Bidden in de Geest – wat betekent dit?

06

jan

Iona van den Dries

Het spijt me dat het zo lang heeft geduurd, Heer. Voor ik het weet, zijn er weer dagen, weken, maanden voorbijgegaan sinds de laatste keer dat ik echt ben gaan zitten om te bidden. Vaak lukt het me wel om tussendoor even te bidden of maak ik tijd voor een korte versie, maar in rust aan Gods voeten zitten? Dat voelt als een hele onderneming. Wanneer ik daar eenmaal ben, vraag ik me altijd af waarom het zo lang heeft geduurd. Bij God is een vrede waar ik altijd naar verlang, maar ik ben me niet altijd bewust van dat verlangen. Soms gaat de strijd gewoon door tijdens het bidden en dan zij het zo, want op zijn minst weet ik dat God erbij is en ik om hulp kan vragen. Vandaag wil ik met je nadenken over wat het betekent om te bidden in de Geest.

Wat is bidden in de Geest?

Is bidden niet altijd in de Geest dan? Op een zeker manier wel. Als de Heilige Geest in je woont, helpt deze je te bidden. Paulus schrijft immers:

De Geest helpt ons in onze zwakheid; wij weten immers niet wat we in ons gebed tegen God moeten zeggen, maar de Geest zelf pleit voor ons met woordloze zuchten. God, die ons doorgrondt, weet wat de Geest wil zeggen. Hij weet dat de Geest volgens zijn wil pleit voor allen die hem toebehoren.
– Romeinen 8:26-27 (NBV)

Bidden in de Geest zie ik als samen bidden met de Geest. Dit kan door het lezen van een bijbeltekst, zoals een psalm, en deze uit te bidden. Of een gebed dat voortkomt uit zo’n overdenking. Ook aanbidding kan het bidden in de Geest zijn. Er is iets speciaals aan het praten met God wanneer je er helemaal bij bent, wanneer je je bewust bent van die tweezijdige relatie. Het bidden in de Geest kan ook zijn dat je een vast gebed doorloopt en dat bewust doet. Er is niet één manier om te bidden in de Geest, dat is het mooie: je kunt de Heilige Geest op allerlei manieren betrekken bij je gebed.

Van hart tot hart

Bidden in de Geest hoeft niet exclusief te gaan over het bidden in tongen, maar het kan er wel deel van zijn. Tongentaal of klanktaal is vaak niet te begrijpen voor mensen (soms zelfs voor degene die het spreekt niet), maar een manier om te bidden vanuit je geest tot God door de hulp van de Heilige Geest, direct van hart tot hart. Deze vorm van bidden is bemoedigend en krachtig voor de gelovige zelf. Paulus zegt ook dat hij dankbaar is voor de gave van klanktaal, maar dat hij andere gelovigen liever onderwijst in begrijpelijke taal (1 Korintiërs 14:18-19).

Bij het bidden in de gemeente is het belangrijk om zowel te bidden met de geest als met het verstand (1 Korintiërs 14:13-15). Als iemand in klanktaal spreekt in de samenkomst, moet er altijd iemand zijn die het kan uitleggen, anders kan er beter niet gesproken worden in klanktaal (Efeziërs 6:18).
Waarom? Omdat de boodschap dan niet voor de gemeente is, maar tussen de persoon en God zelf. In dat geval heeft de gemeente er niet zoveel aan, maar in eigen gebeden kan klanktaal juist heel opbouwend zijn.

Bidden in de Geest — op jouw manier

Door deze overdenking wil ik je aanmoedigen om stappen te zetten in je gebedsleven. Probeer eens dingen uit. Kijk door de Bijbel heen naar verschillende voorbeelden van hoe mensen (aan)bidden. Praat eens met andere gelovigen over hoe zij bidden; het zal je verbazen hoe verschillend dat kan zijn! Vind je het fijner om je gebeden te zingen, te spreken, te gebaren of in je hoofd uit te spreken? Wat helpt je om je te concentreren op Gods Woord en wat werkt niet voor je? Als er manieren zijn waarop je zou willen bidden, zoals in klanktaal, of je wilt voor anderen durven bidden als de Geest het je ingeeft: vraag een gelovige uit je omgeving om hiervoor te bidden met je.

Jaren geleden heeft iemand dat voor mij gedaan en ook al duurde het een tijd voor ik manieren van bidden vond die voor mij werken (en dat is een proces dat hopelijk altijd door blijft gaan), dat gebed heeft iets aan het rollen gebracht bij mij. Wees niet bang, zet die stap. God ziet je hart en je kunt het niet fout doen bij Hem als je redenen goed zijn. Toets wat je doet, ziet of hoort aan de Bijbel en vraag God om hulp. Vertrouw op Hem. Veel zegen gewenst.

Aan de slag!

Kies een moment om te bidden en er echt helemaal te zijn. Blok het in je agenda, sta eerder op, zonder je een moment af — doe wat jij nodig hebt om dat moment te vinden. Het maakt niet uit hoe kort of lang die tijd is, zolang je het maar wilt geven aan God. Het kan helpen tijdens het bidden of bijbellezen om instrumentale muziek op de achtergrond op te zetten (en als dat niet werkt voor jou, even goede vrienden!). Zelf luister ik graag naar DappyTKeys, zowel te vinden op YouTube als Spotify.

Deel deze overdenking

  1. Anoniem M schreef:

    Bidden in klanktaal, kunnen jullie dit?

    En als je dat niet kunt, is de Geest er dan niet?
    Ik merk er in elk geval niet echt uets van

    • MT schreef:

      Hallo M,
      Ik bid niet in klanktaal en ik denk ook niet dat dit bij mij past. Ik denk wel dat Gods Geest met mij mee bidt, doordat er dingen in mij opkomen, waar ik zelf niet aan had gedacht. Ik zie dat als Gods leiding en aanwezigheid door Zijn Geest in mijn gebed.
      De tip voor instrumentale muziek is trouwens heel mooi! Bedankt Iona!

  2. Cm smith schreef:

    Wat is eigenlijk bidden in klanktaal?

  3. Maaike Meijer schreef:

    Klanken taal is voor ieder kind van God.

  4. Anastatia schreef:

    Ik vindt het prettig om te zingen tijdens het bidden ook hardop bidden zodat ik niet afgeleid wordt in mijn gedachten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap