Bid je mee? – Een gebed om de dag mee te beginnen

24

jan

Marije Brandwijk

Het is alweer een tijd geleden dat ik via Zij Lacht een cursus volgde: een kloosterweekend, maar dan thuis. Er is één gebed van dat weekend dat ik nog steeds elke dag bid. Soms wanneer ik zelf even geen woorden heb om te bidden, als ik nog half slaperig ben, dan zijn het die woorden die over mijn lippen gaan. Het geeft mij elke dag hoop, hoop voor de toekomst, hoop voor de dag. Het bepaalt de rest van mijn dag, als ik het vergeet dan is mijn dag meteen anders. Soms dan neem ik er de tijd voor om het in lang moment te bidden. Soms is het in een kort tijdstip als ik op de fiets naar het station zit. Voor mij is het ritueel geworden voor elke dag. Ik deel het vandaag met jou!

Het gebed is er eentje om de dag mee te beginnen. Het is soms lastig om echt bewust die keuze te maken, om de dag met God te beginnen. Om niet meteen je telefoon te pakken of met de orde van de dag te starten. Ik ben hier zelf heel gevoelig voor, de Heer leert mij ook nog elke dag daar dingen over. Maar wanneer je je dag begint met God, geloof mij, zet het de toon voor je dag. Het gebed is er eentje voor je hart:

In de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
Uw Naam, Heer God,
moge heel deze dag geheiligd worden.
Laat alles wat vandaag gebeuren zal
bij U beginnen en bij U eindigen.
Dan zal alles geschieden tot Uw eer, mijn God,
en tot eeuwig heil van alle mensen om mij heen.

Gebed: Moge heel deze dag geheiligd worden

De dag die wordt geheiligd in de naam van God. We kennen dit misschien uit het ´Onze Vader´ waar Gods naam geheiligd wordt (Mattheus 6:9). Maar wat is dat heiligen? Het is eigenlijk zeggen dat de dag zonder zonde mag zijn, rein, volmaakt. Hebben we dat niet nodig aan het begin van de dag? Met alle zonden die op de loer liggen, de duivel die ons elke dag probeert te verleiden tot dat ene dingetje waar we gevoelig voor zijn? Wanneer je van jezelf weet waar je gevoelig voor bent kun je dat ook bij de Heer in gebed brengen, Hij wil je daarvoor bewaren.

Gebed: Laat alles wat vandaag gebeuren zal bij U beginnen en bij U eindigen

God is het begin en het einde van alles. Door de Bijbel heen zie we hoe hij de Alpha en de Omega is. Jezus zegt het in Openbaring ook over Zichzelf:

Ik ben de Alfa, en de Omega, het Begin en het Einde, de Eerste en de Laatste.
– Openbaring 22:13 (HSV)

Stel je eens voor dat je alles wat je vandaag doet, bij Hem laat beginnen en bij Hem laat eindigen. De woorden die je spreekt, bijvoorbeeld. Als je erover nadenkt dan zul je woorden spreken die opbouwend zijn, die liefdevol zijn, dan zul je geen kwaadspreken over anderen. Stel je eens voor dat je je werk met/bij Hem laat beginnen en eindigen. Dat je de werkdag in Zijn hand geeft en aan het einde van de dag ook weer aan Hem teruggeeft, zodat Hij het werk kan voltooien, wat jij die dag gezaait hebt. Misschien heb je wel mensen gesproken, wie weet waarvoor God dat kan gebruiken.

Wanneer ik soms er tegenop zie om met mijn werk überhaupt te beginnen, omdat het een moeilijke taak is, dan is God daar om inzichten te geven om mijn te helpen. Hij is dan het begin en aan het einde van de werkdag het einde.

De uitwerking van deze gebeden

Als de dag geheiligd wordt door God, bij Hem begint en eindigt, dan heeft dat uitwerking op God en tot de mensen om ons heen. Zoals er staat: Dan zal alles geschieden tot Uw eer, mijn God, en tot eeuwig heil van alle mensen om mij heen.

God die behoed ons voor de zonden, helpt ons ertegen te vechten. Hij helpt ons in ons werk, in ons spreken, hoe we mensen zien. Zo krijgt Hij alle eer die Hij verdient, ´Want uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid, tot in eeuwigheid. Amen.’ (Romeinen 11:36, HSV)
En laten we eerlijk zijn, wanneer we Gods zegen hebben gevraagd over de dag, zijn we denk ik (ik tenminste wel) over het algemeen ook veel geduldigere, aardigere mensen.

Ik hoop dat je met mij het gebed meebidt vandaag.

Aan de slag!

  • Bid vandaag het gebed waar deze blog over ging.
  • Denk na over wat het voor jou betekent om de dag met God te beginnen en te eindigen.

Wil je gebruik kunnen blijven maken van onze gratis overdenkingen? Steun ons werk dan met een eenmalige gift! Onze dank is groot.

[paytium name=”Zij Lacht” description=”Donatie” button_label=”Yes, ik steun Zij Lacht!”]
[paytium_field type=”dropdown” label=”Bedrag” options=”5/10/15/20/50/100″ options_are_amounts=”true” /]
[paytium_total /]
[/paytium]

Deel deze overdenking

  1. Monique schreef:

    Wat een mooi begin van de dag, de toon is gezet. Dank je wel 🙏

  2. Renee schreef:

    Prachtig! Bedankt Marije!

  3. Anoniem M schreef:

    Mooi

  4. Marion schreef:

    Heel mooi en duidelijk. Ik heb het gebed opgeslagen en wil het uit m’n hoofd leren. Dank je wel. Gods zegen!

  5. Bep schreef:

    Wat een indrukwekkend gebed!
    Dank je wel!
    Ik draag het voortaan met me mee….🙏

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap