleens gehaast? Of kan ik je beter vragen: wanneer ben jij niet gehaast? Haast is zo herkenbaar voor velen van ons. En toch kan het een negatief effect hebben op ons leven. Het kan ervoor zorgen dat de dagelijkse zegeningen door onze handen glippen en we er geen oog meer voor hebben. Herkenbaar?

“Tijd is een genadeloze rivier. Hij jaagt voort, ontziet niemand. En dit, dit is de enige manier om de tijd stil te zetten: als we de snelle stroom van de tijd helemaal binnengaan, het moment van nu instappen met het hele gewicht van onze aandacht. Als we altijd op de uitkijk staan naar de volgende glimp van de heerlijkheid, dan gaan we langzamer en treden we binnen. En de tijd vertraagt.” – Ann Voskamp

Haast in ons dagelijks leven

Haast, we maken ons er allemaal schuldig aan. Er zijn té veel dingen te doen en er is te weinig tijd. We hollen van het ene, naar het andere. We denken continu aan het volgende wat er gebeuren moet en daarbij vergeten we het moment van nu. En we leven in een wereld waarin alles maar zo snel en efficiënt mogelijk moet. Snel, sneller, snelst: ‘Vandaag besteld, morgen in huis’ is niet goed genoeg meer. Tegenwoordig is het: ‘nu besteld, binnen 20 minuten in huis.’

We voeren een wedstrijd tegen de klok, die genadeloos blijft doortikken. Daardoor zijn we vermoeid en vergeten we voluit te leven en dankbaar te zijn voor wat God ons op dit moment wil geven. Sterker nog, we kunnen niet eens het geschenk ontvangen dat God ons wil geven, omdat we niet ‘thuis’ zijn. Niet aanwezig. Het geschenk glipt langs ons heen. We zien de vogels niet zorgeloos fladderen, we horen ze niet vrolijk fluiten, we voelen de warmte van zon niet op ons gezicht, zien we überhaupt wel dat de zon even door de wolken heen ons groeten wil in deze koude wintermaand?

Op het moment dat ik mijzelf confronteer met deze waarheid komt de vraag naar boven: maakt dit mij ondankbaar? Ga ik met mijn gehaast tegen de wil in van God?

Het eerlijke antwoord is: ja.

Mijn antwoord wordt bevestigd:

Ja, bezieling zonder kennis is niet goed, en wie haastig is met de voeten, zondigt.
– Spreuken 19:2 (HSV)

Had Jezus haast?

Staat er ergens in de Bijbel geschreven dat Jezus haast had, geen tijd, geen aandacht omdat Hij even heel druk was met iets anders? Of met twee dingen tegelijkertijd? Zie je het voor je? Jezus die een zieke geneest met Zijn aanraking, zonder de zieke een blik te gunnen en tegelijkertijd de menigte onderwijst omdat twee dingen tegelijkertijd doen toch wel een stukje sneller gaat en Hij ondertussen ook al aan het nadenken is waar hij straks het beste naartoe kan gaan. En op het water, rende Jezus naar Zijn discipelen toe?

Maar in de vierde nachtwake kwam Jezus naar hen toe, lopend over de zee.
– Mattheus 14:26 (HSV)

Jezus wandelde in rust, niet in haast.

Waarom kon Jezus dit?

Omdat Jezus IS. Hier, nu, altijd.

Jezus zei tegen hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Vóór Abraham geboren was, ben Ik.
– Johannes 8:58 (HSV)

Is het niet omdat God hier aanwezig is? In het heden? IK BEN – is toch Zijn naam?

En God zei tegen Mozes: IK BEN DIE IK Ben. Ook zei Hij: Dit moet u tegen de Israëlieten zeggen: IK BEN heeft mij naar u toe gezonden. 
– Exodus 3:14 (HSV)

“IK BEN – zo vol van het gewicht van het heden dat de rivier van de tijd tot stilstand komt, en God zelf is tijdloos. Dit is geschenk ten volle, tijd, God Zelf gevat in een moment.” – Ann Voskamp

Wat wil dit zeggen voor ons leven?

Als er iemand tijd zou moeten hebben, is het dan niet de volgeling van Christus? Wij, als vrouwen van Jezus. Hebben we in Hem niet een eeuwig bestaan?

Als wij aanwezig zijn in het moment, ontmoeten we IK BEN, de aanwezigheid van de Aanwezige Zelf. In Zijn omarming verliest tijd elke grip op haast en stress. Hier, in dit moment, dat is de enige plek waar we Hem lief kunnen hebben. En als wij ‘thuis’ zijn, om Hem te ontvangen, dan komt hij met al Zijn overvloedige geschenken en dan kunnen we ze aannemen, ervan genieten en dankzeggen.

Aan de slag!

Vertraag vandaag, focus je op aanwezig zijn in het moment, ontmoet God in deze momenten. Stel jezelf open voor de geschenken die God je wil geven in het hier en nu en dank God voor alles wat Hij geeft. Schrijf voor je gaat slapen alle grote en kleine geschenken op die je vandaag ontvangen hebt en laat je hart hierdoor verblijden.

Naar: Duizendmaal Dank, Ann Vosskamp

Deel deze overdenking

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap